Idén március 10-én rendezik meg az Oscar-díjátadót, melynek jelöltjeit január 23-án hirdetik ki. A maratoni hosszúságú díjszezon miatt azonban általában ekkorra már elég tisztán lehet látni az esélyeket, még ha az Akadémia a jelöltekkel rendszerint okoz is néha kisebb meglepetéseket. Ugyan a Legjobb film díjára 10 filmet jelöltek, a szakértők szerint erre valójában három film pályázik valós esélyekkel – na nem feltétlenül a nemrég kiosztott Golden Globe, hanem a filmes céhek pár napja kihirdetett jelöltjei miatt.
A tagsága alapján legnagyobbnak számító, tavaly történelmi sztrájkot tartó Színészek Céhe (SAG) az alábbi filmeket jelölte fődíjára (az összes jelölt itt böngészhető):
- American Fiction
- Barbie
- Bíborszín
- Megfojtott virágok
- Oppenheimer
A Rendezők Céhénél (DGA) közülük kerülnek ki idén a nyerők (az összes jelölt itt található):
- Téli szünet (Alexander Payne)
- Oppenheimer (Christopher Nolan)
- Barbie (Greta Gerwig)
- Megfojtott virágok (Martin Scorsese)
- Szegény párák (Jorgosz Lanthimosz)
A Producerek Céhe (PGA) pedig őket emelte ki (az összes jelölt itt olvasható):
- American Fiction
- Barbie
- Egy zuhanás anatómiája
- Előző életek
- Maestro
- Megfojtott virágok
- Oppenheimer
- Szegény párák
- Téli szünet
- Érdekvédelmi övezet
A tapasztalat szerint az Oscar-sikerhez három dolgot kell bezsákolni: Golden Globe-győzelem, DGA-, valamint SAG-jelölést.
Három film van, amelynek mindez sikerült: a Barbie, az Oppenheimer és a Megfojtott virágok.
Az Oppenheimerről már tavaly novemberről kijelentették, hogy az Oscar legfőbb esélyesének számít, Nolan filmje pedig azóta is tartja magát. Világszintű közel 1 milliárd dolláros bevétele minden várakozást felülmúlt, kevesen gondolták volna, hogy a COVID-ot követően, amikor mindenki temetni kezdte a mozikat, egy három órás történelmi dráma képes lesz ennyi embert mozgósítani – a Barbenheimer-őrület azonban az egész világot megfertőzte. A film vélhetően jó pár Oscar-jelölést is begyűjt majd, hiszen a színészi (elsősorban Cillian Murphy, Robert Downey Jr. és Emily Blunt) felhozatal mellett a technikai kategóriákban is a legfőbb befutónak számít.
Persze az utóbbi években akadt jó pár példa arra, hogy egy film kevés jelöléssel is elvigye a fődíjat (a CODA-t három díjra jelölték, de meg is nyerte mindet), de egy mozi esélyeit a győzelemre még mindig javítja az, ha szépen ki van dekorálva díjakkal. Ugyancsak fontos tényező a Nolan-faktor: napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjét eddig 5 Oscarra jelölték, de egyszer sem győzött – most azonban szinte érezni a levegőben, hogy eljött az ő ideje. Hasonló történt annak idején a régóta díjra áhítozó Leonardo DiCaprio (A visszatérő) vagy épp Martin Scorsese (Megfojtott virágok) esetében – mindenki úgy érezte, hogy kijár már nekik az elismerés, és egyszer csak beérett a várakozás. Ha a film tehát nem is nyer, Nolan díjazása szinte már borítékolható.
Ha már Scorsese: a Megfojtott virágokat ugyan az Apple finanszírozta, ennek ellenére a cég a streaming helyett moziba küldte a méregdrága, több mint 3 órás mozit – ha mindez pénzügyileg nem is térült meg, arra jó volt, hogy hírét vigye a filmnek (erről itt írtunk bővebben). A film mellett szól, hogy az elmúlt években Hollywoodban egyre népszerűbbek az őslakosok történeteit feldolgozó filmek és sorozatok (ilyen volt például A rezervátum kutyái), a témája pedig Scorsese nevével együtt akár díjat is érhetne, de valószínűleg nem elég vonzó széles tömegek számára: az ilyen hosszú és összetett mozik, melyek valós türelmet és odafigyelést várnak el a nézőktől, ritkán tudnak győzni az Oscaron.
A Barbie azonban épp ezért lehet nyerő: ez volt az év legsikeresebb filmje, színes-szagos, vicces és önironikus, épp annyi mondanivalóval, amit még bárki képes dekódolni. Ami ellene szólhat, hogy hiába szed össze valószínűleg egy rakat jelölést, egyik kategóriában sem számít a legesélyesebbnek: a női főszereplőknél Margot Robbie helyett inkább Lily Gladstone (Megfojtott virágok) és Emma Stone (Szegény párák) között dőlhet el a verseny, a rendezőknél pedig Greta Gerwig helyett Nolan és Scorsese is esélyesebb.
A stúdió eredetileg a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáját célozta meg vele, és az Írók Céhe (WGA) is annak minősítette, az Akadémia azonban meglepő módon úgy döntött, csak az adaptáltak között indulhat a szkript, ugyanis egy babán, azaz egy már létező karakteren alapul. Az Oscar hasonló metódus szerint minden folytatás és remake forgatókönyvét automatikusan adaptáltnak minősíti. Az eredetiek között a Barbie az elsőszámú jelöltnek számított volna, az adaptáltak között viszont olyanokkal kell megküzdenie, mint az Oppenheimer, a Megfojtott virágok vagy a Szegény párák.
Kevesebb szó esik róluk, ám a három fő esélyes mögött közvetlenül ott található a Téli szünet és a Szegény párák is. Meglepetésre a Golden Globe-ot a Téli szünet nyerte, ráadásul főszereplője, Paul Giamatti akár Cillian Murphyt is meglepheti a férfi főszereplők között, a Szegény párák pedig a technikai kategóriák mellett főleg Emma Stone-ban bízhat, akinek Lily Gladstone-t (Megfojtott virágok) kell legyőznie.
Mindkét film esetében hiányzik azonban a kulcsfontosságú SAG-jelölés. A céh díjának 1995-ös alapítása óta mindössze 5 olyan film nyert Oscart, amelyet nem jelöltek erre: A rettenthetetlen, A víz érintése, a Zöld könyv – Útmutató az élethez és A nomádok földjén. Ott van viszont a SAG jelöltjei között Cord Jefferson forgatókönyvíró első rendezése, az American fiction, amely egyedül a DGA-jelölést nem kapta meg, ugyanakkor az eddigi díjkiosztókon bár gyakran nominálták, nyerni csak elvétve nyert. A Percival Everett regényét adaptáló, önreflektív mozi valószínűleg túl furcsa és megosztó ahhoz, hogy valódi esélye legyen a fődíjra.
A PGA jelöltjeire azért érdemes odafigyelni, mert a szervezet az Oscar egyik legpontosabb előrejelzőjének számít: az elmúlt 20 évben 15-ször az nyert ott, aki náluk. Könnyen lehet, hogy 10 jelöltje egy az egyben az a 10 film lesz, amit az Akadémia is jelölni fog majd.
A Narancs szubjektív listáját 2023 legjobb filmjeiről itt olvashatják: