Az USA-n kívül jól megy a Tenet, azon belül szenvednek a mutánsok

Az USA-n kívül jól megy a Tenet, azon belül szenvednek a mutánsok

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 6.

Mikrofilm

Éledezik a moziipar, de egyelőre inkább csak Amerikán kívül – a stúdió most abban bízik, hogy az USA-ban mindenki a Tenetre vár.

A box office, vagyis a mozibevételek tudománya általában elég egzakt dolog: persze vannak hatalmas bukások és meglepetéseredmények, de összességében azok a filmek hoznak sok pénzt, amelyektől a stúdiók ezt is remélik – a kérdéses produktumokat immár több éves hagyományként egyszerűen lepasszolják a streamingplatformoknak. A biztos ügymenetet évekkel korábban lezsírozott bemutatódátumokkal, és a biztos pénz jelentő folytatás- és franchise-cunamival biztosítják a stúdiók. A koronavírus azonban mindent a feje tetejére állított: törlődött a mozinaptár, nagyot futottak az online szolgáltatók; friss bemutatók landoltak egyenesen az interneten, ami hatalmas felfordulást, majd végül mozitörténeti reformot és még több kérdést eredményezett.

Így jutottunk el odáig, hogy a lassan kinyitó mozik ezekben a hetekben inkább egyfajta kísérleti laborként szolgálnak:

elég filmszínház van nyitva ahhoz, hogy bemutassanak egy filmet? Elég bátrak az emberek ahhoz, hogy moziba menjenek? Hosszú hónapok után van-e akkora moziéhség, hogy minden újdonságot bekajáljanak? Vagy épp ellenkezőleg, valami nagyon naggyal kell előrukkolni ahhoz, hogy a járványhelyzet ellenére sikerüljön visszacsábítani őket?

Az elmúlt hétvége bár egyértelmű választ nem adott ezekre a kérdésekre, de tendenciákat azért megmutatott. Christopher Nolan Tenetje, amit Messiásként vártak a filmszínházak, remek nemzetközi eredményeket szállított: 41 országból 53 milliót szakított a bemutatója óta. Az Egyesült Államokban augusztus 31-én nyitott a film, a szélesebb körű bemutató pedig szeptember 3-án volt; Kanadában ugyan Európához hasonlóan már lement a premier, de az ottani adatokat egyelőre nem hozták nyilvánosságra, az ugyanis a hivatalos amerikai box office-eredmények része. Az óvatos becslések 40 millió körüli eredményt saccoltak, ezt egy tízessel fejelte meg a mozi, amire elsősorban az Egyesült Királyságban ($ 7,1 millió), Franciaországban ($ 6,7 millió), Dél-Koreában ($ 5,1 millió) és Németországban ($ 4,2 millió) voltak vevők az emberek.

Nehéz a mostani, rendhagyó helyzetet bármivel is összemérni, ráadásul az Amerikán kívüli adatok mindig rengeteg bizonytalanságra adnak okot: ahány filmpiac, annyi ízlés, bemutatóidőpont, vagy épp rivális film. Legtöbben Nolan korábbi alkotásaihoz viszonyítják a Tenet eredményeit – ez alapján pedig nem is kell szégyenkeznie: ugyan az Egyesült Királyságban – amit világszinten is rendkívül súlyosan érintett a járvány – és Dél-Koreában gyengébben mutatkozott be, mint a Dunkirk, a Csillagok között vagy az Eredet, de Franciaországban mindhárom film számait verte, Németországban pedig sikerült megelőznie a Dunkirköt.

Hogy mire lesz képes Nolan filmje az USA-ban, azt egyelőre senki sem tudja.

Múlt hétvégén az amerikai mozik 62%-a volt nyitva, ezekből összesen 16-17 millió dollár folyt be. Ez azt jelenti, hogy ha minden mozi üzemelt volna, akkor se jött volna össze 25 millió dollárnál nagyobb összeg. Összehasonlításképpen: tavaly ugyanebben az időszakban úgy termeltek 92 millió dollárt a filmszínházak, hogy nem is volt igazán nagyszabású premier. Új filmekben most sem dúskálhattak az emberek: a vezető cím minden idők egyik legszerencsétlenebb sorsú képregényfilmje, az Új mutánsok volt.

A képregényfilm, amin átok ül

Az Új mutánsokat az ág is húzza – most éppen az amerikai filmkritikusok lázadtak fel ellene. Az elmúlt években alig akadt szerencsétlenebb csillagzat alatt született stúdiófilm, mit az Új mutánsok. Az X-Men univerzumban játszódó tini-mutánsmozit a stúdió és a rendező se kiköpni, se lenyelni nem tudta; majd egy rakás halasztás és toldozás után a koronavírus tett be a bemutatónak.

Az X-men-spin-off több szempontból is megfelelt a kísérleti nyúl szerepére: nem százmilliókból, hanem csak 70 millió dollárból készült, így bukása sem szólna akkorát; igazán nagy rivális nélkül pedig még akár be is jöhet a stúdió taktikázása, hogy most küldi ringbe a filmet, amit már 3 éve leforgattak, de eddig forró krumpliként dobálgattak. Az Új mutánsok Amerikában mindössze 7 milliót, azon kívül 2,9 milliót hozott, ami megfelel azoknak a pesszimista becsléseknek, amelyeknek senki sem akart hinni a Fox stúdiónál. Ez azt jelenti, hogy ebben a formában egészen biztosan nem folytatódik majd a tinimutánsok kalandja.

A bevételi lista második helyén Russel Crowe ámokfutása, a Téboly végzett, mely a mozik első, poszt-koronás sikerévé vált. A premierek között ott volt még az internet koronázatlan királyának, Keanue Reeves-nek az új mozija: egyik első sikere, a Bill és Ted 19 évvel a második epizód után kaphatott új felvonást. A Bill & Ted Face the Music egyszerre mutatkozott be online és a nagyvásznon – utóbbi eredménye 1,2 millió dollár. A futottak még kategóriába tartozik Dev Patel legújabb filmje, a The Personal History of David Copperfield is, ami alig több mint félmilliót kalapozott össze.

A Tenet augusztus 26-tól nálunk is látható, az Új mutánsok szeptember 3-ától, a Téboly szeptember 10-én érkezik a magyar mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.