helyrajzi szám

Vasmunkások

Lokál

Vasmunkásokat épp az ellentmondásossága teszi remekművé.

Karácsonykor lesz 101 éve, hogy 65 éves korában elhunyt Weiss Manfréd gyáriparos-vállalkozó, akit nem ok nélkül neveznek, a 19. század végén még önálló falu, Csepel felvirágoztatójának. Ekkor a csepeli Weiss Manfréd Művek már évtizedek óta az ország legjelentősebb nehézipari cégének számított. „Mindenkor nagy veszteség lett volna egy ilyen hatalmas alkotó elmének, alkotó akaratnak távozása, de százszoros súllyal érzi az egész magyarság ma, amikor éppen a Weiss Manfrédokra van szükség, hogy az ország a trianoni béke szörnyű csonkításából magához térjen” – mondta Weiss sírjánál Fenyő Miksa, a Gyár­iparosok Országos Szövetsége (GYOSZ) nevében az 1922. december 28-i temetésen, amelyen több mint hatezren vettek részt, miközben a munka az összes budapesti gyárban fél óráig szünetelt.

De a gyászbeszéd szónoka nem azért került a történelemkönyvekbe, mert fontos pozíciója volt a GYOSZ-nál. Fenyő Miksa 1908-ban húzta be magát a halhatatlanok közé azzal, hogy alapítója volt egy kis példányszámú irodalmi folyóiratnak, amely csak vitte a pénzt. Ám szinte bizonyos, ha akkor nem jelenik meg a Nyugat, ma egészen másként tekintenénk a 20. század első felének magyar irodalmára. Beck Ö. Fülöp ugyan szobrászművész volt, mégsem jelenhetett meg a folyóirat egyetlen lapszáma sem az ő műve nélkül. Ez a mű Beck 1907-ben készült Mikes Kelemen emlékérmének grafikus ábrázolása volt, s az 1941-ig megjelenő Nyugat összes címlapján ott díszelgett – a „száműzött irodalom” megtestesítőjeként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”