A Universal stúdió kiütéssel nyerte a 2023-as évet

Mikrofilm

Többek között Mariónak és az Oppenheimernek köszönhetően sikerült lenyomniuk a Disney-t és társait.

2015 óra először fordult elő, hogy nem a Disney filmjei hozták a legtöbb pénzt a mozikasszáknál. A Disney ma már a világ valaha volt leghatalmasabb stúdiójának számít, miután felvásárolta a Foxot, a Marvelt, a Star Warsot és a Pixart is. 2023-ban azonban bukást bukásra halmoztak. A kis hableány-adaptációjuk már a bemutató előtt botrányt keltett a főszereplő bőrszíne miatt, végül ha nem is teljesített rosszul, messze elmaradt az olyan korábbi sikerek mögött, mint Az oroszlánkirály vagy A szépség és a szörnyeteg. E két film világszinten 1 milliárd dollár fölött zárt, míg az új A kis hableánynak be kellett érie 569 millióval – vagyis nagyjából annyival, amit elődei csak Amerikában összekalapoztak. Ettől is nagyobbat bukott azonban az új Indiana Jones-film, amely 383 milliós összbevétellel zárt, ez pedig alig több annál, amennyibe került, nem számítva a marketingköltségeket. Hasonló zakó volt a Kísértetkastély: 150 milliót kóstált, de világszinten csak 117 milliót hozott – azaz nagyobbat bukott, mint az Eddie Murphy-féle 2003-as változat, ami ugyancsak elhasalt.

Az eddig biztosnak számító szuperhősfronton is megrottyanni látszott a cég: A Hangya és a Darázs: Kvatumánia ugyan még csak bukdácsolt, a Marvelek azonban már bitang nagy mellényúlás volt. Üröm az örömben, hogy A galaxis őrzői 3. része legalább jól teljesített – ennek rendezője, James Gunn azonban már a rivális DC stúdió szekerét tolja. (Arról, miért látszik repedezik a Marvel-mozibirodalom, ebben a cikkünkben írtunk bővebben.) Mindezek ellenére 17 új bemutatójával és 4,8 milliárd dolláros összbevételével a Disney így is a második helyen végzett a stúdiók versenyében; ráadásul a stúdió címeiből szerepel a legtöbb a filmek bevételi top 10-es listáján: a globális rangsorban négy, míg az amerikai listán három film.

A legtöbb pénzt kaszáló stúdió a Disney-t megelőzve 2023-ban a Universal lett. Tavaly 24 filmet mutattak be, köztük olyan gigasikereket, mint a M3GAN című beszélő babás horror, a Super Mario Bros.: A film, vagy épp Christopher Nolan Oppenheimere. Utóbbi kettő ott van a múlt év top három legnagyobb kasszasikere között is: Marió világszinten 1,3 millió, míg Nolan drámája 950 millió dollárral zárt. Egyik nagyobb meglepetés, mint a másik: a videójáték-feldolgozások korábban rendre hatalmasat buktak (gondoljunk csak Uwe Boll próbálkozásaira, vagy épp olyan sikerjátékok remake-jére, mint a Doom, a Mortal Kombat vagy a Final Fantasy), idén azonban Mario mellett az Öt éjjel Freddy pizzázójában is kiemelkedően jól teljesített, míg a társasjátékon alapuló Dungeons & Dragons-adaptáció ugyan nem robbantott kasszát, de a kezdeti felháborodást követően a rajongók és a kritikusok kegyét is elnyerte. Ami az Oppenheimert illeti: Nolan a Tenettel karrierje eddigi legnagyobb bukását produkálta legutóbb, nem sokan hittek tehát benne, hogy egy háromórás, fekete-fehér drámával ér majd fel a csúcsra. Pedig ez történt. Ugyan A sötét lovag és folytatása megelőzi, de az Oppenheimer többet hozott, mint az Eredet vagy a Csillagok között – ráadásul Nolan és filmje az Oscar egyik legnagyobb esélyese. A sors iróniája, hogy a rendező azután hagyta ott a Warner Bros.-t, hogy a stúdió a pandémia alatt úgy döntött, a mozis premierre egyidőben teszik elérhetővé a filmeket az HBO Maxon.

Az Oppenheimer sikere nagyban a Barbenheimer nevű kulturális zeitgeistnak köszönhető, melyről itt írtunk bővebben.

1,4 milliárd dolláros világszintű bevételével a Barbie 2023 legsikeresebb filmjévé vált, mely az Oppenheimerrel együtt ugyancsak vérmes reményekkel várhatja az Oscart.

A Barbie mögött álló Warner Bros. stúdió a Universal és a Disney mögött a dobogó harmadik fokán végzett tavaly; mindehhez a "plasztikbomba" mellett olyan sikerekre volt szüksége, mint Az apáca második része, vagy a karácsonyi moziversenyt fölényesen megnyerő Wonka. A Warner filmjei összességben 3,84 milliárd dollárt hoztak.

A Warner mögött végzett a Sony és a Paramount, mindkettő mintegy 2-2 milliárd dollárt kaszált tavaly. Előbbi legnagyobb sikerei közé tartozott a Pókember: A pókverzumon át, a Denzel Washington nevével fémjelzett A védelmező 3, valamint Ridley Scott Napóleonja. A Paramount bevételeiért főleg a Mission: Impossible – Leszámolás – Első rész (mely 600 millió dollár alatt zárt, így inkább bukásnak számít, mint sikernek), a már emlegetett Dungeons & Dragons: Betyárbecsület, valamint A Mancs őrjárat: A szuperfilm felelt.

A tavalyi teljes box offive-bevétel meghaladja a 9 milliárd dollárt, amely a pandémia óta a legjobb eredmény; de még így is 2 milliárddal kevesebb, mint a koronavírus-járvány előtti év bevételei.

A 2023-as év globális bevételi toplistája így fest:

1. Barbie (1,44 milliárd dollár)

2. Super Mario Bros.: A film (1,36 milliárd dollár)

3. Oppenheimer (952 millió dollár)

4. A galaxis őrzői: 3. rész (845 millió dollár)

5. Halálos iramban 10. (704 millió dollár)

6. Pókember: A pókverzumon át (690 millió dollár)

7. A kis hableány (569 millió dollár)

8. Mission: Impossible – Leszámolás – Első rész (567 millió dollár)

9. Elemi (496 millió dollár)

10. A Hangya és a Darázs: Kvantumánia (476 millió dollár)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.