Film

Valami Monarchia

Herendi Gábor: Kincsem

  • 2017. április 23.

Film

Másfél évszázaddal ezelőtt csakugyan volt egy verhetetlen versenyló: valóságos táltos, a maga idejében igazi szupersztár, nemzeti büszkeség és szimbólum. S mint ilyen a sportban szolgáltatott elégtételt a sporton kívüli világban annyiszor legyőzött, a kudarc keserűségét annyiszor megízlelt nemzetnek. Herendi Gábor új filmje is innen indít, a bukott forradalomból öntudatra ébredő magyarság mítoszát vetítve bele a kezelhetetlennek tartott, ám az állat nemes természetére ráérző tulajdonosa által szeretettel, törődéssel győzhetetlenné nevelt paripába. A filmbéli gróf maga is rászorul a jellemfejlődésre: a züllött életet élő, egzisztenciális traumáit mulatozásba és virtuskodásba fullasztó, vagyontalan nemes – kinek szabadságharcos apját tulajdon házában öli meg egykori barátja, a császárhű osztrák báró, majd jutalmul beköltözhet a szolgálataiért neki adományozott kúriába – akkor szerezheti vissza birtokát s vele a hitszegő monarchista vadóc leá­nyának szerelmét, ha változtatni képes félresiklott életén. Felemelkedésének záloga pedig a nem csupán gyorsaságával kitűnő, de jellem s kitartás, hűség s elszántság terén is példát mutatni képes ló.

Mármost a valódi, édesapját ágyban, párnák közt, jóval a szabadságharc leverése után elvesztő (világraszóló képességű lovát pedig nem úgy, mint a filmben, az agyonlövetés elől megmentő, hanem annak rendje és módja szerint gondosan kitenyésztő) Blaskovich Ernő élettörténete nem volt olyan romantikus. Egy dolgos életű, takarékos, vékonydongájú, nőtlen lótenyésztőre azonban mégsem lehet kalandfilmet bazírozni, kell hát egy azonos nevű, viszont nagytermészetű, iszós, kurvázós, örökké adósságokat csináló, ám magyar nemesi öntudatában állhatatos díszhím, aki győzedelmeskedik kishitűségen és ármányon, vereségeiből talpra áll, és megszégyeníti a gaz elnyomót. Kell továbbá egy hozzá méltó módon megalkuvást nem tűrő, meghódításra érdemes hölgy – történetesen a halálos ellenség leánya –, aki felébreszti a kiégett nőfalóban a valódi, minden gátat átszakító, önfeláldozó szenvedélyt.

Tegyük túl magunkat azon az apróságon, hogy a Kincsem mennyire szabadon kezeli a valóságos tényeket, végtére is nem dokumentumfilmet látunk, hanem színes-szagos mesét. Oda nagy és szélsőséges érzelmek kellenek. A magyar csodaparipa élete amúgy monoton, tréningek, versenyzések majd számos vemhesség által tagolt folyásának bemutatása helyett egy romantikus történet, amely jelképességében egy mesebeli csodaparipa felfedezéséhez, kineveléséhez és sikereihez csatlakozik – mely csodaparipa akár a valódi Kincsem is lehetett volna. Más kérdés, hogy a jövő embere nem a vehemens gróf vagy ellenfele – hanem Berger, a mindig kéznél lévő pénzember, aki, ha megszorul egyik-másik (mindegyik) magát egy nemes cél érdekében eladósodásra elszánó idealista, ügyesen ad s még ügyesebben hajt be. Ő az, aki megszabadítja majd a vérmes előkelőket parádéra, mulatozásra és kártyázásra elherdálni tervezett vagyonuktól, s szigorúan önérdekű befektetései következtében még valami országféle is épül itt a legendák köré.

De azért mi a legendákat szeretjük. És Herendi is szereti, így nemcsak egy-egy szándékosan csálé műbajusz, poénos anakronizmusok vagy a finoman karikírozott mellékszereplők kacsintanak ki a filmből, de maguk a főhősök is végig a túlfűtött érzelmek, az elszánt komolyság és az esendőségre is figyelmező, elegánsan reflektált kívülállás keskeny sávjában mozognak.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.