Dobó Kata filmtervét 900 millió forinttal támogatja meg a Filmalap

  • narancs.hu
  • 2019. december 19.

Mikrofilm

Második mozifilmjét rendezheti meg.

A Filmalap Filmszakmai Döntőbizottsága Dobó Kata rendezésében és Gulyás Buda társrendezésében készülő El a kezekkel a Papámtól! című családi mozifilm gyártására 900 millió forint támogatást szavazott meg. Az élőszereplős mesefilmet Lakner Artúr 1942-ben megjelent Édes Mostoha című regénye inspirálta. A forgatás nyáron kezdődik, a tervek szerint a kész alkotás 2020 karácsonyán kerül a magyar mozikba.

A mesefilm producere Kálomista Gábor és Helmeczy Dorottya, operatőre Reich Dániel lesz, aki legutóbb a Drakulics elvtárs című filmet fényképezte. A forgatókönyvet a #Sohavégetnemérős című Wellhello-filmet is jegyző Horváth András Dezső írta.

Dobó Kata Kölcsönlakás című alkotással mutatkozott be filmrendezőként, s bár debütálása a kritikusokat csöppet sem győzte meg, a vígjátékot több mint 150 ezren nézték meg a hazai mozikban, ezzel 2019 legnézettebb magyar mozifilmje lett.

Gulyás Buda többek között olyan kiemelkedő sikerű magyar filmeket fényképezett, mint a Csak szex és más semmi, vagy a Szabadság, szerelem; majd a Kincsem second unit rendezője és a Kölcsönlakás technikai rendezője volt.

Első rendezésére készül a Filmalap támogatásával Csányi Sándor, a gyártás előkészítésére 10 millió forintot ítélt meg a szervezet. A támogatás feltétele, hogy az alkotók társrendezőt vonjanak be a munkába. A Köbli Norbert forgatókönyvéből, Lajos Tamás producer vezetésével készülő Ma este gyilkolunk egy öreg színészek lakta otthonban játszódik és egy rejtélyes haláleset nyomozásának története.

A Sopsits Árpád (A martfűi rém) rendezésben készülő 42 karcsapás című filmterv 19,85 millió forint gyártás előkészítési támogatásban részesült. A rendező Tasnádi Istvánnal és Vészits Andreával közösen írt forgatókönyve Halassy Olivér magyar sportlegenda életét dolgozza fel. A producer Ferenczy Gábor - olvasható a közleményben.

„Bevonszolta a kukoricásba" - A martfűi rém és a rémes igazságszolgáltatás

Három nő életébe került a magyar igazságszolgáltatás egyik legnagyobb kudarca, egy férfi pedig több mint tíz évig ült ártatlanul börtönben. Sopsits Árpád A martfűi rém című filmjét már vetítik a mozik, de nem csak ezért érdemes felidézni az 1968-ban lezárult ügyet.

Leadkép: MTI/Szigetváry Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.