Dél-Koreában már kinyitottak a mozik, csak épp konganak az ürességtől
mozi-1280x960_top_story_lead.jpg

Dél-Koreában már kinyitottak a mozik, csak épp konganak az ürességtől

  • narancs.hu
  • 2020. május 26.

Mikrofilm

Hugh Jackman csak néhány néző előtt dalolhatott.

Nehezen tér vissza az élet a mozikba még ott is, ahol újranyitottak. Kínában indultak először újra a vetítések, ahol Harry Potterrel és a Bosszúállókkal igyekeztek visszacsalogatni a nézőket, ám a vírus második hullámától tartva ismét bezártak a filmszínházak. Amerikában csak néhány tucat, főképp autós mozi üzemel, így egyre több filmet mutatnak be inkább online – amiért persze a hagyományos filmszínházak alaposan berágtak. Most mindenki Christopher Nolan Tenet-jétől várja, hogy megmentse a mozik becsületét, de Russel Crowe is strartra készen morog a szakálla alatt.

Eközben Dél-Koreában újra működésbe álltak a vetítőgépek – Kínához hasonlóan korábbi sikerfilmekkel próbálják visszacsábítani magukhoz a nézőket a mozik, egyelőre inkább kevesebb, mint több sikerrel. A múlt hétvégi bevételi eredmények mindössze a 7%-át teszik ki annak, mint amennyi pénz tavaly ilyenkor befolyt a kasszákból – ráadásul meglepő módon egyetlen koreai film se fért fel a bevételi toplistára. A legjobban A legnagyobb showman című 2017-es Hugh Jackman-musical teljesített, amit a Sokkal több, mint testőr című vígjáték követ ugyanabból az évből. A top 5-be befért még a Weathering with you című tavalyi japán animáció és a kínai Csen Kaj-ko 1993-as klasszikusa, az Isten veled, ágyasom!. Itthon már régóta streamelhető A platform című spanyol thriller-tanmese, Koreában azonban csak most mutatták be a mozik – túl sok embert azonban ez a film sem érdekelt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.