A Bohém rapszódia írója ezúttal Whitney Houstonra vetette ki hálóját
K_NOR19880601001_top_story_lead.jpg
Whitney Houston

A Bohém rapszódia írója ezúttal Whitney Houstonra vetette ki hálóját

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 26.

Mikrofilm

Az önéletrajzi filmek örök kérdése: mennyire lesz bevállalós a mozi?

Már épp elfeledtük volna a lassan két éves blődli zenés filmet, de úgy néz ki, Hollywood továbbra sem ereszti a koncot. A négy Oscar elnyerő, világszinten több mint 900 millió dollár bevételt fialó Bohém rapszódia elindította a zenés életrajzi filmek reneszánszát: mozi lesz Boy George, Michael Jackson és Bob Dylan életéből is, a Queen mozival egy hajszálnyival jobban sikerült Elton John-biopicet, a Rocketmant pedig már tavaly bemutatták. Az őrület következő áldozata a hírek szerint nem más, mint Whitney Houston.

A 2012-ben elhunyt énekes örökösei most adták áldásukat a projektre, mely az egyik leghíresebb dala után az I Wanna Dance With Somebody nevet kapta, és a producerek szerint "örömteli, érzelmes és szívszaggató ünneplése lesz minden idők legnagyszerűbb női R&B énekesének, végigkövetve annak útját az ismeretlenségből a sztárságig". A rendezői posztra Stella Meghie tűnik befutónak, akinek Minden, minden című könnyfakasztó tiniregény-adaptációját három éve nálunk is bemutatták. Na, de ki írja majd a mozi forgatókönyvét? Anthony McCarten, a Bohém rapszódia egyik írója. McCarten az  elmúlt években kifejezetten önéletrajzi jellegű filmekre specializálódott, a Queen sztori mellett az ő nevéhez fűződik A mindenség elmélete, A legsötétebb óra és A két pápa szkriptje is, mindegyikkel Oscar-jelölést szerzett.

"Elképesztően szerencsések vagyunk, hogy megkaptuk azoknak az embereknek a támogatását, akik a legjobban ismerték Whitneyt, és vele voltak élete fontos pillanataiban. Szorosan együtt dolgozom velük, hogy autentikusan mesélhessük el egy páratlan tehetség történetét, aki túl hamar eltávozott közülünk", nyilatkozta az író. A Bohém rapszódiát rengeteg kritika érte, amiért gyakorlatilag kicenzúrázták Freddie Mercury magánéletét, kérdés tehát, hogy mennyire fog a forgatókönyvíró kesztyűs kézzel bánnő Houston életének pikánsabb részleteivel. Az énekesnő hatalmas queer ikonnak számított, ám egykori barátnője szerint féltve titkolta leszbikus románcukat. Csodálkoznánk, ha mindez megjelenne az életrajzi filmben...

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.