Pornójáték vagy művészet?
18_or_older_porno.png

Pornójáték vagy művészet?

A videojátékok és a pornó viszonya mindig furcsa volt. Gyerekként hamarabb mészárolhattam le Adolf Hitlert, mint hogy melleket lássak a képernyőn.

„Nem próbálkozom ma tovább definiálni azt, hogy milyen tartalom tartozik a köznyelvi fogalom (kemény pornó) alá, és lehet, hogy soha nem leszek képes érthető módon megfogalmazni ezt. De tudom, amikor látom, és az ügyben szereplő filmfelvétel nem az.”
(James Potter Stewart, amerikai legfelsőbb bíró)

A videojátékok és a pornó viszonya mindig furcsa volt. Gyerekként hamarabb mészárolhattam le Adolf Hitlert, mint hogy melleket lássak a képernyőn. A legendásan hímsoviniszta Duke Nukem 3D (megjelent 1996-ban) előtt nem is rémlik játék, amiben meztelenség lett volna – persze akadt pár, de valljuk be, nem túl izgató, ha egy 5*8 pixeles képbe van zsúfolva a teljes nő vagy férfi – és a Duke-ban is megszálló idegenek ezreinek zsigerein kellett alapvetően átgázolni. Nem kapcsolódott szervesen a világhoz, amiben éltünk.

A helyzet azóta jelentősen változott, de hazugság lenne azt mondani, hogy sokkal jobb lett. Bőven vannak olyan alkotók, akik a videojátékra művészeti ágként tekintenek, amely bármilyen témát – ideértve a depresszióval vagy a gyermek elvesztésével való megküzdést – képes feldolgozni. A fogyasztók egy része azonban nagyon kellemesen érezné magát egy olyan rendszerben, amiben durván az autós és a lövöldözős címek között kellene választania. A párhuzamos világok pedig néha összekoccannak.

false

A legutóbbi ilyen koccanás december közepén történt, alig karácsony előtt. A You Must Be 18 Or Older To Enter című játékot dobták ki pár hónap után a Steam digitális játékboltból, mert az üzemeltetők szerint pornót tartalmazott. Ha nagyon akarjuk, igazuk van, bár a játékban megjelenő képek annyi torzító szűrőt kaptak, hogy semmi sem látszik rajtuk, de egyértelmű, hogy a pornográf tartalom helyén állnak. Vakarná a fejét a mottóbeli legfelsőbb bíró is.

Az pedig nem is kérdés, hogy a 18 Or Older pornójáték, illetve emellett horrorjáték. Arról szól, hogy a kilencvenes évek közepén, a lakásban egyedül hagyott fiatalként – a korunk ismeretlen – milyen először „meztelennős” képeket keresni az interneten. Milyen attól félni, hogy mégis hazajönnek a szülők, és meglátják, mit csinálunk. És persze arról is, hogy menőnek érezzük-e magunkat attól, ha a telekommunikáció csúcsát jelentő hálózaton végre találunk csajos képeket.

false

A játékban nincs igazából pornó. Sőt horrorisztikus jelenetek, szörnyek, még tán hazaérkező szülők sincsenek. De modemzajostul, idegességestül átad és megőriz egy lényegesnek tűnő élményt. Nem a mellvillantós Duke Nukem játékot is tartalmazó kategória része, hanem azoké a halott média projekteké, amelyek modemzajt, a CD-surrogását, az ICQ chatprogram bejelentkező ködkürtjét próbálják úgy archiválni, hogy a hangok mellett a jelentésükről is tartalmazzon valami információt a digitális levéltári jegyzet.

A történet persze arról is szólhatna, hogy a lényegében monopolhelyzetben lévő Steam moderátorai nem gondolkodtak kellő kifinomultsággal a játékokról. Ez viszont sok újdonságot nem tartalmaz. Többnyire igaz, hogy jobb játékaink vannak, mint amennyire okos a kritikájuk.

A You Must Be 18 Or Older To Enter az Itch.io alternatív boltjából tetszőleges – mi írjuk be az összeget – áron megvehető. Egy sörnyi dollárt biztosan megér.

Másvalaki problémája – kövesse a Magyar Narancs technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogját!

Másvalaki problémája – Magyar Narancs

Nem látod, pedig ott van, és téged is érint. A Magyar Narancs új, technológiai-társadalmi kérdésekkel foglalkozó blogja.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.