Az USA-n kívül jól megy a Tenet, azon belül szenvednek a mutánsok

Az USA-n kívül jól megy a Tenet, azon belül szenvednek a mutánsok

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 6.

Mikrofilm

Éledezik a moziipar, de egyelőre inkább csak Amerikán kívül – a stúdió most abban bízik, hogy az USA-ban mindenki a Tenetre vár.

A box office, vagyis a mozibevételek tudománya általában elég egzakt dolog: persze vannak hatalmas bukások és meglepetéseredmények, de összességében azok a filmek hoznak sok pénzt, amelyektől a stúdiók ezt is remélik – a kérdéses produktumokat immár több éves hagyományként egyszerűen lepasszolják a streamingplatformoknak. A biztos ügymenetet évekkel korábban lezsírozott bemutatódátumokkal, és a biztos pénz jelentő folytatás- és franchise-cunamival biztosítják a stúdiók. A koronavírus azonban mindent a feje tetejére állított: törlődött a mozinaptár, nagyot futottak az online szolgáltatók; friss bemutatók landoltak egyenesen az interneten, ami hatalmas felfordulást, majd végül mozitörténeti reformot és még több kérdést eredményezett.

Így jutottunk el odáig, hogy a lassan kinyitó mozik ezekben a hetekben inkább egyfajta kísérleti laborként szolgálnak:

elég filmszínház van nyitva ahhoz, hogy bemutassanak egy filmet? Elég bátrak az emberek ahhoz, hogy moziba menjenek? Hosszú hónapok után van-e akkora moziéhség, hogy minden újdonságot bekajáljanak? Vagy épp ellenkezőleg, valami nagyon naggyal kell előrukkolni ahhoz, hogy a járványhelyzet ellenére sikerüljön visszacsábítani őket?

Az elmúlt hétvége bár egyértelmű választ nem adott ezekre a kérdésekre, de tendenciákat azért megmutatott. Christopher Nolan Tenetje, amit Messiásként vártak a filmszínházak, remek nemzetközi eredményeket szállított: 41 országból 53 milliót szakított a bemutatója óta. Az Egyesült Államokban augusztus 31-én nyitott a film, a szélesebb körű bemutató pedig szeptember 3-án volt; Kanadában ugyan Európához hasonlóan már lement a premier, de az ottani adatokat egyelőre nem hozták nyilvánosságra, az ugyanis a hivatalos amerikai box office-eredmények része. Az óvatos becslések 40 millió körüli eredményt saccoltak, ezt egy tízessel fejelte meg a mozi, amire elsősorban az Egyesült Királyságban ($ 7,1 millió), Franciaországban ($ 6,7 millió), Dél-Koreában ($ 5,1 millió) és Németországban ($ 4,2 millió) voltak vevők az emberek.

Nehéz a mostani, rendhagyó helyzetet bármivel is összemérni, ráadásul az Amerikán kívüli adatok mindig rengeteg bizonytalanságra adnak okot: ahány filmpiac, annyi ízlés, bemutatóidőpont, vagy épp rivális film. Legtöbben Nolan korábbi alkotásaihoz viszonyítják a Tenet eredményeit – ez alapján pedig nem is kell szégyenkeznie: ugyan az Egyesült Királyságban – amit világszinten is rendkívül súlyosan érintett a járvány – és Dél-Koreában gyengébben mutatkozott be, mint a Dunkirk, a Csillagok között vagy az Eredet, de Franciaországban mindhárom film számait verte, Németországban pedig sikerült megelőznie a Dunkirköt.

Hogy mire lesz képes Nolan filmje az USA-ban, azt egyelőre senki sem tudja.

Múlt hétvégén az amerikai mozik 62%-a volt nyitva, ezekből összesen 16-17 millió dollár folyt be. Ez azt jelenti, hogy ha minden mozi üzemelt volna, akkor se jött volna össze 25 millió dollárnál nagyobb összeg. Összehasonlításképpen: tavaly ugyanebben az időszakban úgy termeltek 92 millió dollárt a filmszínházak, hogy nem is volt igazán nagyszabású premier. Új filmekben most sem dúskálhattak az emberek: a vezető cím minden idők egyik legszerencsétlenebb sorsú képregényfilmje, az Új mutánsok volt.

A képregényfilm, amin átok ül

Az Új mutánsokat az ág is húzza – most éppen az amerikai filmkritikusok lázadtak fel ellene. Az elmúlt években alig akadt szerencsétlenebb csillagzat alatt született stúdiófilm, mit az Új mutánsok. Az X-Men univerzumban játszódó tini-mutánsmozit a stúdió és a rendező se kiköpni, se lenyelni nem tudta; majd egy rakás halasztás és toldozás után a koronavírus tett be a bemutatónak.

Az X-men-spin-off több szempontból is megfelelt a kísérleti nyúl szerepére: nem százmilliókból, hanem csak 70 millió dollárból készült, így bukása sem szólna akkorát; igazán nagy rivális nélkül pedig még akár be is jöhet a stúdió taktikázása, hogy most küldi ringbe a filmet, amit már 3 éve leforgattak, de eddig forró krumpliként dobálgattak. Az Új mutánsok Amerikában mindössze 7 milliót, azon kívül 2,9 milliót hozott, ami megfelel azoknak a pesszimista becsléseknek, amelyeknek senki sem akart hinni a Fox stúdiónál. Ez azt jelenti, hogy ebben a formában egészen biztosan nem folytatódik majd a tinimutánsok kalandja.

A bevételi lista második helyén Russel Crowe ámokfutása, a Téboly végzett, mely a mozik első, poszt-koronás sikerévé vált. A premierek között ott volt még az internet koronázatlan királyának, Keanue Reeves-nek az új mozija: egyik első sikere, a Bill és Ted 19 évvel a második epizód után kaphatott új felvonást. A Bill & Ted Face the Music egyszerre mutatkozott be online és a nagyvásznon – utóbbi eredménye 1,2 millió dollár. A futottak még kategóriába tartozik Dev Patel legújabb filmje, a The Personal History of David Copperfield is, ami alig több mint félmilliót kalapozott össze.

A Tenet augusztus 26-tól nálunk is látható, az Új mutánsok szeptember 3-ától, a Téboly szeptember 10-én érkezik a magyar mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.