Film

Az Aranyhalak

  • 2020. november 5.

Mikrofilm

Van az a filmkomédiatípus, amikor a sármos és felelőtlen alfahím a barátaival és barátnőjével valami nagyobb összeg (esetleg drágakő, szobor) megszerzését célul tűzvén bohó kalandokba bonyolódik, amelyekben megcsillogtathatja fifikáját, ügyességét, merészségét és főleg szívdöglesztő férfibáját. Aztán a végén, ha nincs is meg a suska (kő, műtárgy), azért a karjába omló, bájos hősnő mindenképpen megvan. A francia vígjáték falakon mászkáló, csibészes mosolyú üdvöskéje, Belmondo tudta ezt remekül, meg a pre-PC.

Ez azonban egy kiszámítottabb humorú német film, a poszt-PC korszak terméke. A nem kifejezetten szálfatermetű Tom Schilling (Mű szerző nélkül) benne a belmondó. Ő nem valamiért, hanem a forgalmi dugótól mászik falra, még az expozícióban, s mivel elindul a forgalommal szemben, a továbbiakban egyáltalán nem mászkál, csak gurul, kerekesszékben, mint balesetben frissen lebénult üzletember. Hogy lesz ebből móka, kacagás? Meg karjába omlás? Főleg, hogy a konduktorlánynak kéne omlania a rehabilitációs intézetből, de ő meg nem az az omlós fajta. És mérges is a renitens ápoltra, aki fogyatékkal élők egész csoportját utaztatja Svájcba, hogy míg azok kamu terápián tevegelnek, ő kimenekítse adócsalásból felhalmozott pénzét a nyomozók elől. Viszont a bohó (és politikailag kellemesen inkorrekt tálalásban elő­vezetett) kalandok stimmelnek. A vak autóval száguldozik, a downos lány tesz a lélek szépségére, ő is csillogni akar, mint a szupermodellek, a súlyos autista repülni vágyik. Az ún. normális polgárok letapossák egymást a pénzért.

 

Elérhető az HBO-n

 

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.