24 friss dél-koreai film, köztük a jövő évi Oscar-esélyes a 16. Koreai Filmfesztiválon

  • narancs.hu
  • 2023. október 10.

Mikrofilm

Az Előző életeknél kevés film kapott idén kiemelkedőbb kritikákat, sokan máris a jövő évi Oscar egyik fő esélyeseként emlegetik. A hozzánk csak jövőre moziba érkező film premier előtt látható a fesztiválon, de lesz mellette romantikus vígjáték, bunyós-zsarus krimi és katasztrófa-thriller is.

Október 13-20. között immár 16. alkalommal rendezik meg a Koreai Filmfesztivált, mely ismét az utóbbi idők dél-koreai filmtermésének legjavát hozza el Budapestre közönségtalálkozókkal és premier előtti vetítésekkel. A nyitófilm Kim Hee-jung Hová mennél? című idei alkotása, egy hirtelen tragédia következtében megözvegyült nő gyászfolyamatát meséli el a tagadástól az új távlatok megtalálásáig. A filmet a 24. Jeonju Nemzetközi Filmfesztivál zárófilmjeként vetítették. A fesztiválon a film rendezőjével, Kim Hee-junggal és főszereplőjével, Park Ha-sun színésznővel személyesen is találkozhatnak a látogatók.

Az Arcok szekció a koreai mozi kiemelkedő egyéniségét mutatja be, ezúttal a nyitófilm alkotóját, akitől két másik film is látható majd: a Séta a hóban egy alkoholista küzdelmét mutatja be, aki egy apáca segítségével próbál józan maradni, és akivel szokatlan tudatállapotokban közelednek egymáshoz. Az Egy francia asszony pedig egy hovatartozással küzdő, húsz év után külföldről hazatérő, éppen elvált nő története.

A Friss szekcióba rendszerint a legfrissebb koreai kasszasikerekből válogatnak a szervezők. Itt nézhető majd a Gyilkos románc című romkom; egy kisiklott karrierű színésznő gyötrődését mutatja be, aki beleragadt egy borzalmas házasságba. Az igaz történeten alapuló Túsztárgyalók a 2007-es afganisztáni túszdráma adaptációja, amikor egy dél-koreai misszionárius csoportot ejtettek foglyul a tálibok. Ugyancsak emberrablós történet az 1986-ban, a libanoni polgárháború alatt játszódó Váltságdíj is, amelyet sokan a koreai Mission: Impossible-ként emlegetnek. Rendezője az a Kim Seong-hun, akinek A királyság titkai című sorozata a Netflixen aratott nagy sikert. A koreai Bud Spencernek bélyegzett Ma Dong-seok, művésznevén Don Lee új mozija is érkezik: a Büntetlenül – Halálos csapdában, a tavalyi Büntetlenül folytatása, és főszereplője ismét öklével tesz rendet az alvilágban. A születés Szent Kim Andrásról, az első koreai katolikus papról, egyben az első keresztény vértanúról szól, míg az Én is az a fajta angyali romantikus film, amilyet csak a koreaiak tudnak csinálni: ebben két diák kerül kapcsolatba egy titokzatos készülék segítségével, egyikük 1979-ben, a másik 2000-ben járt ugyanabba az iskolába.

A Fókusz szekció filmjei azt mutatják be, miként bánunk egymással a családi, munkahelyi vagy egyéb közösségekben. Itt látható majd az Újabb lány című film, mely többek között besöpörte a Koreai Filmkritikusok Szövetségének díjait és első koreai alkotásként a Cannes-i Filmfesztivál zárófilmjeként is vetítették. A film a legendásan kompetitív ázsiai munkakultúrát mutatja be egy valós öngyilkosság alapján. Az Én édes kiskutyám főhőse menyasszonya miatt kénytelen új gazdát keríteni kedvencének; a Két nő összezárva pedig egy terhelt anya-lánya kapcsolatot mutat be. Ebben a szekcióban vetítik az Előző életek című filmet is, amely az idei év egyik legnagyobb szenzációja és legjobb kritikákat kapott filmje a tengerentúlon. Főszereplője két gyerekkori barát, akik 20 évvel azután találkoznak, hogy egyikük a családjával emigrált Dél-Koreából. Az Élősködők sikere óta tudjuk, hogy nincs lehetetlen, akár egy nem angol nyelvű film is valós esélyekkel indulhat az Oscarért – gondoljunk csak a tavaly győztes Minden, mindenhol, mindenkorra, vagy épp az olyan sokszoros jelöltekre, mint a Vezess helyettem vagy a Minari – A családom története. Az Előző életeket máris a jövő évi gála egyik fő esélyeseként emlegetik, a róla szóló kritikák és nézői értékelések egyik leggyakrabban előforduló szava a „hibátlan”. Most premier előtt ellenőrizhetjük hogy valóban így van-e, a film ugyanis hivatalosan csak jövőre érkezik a magyar mozikba.

Az Extra blokk rendszerint filmtörténeti érdekességeket, független, művész- és rövidfilmeket tartogat. Utóbbiból láthatunk ötöt, köztük egy animációt is. De hasonlóan izgalmasnak ígérkezik a két kisemberről szóló Piros és Zöld, amelynek főszereplői egy közlekedési lámpában élnek és természetesen éjjel-nappal dolgoznak, hogy az eszköz probléma nélkül működjön.

A seregszemle zárófilmje a Beton utópia című katasztrófa-thriller, amit alig két hónapja mutattak be. Alapja egy webtoon, azaz digitális képregény; a műfajról többet is megtudhatnak a látogatók a Koreai Kulturális Központ aktuális koreai képregényeket bemutató kiállításán.

A filmeket a Sugár és a Corvin moziban vetítik, jegyek a mozik oldalán vásárolhatóak. További részletek fesztiválról a koreaifilm.hu-n és a Facebookon.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk