A nagyvárosi gyepterületek hasznai és kockázatai

Valami mozog a fűben

Lokál

Nehezen hihető, de vannak, akiket zavarnak a ritkán kaszált nagyvárosi zöld felületek. Nézzük, melyek a tipikus panaszok.

Erőteljes növekedésnek indultak a sokszor virágokat is hozó lágyszárúak a tavalyinál jóval csapadékosabb tavaszi, kora nyári időben – például a városok köz­területein, parkjaiban, ritkásabb-gyakoribb zöld területein. A sokak számára lelkesítő, mások számára riasztó fejlemény kezelésére hagyományosan a fűnyírót vagy a gyepterületek rémét, a damilos fűkaszát szokták választani, de akadnak kíméletesebb, az ökológiai sokszínűséget, a nagyvárosokban is fellehető, rendkívüli jelentőségű életközösségek (mondjuk a veszélyeztetett beporzók) érdekeit is szem előtt tartó megoldások. Az immár Budapesten is szélesebb, de messze nem elég széles körben (a Főkert által gondozott 6 millió négyzetméter 4,5 százalékán) alkalmazott eljárás szerint elég alkalmanként kaszálni a természetes eredetű, önmagát évente magról újratermelő, többéves törődés után már kellőképpen diverz, leginkább itt honos virágos növényekből és pázsitfüvekből álló gyepet. Ami akkor szép, ha nem csak 3 milliméterre áll ki a földből.

Nem csupán esztétikai szempontok játszanak szerepet ebben a megközelítésben. Először is, a gyep komoly mennyiségű nedvességet képes megkötni, majd párologtatással a légkörbe juttatni, ami főleg nyaranta a sivatagi szárazságú városi levegőre jó hatással van. Az efféle gyeptársulások, pláne, ha facsoportok tarkítják ezeket, jelentősen enyhíthetik lokálisan a nagyvárosi hőszigethatást, és hozzájárulnak a komolyabb forróság enyhítéséhez. Járulékos haszon, hogy itt képes eleséget találni számos beporzó faj, utóbbiak pedig más, szintén a városban megtelepedett, vagy egyszerűen az emberi kolonizáció, urbanizáció dacára is itt maradt fajoknak szolgálnak eleségül. Nem, nem a házi méhekről meg az Akácfa utcai mézről van szó – városi körülmények között meglehetősen ritka a háziméh-tartás.

A zöld közterületeken végzett rendszeres, oktalanul brutális mértékű beavatkozás komoly károkat okoz. A fűnyírás többnyire sajnos nem áll meg a még indokolható mértéknél (amikor bokáig ér a gyep), hanem igyekeznek centisre, legrosszabb esetben pár milliméteresre vágni a növényzetet, mondván, úgyis megnő. Csakhogy a növényzet ebben a formában nem tud vizet megkötni, a helyén porzik a föld, szinte sivatag alakul ki; a gyepet pazarló locsolással is csak nehezen lehet életre kelteni, ha nincs égi utánpótlás. A folyamatosan invazív beavatkozások sorával kezelt és meggyötört gyep kisárgul már júniusra, ráadásul (főleg a damilos fűkasza agresszív viselkedése nyomán) a gyepszintben sérülések keletkeznek és ebben a háborgatott, sérült talajban találnak maguknak új hazára mind az őshonos, mind az idegenhonos invazív gyomok – a parlagfűtől a toklásza miatt rettegett egérárpáig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."