Akkorát buktak a táncoló macskák, hogy bemutató után is javítgatják őket

  • Szabó Ádám
  • 2019. december 25.

Mikrofilm

Nem csak nekünk okoz álmatlan éjszakákat a Macskák – a bevételeket látva a stúdió is rémüldözhet.

Kevesen gondolták volna, hogy az év legrémisztőbb filmje nem a nálunk forgatott folk-horror, a Tűnj el! rendezőjének új szatírája, még kevésbé az Az vagy épp a Ragyogás folytatása lesz. Idén augusztusban ugyanis megérkezett a Macskák előzetese, s egyből túltett minden rémálmunkon.

Nem csoda, hogy a rettenetes CGI-köntösben parádézó világsztárok kiverték a biztosítékot – a röhej teljessé tételéhez pedig az a pletyka is hozzájárult, hogy a film 300 millió dollárból készült, vagyis minden idők egyik legdrágább mozija volt. Ez ugyan nem valószínű, de abban biztosak lehetünk, hogy nem volt olcsó.

Andrew Lloyd Webber musicaljének rajongói a borzalmas trailer után egyetlen dologban reménykedhettek: a rendező Tom Hopperben. Ő az, aki az évtized legnagyobb svindlijét elkövetve nemcsak a legjobb film kategóriájában verte el David Fincher A közösségi hálóját, de a rendezői díjat is elhozta A király beszédével.

Ez a kép majdnem mindent elmond a filmről

Ez a kép majdnem mindent elmond a filmről

 

 

Aztán elkészítette A nyomorultak ki tudja, hányadik musical-változatát, amelyet sokan szintén előre lesajnáltak – végül ez is elnyert 3 Oscart, és a kasszáknál is sikert aratott. Csakúgy, mint legutóbbi mozija, A dán lány, ami szintén díjnyertessé vált. Úgy tűnt tehát, Hopper bármihez nyúl, arannyá válik – a sikersorozatnak most azonban vége szakadt.

Az idei karácsony nagy durranásának szánt Macskák ugyanis hatalmasat zakózott a pénztáraknál (az új Star Wars mögött mindössze 6,5 millió dolláros bemutató), a kritikusok darabokra tépték, és a nézők is gyűlölik. Hamar elhaltak azok a hangok is, amelyek a díjszezon titkos favoritjaként beszéltek róla: még a legendásan nemtörődöm Golden Globe is csak a zenéjéért jelölte a filmet –vagyis az Oscaron biztosan nem találkozunk majd vele.

A Macskák körüli elmebajt tovább tetézi, hogy a hírek szerint Hopper épp hogy be tudta fejezni a film utómunkálatait a bemutatóra – a hatalmas bukás hírére pedig a stúdió úgy döntött, javít a film számítógépes trükkjein és napokon belül új változatot küld a mozikba. Olyan már előfordult, hogy az előzetes rossz fogadtatása miatt a rajongók kedvéért változtattak egy film CGI trükkjein, az azonban példa nélküli, hogy egy filmet a bemutató után toldozgassanak-foldozgassanak.

A Macskák c. film december 26-án érkezik a magyar mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.