helyrajzi szám

Vasmunkások

Lokál

Vasmunkásokat épp az ellentmondásossága teszi remekművé.

Karácsonykor lesz 101 éve, hogy 65 éves korában elhunyt Weiss Manfréd gyáriparos-vállalkozó, akit nem ok nélkül neveznek, a 19. század végén még önálló falu, Csepel felvirágoztatójának. Ekkor a csepeli Weiss Manfréd Művek már évtizedek óta az ország legjelentősebb nehézipari cégének számított. „Mindenkor nagy veszteség lett volna egy ilyen hatalmas alkotó elmének, alkotó akaratnak távozása, de százszoros súllyal érzi az egész magyarság ma, amikor éppen a Weiss Manfrédokra van szükség, hogy az ország a trianoni béke szörnyű csonkításából magához térjen” – mondta Weiss sírjánál Fenyő Miksa, a Gyár­iparosok Országos Szövetsége (GYOSZ) nevében az 1922. december 28-i temetésen, amelyen több mint hatezren vettek részt, miközben a munka az összes budapesti gyárban fél óráig szünetelt.

De a gyászbeszéd szónoka nem azért került a történelemkönyvekbe, mert fontos pozíciója volt a GYOSZ-nál. Fenyő Miksa 1908-ban húzta be magát a halhatatlanok közé azzal, hogy alapítója volt egy kis példányszámú irodalmi folyóiratnak, amely csak vitte a pénzt. Ám szinte bizonyos, ha akkor nem jelenik meg a Nyugat, ma egészen másként tekintenénk a 20. század első felének magyar irodalmára. Beck Ö. Fülöp ugyan szobrászművész volt, mégsem jelenhetett meg a folyóirat egyetlen lapszáma sem az ő műve nélkül. Ez a mű Beck 1907-ben készült Mikes Kelemen emlékérmének grafikus ábrázolása volt, s az 1941-ig megjelenő Nyugat összes címlapján ott díszelgett – a „száműzött irodalom” megtestesítőjeként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.