Bohém rapszódia alkotója Michael Jacksonról készít életrajzi filmet

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 30.

Mikrofilm

Vajon ebben sem lesznek benne a botrányok?

A Neverland elhagyása című dokumentumfilm után úgy tűnt, a pop királyának csillaga halála után egy évtizeddel végleg leáldozott: több rádió jelezte, hogy nem hajlandók játszani dalait; a Disney csak azért cenzúrázott egy Simpson család részt, mert abban szerepel Jacko. Végül napvilágra került egy beszélgetés Marlon Brando és az énekes között, ami szintén nem vetett rá túl jó fényt. Hollywoodot persze

ilyen apróságok nem állítják meg, ha pénzszagot érez.

A zenés életrajzi film-őrületet a Bohém rapszódia indította el, amely hiába volt a hasonszőrű mozik állatorvosi lova, világszinten több mint 900 millió dollárt hozott. S annak ellenére, hogy a film a tavalyi Oscar egyik rosszfiúja volt, végül öt jelöléséből négyet beváltott – még a vágásért is szobrot kapott, ami bizonyítottan tele van hibákkal.

Michael Jackson és híres majma egy szobron a The Broad nevű Los Angeles-i múzeumban

Michael Jackson és híres majma egy szobron a The Broad nevű Los Angeles-i múzeumban

Fotó: Unsplash.com

A siker hatására idén megérkezett az egy fokkal jobban sikerült Elton John-film, de készül már a David Bowie-biopic is egy rakás egyéb legenda élettörténetével együtt. És akkor még nem is szóltunk az olyan, zenés, ám nem életrajzi filmekről, mint a Beatles-inspirálta Yesterday, vagy a Bruce Springsteen slágerei mentén tekergő Blinded by the Light.

A sort a Deadline értesülései szerint Jacko folytatja majd, akiről a Bohém rapszódia mögött álló Graham King készül filmet készíteni – már meg is szerezte a jogokat az énekes örököseitől. A forgatókönyvet a háromszoros Oscar-jelölt John Logan írja majd. King azt ígéri,

nem szépítik és idealizálják majd a sztárt,

hanem teljes képet kapunk róla, a botrányaival együtt. A producer-forgatókönyv páros együtt dolgozott a Scorsese-féle Aviátoron is, ami valóban nem kendőzte el Howard Hughes rigolyáit és mentális leépülését sem – a legtöbben a Bohém rapszódia után mégis kétségbe vonják, mennyire lehet belemenős egy Jacko-film, amire Jacko családja is áldását adta.

A Queen-mozi olyannyira kesztyűs kézzel nyúlt az alapanyagához, hogy a köztudottan meleg Freddie Mercury homoszexuális kalandjairól nem is mert beszámolni – csodálkoznánk tehát, ha a Jackson ellen felhozott vádak közül bármi bekerülne a róla szóló filmbe.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.