A diákok az amerikai, a nézők a szovjet filmre szavaztak

  • narancs.hu
  • 2017. november 19.

Mikrofilm

Kiosztották a Verzió díjait.

Ma este kihirdették a 14. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál díjazottjait.

A fesztivál diákokból álló öttagú zsűrije a nemzetközi versenyprogram 14 filmje közül választott győztest. A „legnagyobb hatású filmnek járó díjat” (Impact Award) az amerikai Maisie Crow dokumentumfilmje, a JACKSON című kapta. E mű három nőt mutat be, akik eltérően viszonyulnak az abortuszhoz.

Jackson | ATLFF17

Directed by Maisie Crow 90 mins | Documentary Feature | USA What does life look like in a place where the anti-abortion movement has made access to legal abortion nearly impossible? Since the passing of Roe v. Wade over four decades ago, the self-labeled “pro-life” movement has won significant legal, cultural and political battles.

A diákzsűri két filmet különdíjban részesített: Ayse Toprak francia–német–török koprodukcióban készült MR. GAY SYRIA című filmjét és a dán Emil Langballe VÁRAKOZÁS című filmjét. Az előbbi szíriai menekült férfiakról mesél különös érzékenységgel, akik a Mr. Gay World versenyre készülnek; utóbbi egy Dániában élő afgán tinédzser lány és családja küzdelmét mutatja be a kitelepítés rémével.

A nemzetközi zsűri tagjai, Isabelle Gattiker producer, fesztiváligazgató, Papp Bojána filmrendező és Alexandru Solomon filmrendező, fesztiváligazgató a ZOOM IN diákfilmes kategória 12 filmje közül egyhangúan a lengyel Pawel Ziemilski KISVÁROSI COWBOYOK című, 29 perces filmjét választotta a legjobbnak.

Urban Cowboys – Trailer – Wajda School and Studio

PL: Zwiastun filmu „Urban Cowboys” w reżyserii Pawła Ziemilskiego. Czy koń może uratować życie? W Clondalkin (Dublin) z pewnością. W dzielnicy, w której łatwo o kłopoty, a trudno o perspektywy, młodzi ludzie mają styczność z narkotykami, przestępczością i więzieniem. Niektórym z nich udaje się uciec od codzienności w stronę niezwykłego hobby.

A nézők szavazata alapján a Verzió közönségdíját Askold Kurov A PER című darabja kapta, amely az orosz államgépezet által 20 év börtönre ítélt ukrán filmrendező, Oleg Szencov kafkai tárgyalásáról szól.

TheTrial (Ee/Pl, 2017): The Trailer

This is “TheTrial (Ee/Pl, 2017): The Trailer” by Marx Film on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them.

A 14. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál 5 nap alatt 100 filmet mutatott be 44 országból, emellett számos szakmai program egészítette ki a programot: közönségtalálkozók, kerekasztal-beszélgetések, filmkészítő workshop, mesterkurzusok és konferenciák. A Verzió Filmfesztivál november 23. és 25. között Pécsett, november 23. és 26. között Szegeden mutat be válogatást a legjobb emberi jogi dokumentumfilmekből.

A fesztivál filmjeiről a Mikrofilm blogban számoltunk be, például itt és itt és itt és itt és itt és itt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.