Bohém rapszódia alkotója Michael Jacksonról készít életrajzi filmet

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 30.

Mikrofilm

Vajon ebben sem lesznek benne a botrányok?

A Neverland elhagyása című dokumentumfilm után úgy tűnt, a pop királyának csillaga halála után egy évtizeddel végleg leáldozott: több rádió jelezte, hogy nem hajlandók játszani dalait; a Disney csak azért cenzúrázott egy Simpson család részt, mert abban szerepel Jacko. Végül napvilágra került egy beszélgetés Marlon Brando és az énekes között, ami szintén nem vetett rá túl jó fényt. Hollywoodot persze

ilyen apróságok nem állítják meg, ha pénzszagot érez.

A zenés életrajzi film-őrületet a Bohém rapszódia indította el, amely hiába volt a hasonszőrű mozik állatorvosi lova, világszinten több mint 900 millió dollárt hozott. S annak ellenére, hogy a film a tavalyi Oscar egyik rosszfiúja volt, végül öt jelöléséből négyet beváltott – még a vágásért is szobrot kapott, ami bizonyítottan tele van hibákkal.

Michael Jackson és híres majma egy szobron a The Broad nevű Los Angeles-i múzeumban

Michael Jackson és híres majma egy szobron a The Broad nevű Los Angeles-i múzeumban

Fotó: Unsplash.com

A siker hatására idén megérkezett az egy fokkal jobban sikerült Elton John-film, de készül már a David Bowie-biopic is egy rakás egyéb legenda élettörténetével együtt. És akkor még nem is szóltunk az olyan, zenés, ám nem életrajzi filmekről, mint a Beatles-inspirálta Yesterday, vagy a Bruce Springsteen slágerei mentén tekergő Blinded by the Light.

A sort a Deadline értesülései szerint Jacko folytatja majd, akiről a Bohém rapszódia mögött álló Graham King készül filmet készíteni – már meg is szerezte a jogokat az énekes örököseitől. A forgatókönyvet a háromszoros Oscar-jelölt John Logan írja majd. King azt ígéri,

nem szépítik és idealizálják majd a sztárt,

hanem teljes képet kapunk róla, a botrányaival együtt. A producer-forgatókönyv páros együtt dolgozott a Scorsese-féle Aviátoron is, ami valóban nem kendőzte el Howard Hughes rigolyáit és mentális leépülését sem – a legtöbben a Bohém rapszódia után mégis kétségbe vonják, mennyire lehet belemenős egy Jacko-film, amire Jacko családja is áldását adta.

A Queen-mozi olyannyira kesztyűs kézzel nyúlt az alapanyagához, hogy a köztudottan meleg Freddie Mercury homoszexuális kalandjairól nem is mert beszámolni – csodálkoznánk tehát, ha a Jackson ellen felhozott vádak közül bármi bekerülne a róla szóló filmbe.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.