24 friss dél-koreai film, köztük a jövő évi Oscar-esélyes a 16. Koreai Filmfesztiválon

  • narancs.hu
  • 2023. október 10.

Mikrofilm

Az Előző életeknél kevés film kapott idén kiemelkedőbb kritikákat, sokan máris a jövő évi Oscar egyik fő esélyeseként emlegetik. A hozzánk csak jövőre moziba érkező film premier előtt látható a fesztiválon, de lesz mellette romantikus vígjáték, bunyós-zsarus krimi és katasztrófa-thriller is.

Október 13-20. között immár 16. alkalommal rendezik meg a Koreai Filmfesztivált, mely ismét az utóbbi idők dél-koreai filmtermésének legjavát hozza el Budapestre közönségtalálkozókkal és premier előtti vetítésekkel. A nyitófilm Kim Hee-jung Hová mennél? című idei alkotása, egy hirtelen tragédia következtében megözvegyült nő gyászfolyamatát meséli el a tagadástól az új távlatok megtalálásáig. A filmet a 24. Jeonju Nemzetközi Filmfesztivál zárófilmjeként vetítették. A fesztiválon a film rendezőjével, Kim Hee-junggal és főszereplőjével, Park Ha-sun színésznővel személyesen is találkozhatnak a látogatók.

Az Arcok szekció a koreai mozi kiemelkedő egyéniségét mutatja be, ezúttal a nyitófilm alkotóját, akitől két másik film is látható majd: a Séta a hóban egy alkoholista küzdelmét mutatja be, aki egy apáca segítségével próbál józan maradni, és akivel szokatlan tudatállapotokban közelednek egymáshoz. Az Egy francia asszony pedig egy hovatartozással küzdő, húsz év után külföldről hazatérő, éppen elvált nő története.

A Friss szekcióba rendszerint a legfrissebb koreai kasszasikerekből válogatnak a szervezők. Itt nézhető majd a Gyilkos románc című romkom; egy kisiklott karrierű színésznő gyötrődését mutatja be, aki beleragadt egy borzalmas házasságba. Az igaz történeten alapuló Túsztárgyalók a 2007-es afganisztáni túszdráma adaptációja, amikor egy dél-koreai misszionárius csoportot ejtettek foglyul a tálibok. Ugyancsak emberrablós történet az 1986-ban, a libanoni polgárháború alatt játszódó Váltságdíj is, amelyet sokan a koreai Mission: Impossible-ként emlegetnek. Rendezője az a Kim Seong-hun, akinek A királyság titkai című sorozata a Netflixen aratott nagy sikert. A koreai Bud Spencernek bélyegzett Ma Dong-seok, művésznevén Don Lee új mozija is érkezik: a Büntetlenül – Halálos csapdában, a tavalyi Büntetlenül folytatása, és főszereplője ismét öklével tesz rendet az alvilágban. A születés Szent Kim Andrásról, az első koreai katolikus papról, egyben az első keresztény vértanúról szól, míg az Én is az a fajta angyali romantikus film, amilyet csak a koreaiak tudnak csinálni: ebben két diák kerül kapcsolatba egy titokzatos készülék segítségével, egyikük 1979-ben, a másik 2000-ben járt ugyanabba az iskolába.

A Fókusz szekció filmjei azt mutatják be, miként bánunk egymással a családi, munkahelyi vagy egyéb közösségekben. Itt látható majd az Újabb lány című film, mely többek között besöpörte a Koreai Filmkritikusok Szövetségének díjait és első koreai alkotásként a Cannes-i Filmfesztivál zárófilmjeként is vetítették. A film a legendásan kompetitív ázsiai munkakultúrát mutatja be egy valós öngyilkosság alapján. Az Én édes kiskutyám főhőse menyasszonya miatt kénytelen új gazdát keríteni kedvencének; a Két nő összezárva pedig egy terhelt anya-lánya kapcsolatot mutat be. Ebben a szekcióban vetítik az Előző életek című filmet is, amely az idei év egyik legnagyobb szenzációja és legjobb kritikákat kapott filmje a tengerentúlon. Főszereplője két gyerekkori barát, akik 20 évvel azután találkoznak, hogy egyikük a családjával emigrált Dél-Koreából. Az Élősködők sikere óta tudjuk, hogy nincs lehetetlen, akár egy nem angol nyelvű film is valós esélyekkel indulhat az Oscarért – gondoljunk csak a tavaly győztes Minden, mindenhol, mindenkorra, vagy épp az olyan sokszoros jelöltekre, mint a Vezess helyettem vagy a Minari – A családom története. Az Előző életeket máris a jövő évi gála egyik fő esélyeseként emlegetik, a róla szóló kritikák és nézői értékelések egyik leggyakrabban előforduló szava a „hibátlan”. Most premier előtt ellenőrizhetjük hogy valóban így van-e, a film ugyanis hivatalosan csak jövőre érkezik a magyar mozikba.

Az Extra blokk rendszerint filmtörténeti érdekességeket, független, művész- és rövidfilmeket tartogat. Utóbbiból láthatunk ötöt, köztük egy animációt is. De hasonlóan izgalmasnak ígérkezik a két kisemberről szóló Piros és Zöld, amelynek főszereplői egy közlekedési lámpában élnek és természetesen éjjel-nappal dolgoznak, hogy az eszköz probléma nélkül működjön.

A seregszemle zárófilmje a Beton utópia című katasztrófa-thriller, amit alig két hónapja mutattak be. Alapja egy webtoon, azaz digitális képregény; a műfajról többet is megtudhatnak a látogatók a Koreai Kulturális Központ aktuális koreai képregényeket bemutató kiállításán.

A filmeket a Sugár és a Corvin moziban vetítik, jegyek a mozik oldalán vásárolhatóak. További részletek fesztiválról a koreaifilm.hu-n és a Facebookon.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.