Nem hagyhatunk lehetőséget az embernek arra, hogy elbújjon

  • - palosm -
  • 2019. december 25.

Mikrofilm

A Mikrofilm házimozis ajánlata a CirkoTéka kínálatából: nézzünk farkaszszemet a kitömött galambbal!

"Krétafehér arcú emberek bámulnak ki a fejükből, hol melankolikusan, hol morózusan, ami hol abszurd, hol szomorúan vicces vagy viccesen szomorú" — foglaltuk össze nemrég a Narancs hasábjain az Andersson-élményt, most annyit tennénk még hozzá, hogy kegyetlen. Kegyetlenül vicces, kegyetlenül szomorú, és csak úgy pőrén kegyetlen, de nem ok és cél nélkül.

Szóval meglehetősen összetett a Roy Andersson-élmény. A hetvenes évek óta (!) alkotó és mintegy félezer (!) professzionális reklámfilmet jegyző svéd filmes laza 20 év alatt készítette el az „Élet-trilógiáját" — Dalok a második emeletről; Ti, élők; Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről —, és expresszionista, festmény- és tablószerű stílusa idővel csak letisztultabb lett: Andersson a híd van Gogh, Murnau és a családi idillt 20 másodpercben elmesélő fogkrémreklámok között.

Sztori jóformán nincs, emberek állnak mesterséges terekben, és néha azt mondják a telefonba elhaló, majdnem síró hangon: „örömmel hallom, hogy jól vagy".

Vagy belovagol a posztapokaliptikus kocsmába XII. Károly svéd király, és felszedi a kocsmáros fiút; egy-egy ilyen beállítást Anderssonék hónapokig vesznek fel saját stúdiójukban, és ez meg is látszik rajtuk.

false

Van két viszonylag gyakran visszatérő szereplőnk, ők vámpírfogakat (sima és extrahosszú), nevetőgépet és egyfogú gumimaszkot árulnak, mert meg szeretnék nevettetni az embereket, és az csak egy dolog, hogy egyáltalán nem járnak sikerrel (ki akarna itt nevetni?), de közben a páros lelkileg is teljesen összeomlik: a "túlérzékeny" Jonathan még mélyebb depresszióba zuhan, bántalmazó partnere bocsánatot kér, de a következő percben újra megsérti, mintha mi sem történt volna. A "barátok" mégsem hagyják el egymást.

A film látszólag kaotikusan ugrál időben, térben, Andersson képzeletének semmi sem szab határt – egy jelenetben egy óriási rézhengerbe terelnek be gyarmatosító kinézetű katonák egy csomó rabszolgát, majd alájuk gyújtanak.

Bárhova néz Andersson, bárhol keresi az „életet", csak erőszakot, bántalmazást, háborút és halált talál – mind érzelmi, mind civilizációs-történelmi szinten, miközben a filmben nem mutat fizikai erőszakot. Galamblelkű nyugalommal, madártávlatból mutatja meg az örök leosztást, a kiszolgáltatottság és hatalomgyakorlás alakzatait, és még azt sem dönti el, egyáltalán elvi szinten megbontható lenne-e ez a dualizmus.

Andersson szerint azért látjuk a filmjein a meztelen (kegyetlen) valóságot, mert úgy világítja be stúdiójában a tereket, hogy egyáltalán ne legyenek árnyékok. Idézzük a mestert: „Nem hagyhatunk lehetőséget az embernek arra, hogy elbújjon. Mindig láthatónak kell lennie. Erre gondolok, amikor azt mondom: fény, kegyelem nélkül".

De ne higgyük, hogy mindez nélkülözi az empátiát – elvégre Andersson kifejezetten szeret galambként szemlélődni.

Ahogy a Narancsnak adott interjújában bevallotta a rendező: „Madártávlatból jobban rálátok a dolgokra. Nem volt nehezemre a galambbá válás."

Az Egy galamb... pár kattintás után megtekeintheto a CirkoFilm online tékájában, magyar felirattal, nagyjából egy mozijegy áráért.

Különösen ajánljuk azoknak, akik még mindig várják Godot-t, meg azoknak, akik szerint manapság nem készítenek ambíciózus művészfilmeket. Nem ajánljuk azoknak, akik szerint a fehérre meszelt bohócokban nincs semmi félelmetes.

Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?