Film

Valami Monarchia

Herendi Gábor: Kincsem

  • 2017. április 23.

Film

Másfél évszázaddal ezelőtt csakugyan volt egy verhetetlen versenyló: valóságos táltos, a maga idejében igazi szupersztár, nemzeti büszkeség és szimbólum. S mint ilyen a sportban szolgáltatott elégtételt a sporton kívüli világban annyiszor legyőzött, a kudarc keserűségét annyiszor megízlelt nemzetnek. Herendi Gábor új filmje is innen indít, a bukott forradalomból öntudatra ébredő magyarság mítoszát vetítve bele a kezelhetetlennek tartott, ám az állat nemes természetére ráérző tulajdonosa által szeretettel, törődéssel győzhetetlenné nevelt paripába. A filmbéli gróf maga is rászorul a jellemfejlődésre: a züllött életet élő, egzisztenciális traumáit mulatozásba és virtuskodásba fullasztó, vagyontalan nemes – kinek szabadságharcos apját tulajdon házában öli meg egykori barátja, a császárhű osztrák báró, majd jutalmul beköltözhet a szolgálataiért neki adományozott kúriába – akkor szerezheti vissza birtokát s vele a hitszegő monarchista vadóc leá­nyának szerelmét, ha változtatni képes félresiklott életén. Felemelkedésének záloga pedig a nem csupán gyorsaságával kitűnő, de jellem s kitartás, hűség s elszántság terén is példát mutatni képes ló.

Mármost a valódi, édesapját ágyban, párnák közt, jóval a szabadságharc leverése után elvesztő (világraszóló képességű lovát pedig nem úgy, mint a filmben, az agyonlövetés elől megmentő, hanem annak rendje és módja szerint gondosan kitenyésztő) Blaskovich Ernő élettörténete nem volt olyan romantikus. Egy dolgos életű, takarékos, vékonydongájú, nőtlen lótenyésztőre azonban mégsem lehet kalandfilmet bazírozni, kell hát egy azonos nevű, viszont nagytermészetű, iszós, kurvázós, örökké adósságokat csináló, ám magyar nemesi öntudatában állhatatos díszhím, aki győzedelmeskedik kishitűségen és ármányon, vereségeiből talpra áll, és megszégyeníti a gaz elnyomót. Kell továbbá egy hozzá méltó módon megalkuvást nem tűrő, meghódításra érdemes hölgy – történetesen a halálos ellenség leánya –, aki felébreszti a kiégett nőfalóban a valódi, minden gátat átszakító, önfeláldozó szenvedélyt.

Tegyük túl magunkat azon az apróságon, hogy a Kincsem mennyire szabadon kezeli a valóságos tényeket, végtére is nem dokumentumfilmet látunk, hanem színes-szagos mesét. Oda nagy és szélsőséges érzelmek kellenek. A magyar csodaparipa élete amúgy monoton, tréningek, versenyzések majd számos vemhesség által tagolt folyásának bemutatása helyett egy romantikus történet, amely jelképességében egy mesebeli csodaparipa felfedezéséhez, kineveléséhez és sikereihez csatlakozik – mely csodaparipa akár a valódi Kincsem is lehetett volna. Más kérdés, hogy a jövő embere nem a vehemens gróf vagy ellenfele – hanem Berger, a mindig kéznél lévő pénzember, aki, ha megszorul egyik-másik (mindegyik) magát egy nemes cél érdekében eladósodásra elszánó idealista, ügyesen ad s még ügyesebben hajt be. Ő az, aki megszabadítja majd a vérmes előkelőket parádéra, mulatozásra és kártyázásra elherdálni tervezett vagyonuktól, s szigorúan önérdekű befektetései következtében még valami országféle is épül itt a legendák köré.

De azért mi a legendákat szeretjük. És Herendi is szereti, így nemcsak egy-egy szándékosan csálé műbajusz, poénos anakronizmusok vagy a finoman karikírozott mellékszereplők kacsintanak ki a filmből, de maguk a főhősök is végig a túlfűtött érzelmek, az elszánt komolyság és az esendőségre is figyelmező, elegánsan reflektált kívülállás keskeny sávjában mozognak.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.