Dokumentumfilm

A celeb

Jane Magnusson: Bergman 100

  • 2019. február 17.

Mikrofilm

A centenárium okán készült alkotás nem próbál teljes áttekintést nyújtani a kivételesen gazdag életműről. Egyetlen évre, az 1957-esre koncentrál.

A rendező ebben az évben nyújtott teljesítményét (két remekműként számon tartott filmet, két színháztörténeti jelentőségű előadást, azután tévé- és rádiójátékokat) csodálva kalandozik mégis oda s vissza Bergman életében, megszabadulva attól az elvárástól, hogy minden aspektust figyelembe vegyen. Az teljesen rendjén van, hogy az obligát tiszteletkörök után valami mást is lássunk, mint egy ikonikus alkotó sokadik mennybe menesztését. Ám a megközelítés csak egy darabig tűnik jóhiszeműnek.

Magnusson filmje azokra az adatokra és eseményekre fókuszál, amelyek árnyalnák a nagy művész kimagasló pályafutásáról készült tiszteletteljes megemlékezést – ha volna tisztelet, s megtudnánk valamit arról, mitől is volt kimagasló ez a pályafutás. És felmutatná személyiségének ellentmondásait – ha előzőleg szentelne néhány gondolatot annak, hogy miben is állt e személyiség jelentősége. Előbb csak a báty jelenik meg, hogy felpanaszolja, miket össze nem hordott vele ellentétben sikeres életet élő öccse a gyerekkorukról, sajátjaiként tüntetve fel az idősebb testvér által megélt sérelmeket. Majd hosszú perceket szentel a film a csodálatnak, amelyet a fiatal Bergman a Führer iránt tanúsított. A háború előtt személyesen is megtapasztalt s csak utólag szégyellt birodalmi szimpátia valóban a kínos élettények közé tartozik. A film pedig készséggel segít a nézőnek pálcát törni a saját identitása tekintetében még teljesen kialakulatlan Bergman felett: elhallgatván a történelmi kontextust, hogy ti. a Németországba látogató fiatalember lelkesedésében nemcsak hazájával osztozik (amely, semleges országként, a II. világháború idején majd nyersanyaggal, szolgáltatásokkal és tettleg is támogatja legfizetőképesebb üzleti partnerét), de pl. a Time magazinnal is, amely az év embereként promotálja címlapján az akkor még elfogadott és tekintélyes politikust.

Nem tudjuk meg, miben is állt Bergman művészettörténeti jelentősége, a film nem foglalkozik a műveiben megjelenő létfilozófiával, istenkereséssel, az ember ontológiai magányát feltáró, kíméletlen analízissel. Fordítva jár el: nem a partikuláris életrajzi vonatkozásokat szublimáló és nagy erejű művészetté formáló alkotói intuíciót próbálja megragadni, hanem a művekben kutakodik pletykaszintű információmorzsák után. A kulcsszó: magánélet. Bergman itt nem a filmtörténet egyik legnagyobb hatású szerzője, hanem egy sikeres celeb, aki az alkotásba menekül megoldatlan és mindig újratermelődő családi konfliktusai elől. Számtalanszor elhangzik, hány felesége s szeretője, ezektől hány gyereke volt, azzal a megdöbbentően lapos tanulsággal, hogy nyilván „szexmániás” volt az egyik viszonyból a másikba menekülő, az intimitás keresésében folyton kudarcot valló, de az emberi kapcsolódást újra és újra megkísérlő alkotó, akinél senki jobban fel nem térképezte, mélyebben meg nem értette s tette érthetővé az emberi kapcsolatok eredendő kudarcra ítéltségét. Jellemző, hogy az emlegetett kilenc (!) gyerek közül nem szólal meg egy sem (pedig van, aki filmet rendezett apja életrajzi írásából, s van, aki vastag könyvet szentelt a vele való kapcsolatnak). Megszólal viszont Barbra Streisand (aki egyszer látta messziről, hogyan rendez a mester). Megszólal egy középszerű és Bergmannal semmiféle kapcsolatba nem hozható hollywoodi rendező. Meg a felfuvalkodott Lars von Trier, aki nagyjából 15 másodpercben azt találja mondani (mint egyik zseni a másikról, ugye), hogy nagy művész volt – a szemét. Mármint a szemét Bergman, aki nem átallotta manipulálni színészét a drámai hatást fokozandó. Mondja a hírhedt színészabuzáló.

Mindez szép, színes szaloncukorként elővezetve. Az óvatlan néző tán észre sem veszi a kicsinyes bosszút, amelyet az irigy utókor jelentéktelen túlélői próbálnak venni vacak kis sérelmeikért a rettegve csodált, kétségtelenül autoriter és öntörvényű, ambíciói érvényesítésében nem mindig tapintatos mesteren. (Hogy ez mennyire így van, azt pedig nem is csak ebből a dokumentumfilmből tudhatjuk, hanem Jane Magnusson másik, ugyancsak a centenáriumra született, Vox Lipoma című animációs filmjéből. Ebben a rajzolt Bergman csúnya és ellenszenves figurája – szinkronhangja egy Bergman által nyilvánosan, ám alighanem joggal rendreutasított színész – egy szexmániás, paranoiás, hataloméhes, elviselhetetlen alak, aki egy arcára nőtt s ott önálló életre kelt zsírdaganattal vitatkozik.) Az pedig, hogy ez a produkció nyeri el az Európai Filmakadémia díját mint legjobb dokumentumfilm, kifejezetten aggasztó tendenciák térnyeréséről tanúskodik.

Forgalmazza az Elf Pictures

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.