Film

Az Aranyhalak

  • 2020. november 5.

Mikrofilm

Van az a filmkomédiatípus, amikor a sármos és felelőtlen alfahím a barátaival és barátnőjével valami nagyobb összeg (esetleg drágakő, szobor) megszerzését célul tűzvén bohó kalandokba bonyolódik, amelyekben megcsillogtathatja fifikáját, ügyességét, merészségét és főleg szívdöglesztő férfibáját. Aztán a végén, ha nincs is meg a suska (kő, műtárgy), azért a karjába omló, bájos hősnő mindenképpen megvan. A francia vígjáték falakon mászkáló, csibészes mosolyú üdvöskéje, Belmondo tudta ezt remekül, meg a pre-PC.

Ez azonban egy kiszámítottabb humorú német film, a poszt-PC korszak terméke. A nem kifejezetten szálfatermetű Tom Schilling (Mű szerző nélkül) benne a belmondó. Ő nem valamiért, hanem a forgalmi dugótól mászik falra, még az expozícióban, s mivel elindul a forgalommal szemben, a továbbiakban egyáltalán nem mászkál, csak gurul, kerekesszékben, mint balesetben frissen lebénult üzletember. Hogy lesz ebből móka, kacagás? Meg karjába omlás? Főleg, hogy a konduktorlánynak kéne omlania a rehabilitációs intézetből, de ő meg nem az az omlós fajta. És mérges is a renitens ápoltra, aki fogyatékkal élők egész csoportját utaztatja Svájcba, hogy míg azok kamu terápián tevegelnek, ő kimenekítse adócsalásból felhalmozott pénzét a nyomozók elől. Viszont a bohó (és politikailag kellemesen inkorrekt tálalásban elő­vezetett) kalandok stimmelnek. A vak autóval száguldozik, a downos lány tesz a lélek szépségére, ő is csillogni akar, mint a szupermodellek, a súlyos autista repülni vágyik. Az ún. normális polgárok letapossák egymást a pénzért.

 

Elérhető az HBO-n

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.