Pornójáték vagy művészet?
18_or_older_porno.png

Pornójáték vagy művészet?

A videojátékok és a pornó viszonya mindig furcsa volt. Gyerekként hamarabb mészárolhattam le Adolf Hitlert, mint hogy melleket lássak a képernyőn.

„Nem próbálkozom ma tovább definiálni azt, hogy milyen tartalom tartozik a köznyelvi fogalom (kemény pornó) alá, és lehet, hogy soha nem leszek képes érthető módon megfogalmazni ezt. De tudom, amikor látom, és az ügyben szereplő filmfelvétel nem az.”
(James Potter Stewart, amerikai legfelsőbb bíró)

A videojátékok és a pornó viszonya mindig furcsa volt. Gyerekként hamarabb mészárolhattam le Adolf Hitlert, mint hogy melleket lássak a képernyőn. A legendásan hímsoviniszta Duke Nukem 3D (megjelent 1996-ban) előtt nem is rémlik játék, amiben meztelenség lett volna – persze akadt pár, de valljuk be, nem túl izgató, ha egy 5*8 pixeles képbe van zsúfolva a teljes nő vagy férfi – és a Duke-ban is megszálló idegenek ezreinek zsigerein kellett alapvetően átgázolni. Nem kapcsolódott szervesen a világhoz, amiben éltünk.

A helyzet azóta jelentősen változott, de hazugság lenne azt mondani, hogy sokkal jobb lett. Bőven vannak olyan alkotók, akik a videojátékra művészeti ágként tekintenek, amely bármilyen témát – ideértve a depresszióval vagy a gyermek elvesztésével való megküzdést – képes feldolgozni. A fogyasztók egy része azonban nagyon kellemesen érezné magát egy olyan rendszerben, amiben durván az autós és a lövöldözős címek között kellene választania. A párhuzamos világok pedig néha összekoccannak.

false

A legutóbbi ilyen koccanás december közepén történt, alig karácsony előtt. A You Must Be 18 Or Older To Enter című játékot dobták ki pár hónap után a Steam digitális játékboltból, mert az üzemeltetők szerint pornót tartalmazott. Ha nagyon akarjuk, igazuk van, bár a játékban megjelenő képek annyi torzító szűrőt kaptak, hogy semmi sem látszik rajtuk, de egyértelmű, hogy a pornográf tartalom helyén állnak. Vakarná a fejét a mottóbeli legfelsőbb bíró is.

Az pedig nem is kérdés, hogy a 18 Or Older pornójáték, illetve emellett horrorjáték. Arról szól, hogy a kilencvenes évek közepén, a lakásban egyedül hagyott fiatalként – a korunk ismeretlen – milyen először „meztelennős” képeket keresni az interneten. Milyen attól félni, hogy mégis hazajönnek a szülők, és meglátják, mit csinálunk. És persze arról is, hogy menőnek érezzük-e magunkat attól, ha a telekommunikáció csúcsát jelentő hálózaton végre találunk csajos képeket.

false

A játékban nincs igazából pornó. Sőt horrorisztikus jelenetek, szörnyek, még tán hazaérkező szülők sincsenek. De modemzajostul, idegességestül átad és megőriz egy lényegesnek tűnő élményt. Nem a mellvillantós Duke Nukem játékot is tartalmazó kategória része, hanem azoké a halott média projekteké, amelyek modemzajt, a CD-surrogását, az ICQ chatprogram bejelentkező ködkürtjét próbálják úgy archiválni, hogy a hangok mellett a jelentésükről is tartalmazzon valami információt a digitális levéltári jegyzet.

A történet persze arról is szólhatna, hogy a lényegében monopolhelyzetben lévő Steam moderátorai nem gondolkodtak kellő kifinomultsággal a játékokról. Ez viszont sok újdonságot nem tartalmaz. Többnyire igaz, hogy jobb játékaink vannak, mint amennyire okos a kritikájuk.

A You Must Be 18 Or Older To Enter az Itch.io alternatív boltjából tetszőleges – mi írjuk be az összeget – áron megvehető. Egy sörnyi dollárt biztosan megér.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.