Ilyen, amikor egy Oscar-díjas rendező szuperhősfilmet rendez

Mikrofilm

Parádés szereplőgárdával készített Marvel-filmet A nomádok földjével Oscar-díjat nyert Chloé Zhao.

A képregénymozikat hagyományosan nem a filmművészet csúcsaként tartjuk számon, ezek ugyanis inkább nézettségi rekordok megdöntésében érdekeltek.

Immár húsz éve éljük azonban a szuperhősfilmek reneszánszát, ennyi idő alatt pedig a repülő, maszkos-jelmezes igazságosztók lassan egészen az Oscar kapujáig küzdötték magukat. Christopher Nolan A sötét lovagja a 2009-es ceremónián még nem jutott be a királykategóriába – ezt általában A felolvasó című Kate Winslet-opusz nyakába varrják –, de hazavitt két szobrot, köztük a legjobb mellékszereplőjét. Tíz évvel később a Fekete Párduc azonban már áttörte az üvegplafont, és a legjobb film kategóriában is versenyzett (végül a zenéjét, a kosztümjeit és díszleteit díjazták). A Joker pedig tavaly nemcsak minden fontosabb kategóriában ott volt, de a férfi főszereplő és az eredeti filmzene díját is hazavitte.

A következő lépés a műfaj számára már a legjobb film díja lenne

– a nézők kegyei mellett valószínűleg ezért is versenybe száll majd a Marvel legújabb mozija, aminek most érkezett meg az előzetese.

Az Örökkévalókat az a Chloé Zhao rendezi, aki nemrég két Oscart, köztük a legjobb rendező elismerését is bezsebelte A nomádok földjéért. A mozi alapjául szolgáló képregény a műfajban legendásnak számító Jack Kirby nevéhez kötődik, először 1976-ban jelent meg. A sztorija szerint az emberiség hajnalán egyfajta magasabbrendű élőlények a Földre érkezve három fajt alkottak: az embereket, az Örökkévalókat (Eternals) és a Deviantsokat. Az embereket ismerjük, az Örökkévalók az emberek szuperhős-másai: gyönyörűek, örökké élnek és különböző szuperképességgel rendelkeznek. A Deviantsok leginkább utóbbiak ellentéteként fogalmazhatóak meg: nem túl szépek, halandóak, és generációnként változnak, azaz nincs egységes képességük. Mitológiai figurákként, istenekként, hősökként vagy gonosz démonokként mind az Örökkévalók, mind a Deviantsok fel-felbukkantak az emberi történelem során; a képregényekből pedig kiderül, hogy nem minden Deviants rossz, míg akadnak gonosz Örökkévalók is. Kirby hősei a 80-as és 90-es években még a Bosszúállókkal is harcoltak együtt, ám valahogy soha nem sikerült betörniük a Marvel mainstream sodrába. Legutóbb 2006-ban volt egy próbálkozásuk, amikor Neil Gaiman és John Romita Jr. új szériájukban igyekeztek emberközelibbé varázsolni az Örökkévalókat: ebben nem emlékeztek például korábbi isteni létükre.

Az Örökkévalókkal a Marvel valami hasonlót igyekszik csinálni, mint annak idején A galaxis őrzőivel:

jól bejáratott nevek és ismert hősök helyett olyan képregényhez nyúlnak, amelyet tényleg csak a legelvakultabb rajongók ismernek.

A galaxis őrzőinél bejött a húzás, hiszen Groot és társai már két filmen is túl vannak, és a legnépszerűbb figurák közé tartoznak. Az, hogy épp most mutatják be Zhao moziját, külön jelentőséget kölcsönöz az Örökkévalóknak: a Bosszúállók: Végjátékkal lezárult a Marvel Moziverzum 22 filmen át húzódó, The Infinity Saga nevű első fejezete (azóta kiderült, hogy a legújabb Pókember-mozi azért még ide tartozik). Mindenki azt lesi tehát, kik lesznek az új Bosszúállók, milyen hősök határozzák meg majd a következő éveket.

Az Örökkévalókban ebből a szempontból van is potenciál: egy rakás változatos képességű és megjelenésű figura tartozik közéjük, akik a sztori szerint hosszú-hosszú ideje figyelik az emberiséget, csak épp eddig nem avatkoztak közbe. Most azonban valami mégis cselekvésre késztette őket – talán a Bosszúállók bukása, ahogy az előzetesben viccelődtek ezen? Ők pedig készek harcolni, szerelembe esni egymással, és mellesleg megmenteni a világot. Az Örökkévalók története egyébként könnyedén összekapcsolható a Bosszúállók legújabb felvonásával – Thanos ugyanis a Deviantsok egy számkivetett tagjaként a Titánon jött a világra.

Az előzetes és Zhao személye is azt bizonyítja, hogy a céltalan csihi-puhi helyett gyönyörűen fényképezett, mitológiából inspirálódott hőstörténetet láthatunk majd,

ami ha a pénztáraknál és a kritikusoknál is sikert arat, egészen biztos, hogy az Oscar kegyeibe is beférkőzik majd. A szereplőgárda mindenesetre elsőosztályú: Angelina Jolie és Salma Hayek mellett ott van két egykori Trónok Harca-színész (Kit Harington, Richard Madden), a Kőgazdag ázsiaiakból ismert Gemma Chan, Brian Tyree Henry az Atlanta című kultsorozatból, vagy Kumail Nanjiani (Szilícium-völgy, Rögtönzött szerelem) is.

Az Örökkévalókat november 5-én mutatják be az Egyesült Államokban, a magyar premier időpontjáról egyelőre nincs hír.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.