A Universal stúdió kiütéssel nyerte a 2023-as évet

Mikrofilm

Többek között Mariónak és az Oppenheimernek köszönhetően sikerült lenyomniuk a Disney-t és társait.

2015 óra először fordult elő, hogy nem a Disney filmjei hozták a legtöbb pénzt a mozikasszáknál. A Disney ma már a világ valaha volt leghatalmasabb stúdiójának számít, miután felvásárolta a Foxot, a Marvelt, a Star Warsot és a Pixart is. 2023-ban azonban bukást bukásra halmoztak. A kis hableány-adaptációjuk már a bemutató előtt botrányt keltett a főszereplő bőrszíne miatt, végül ha nem is teljesített rosszul, messze elmaradt az olyan korábbi sikerek mögött, mint Az oroszlánkirály vagy A szépség és a szörnyeteg. E két film világszinten 1 milliárd dollár fölött zárt, míg az új A kis hableánynak be kellett érie 569 millióval – vagyis nagyjából annyival, amit elődei csak Amerikában összekalapoztak. Ettől is nagyobbat bukott azonban az új Indiana Jones-film, amely 383 milliós összbevétellel zárt, ez pedig alig több annál, amennyibe került, nem számítva a marketingköltségeket. Hasonló zakó volt a Kísértetkastély: 150 milliót kóstált, de világszinten csak 117 milliót hozott – azaz nagyobbat bukott, mint az Eddie Murphy-féle 2003-as változat, ami ugyancsak elhasalt.

Az eddig biztosnak számító szuperhősfronton is megrottyanni látszott a cég: A Hangya és a Darázs: Kvatumánia ugyan még csak bukdácsolt, a Marvelek azonban már bitang nagy mellényúlás volt. Üröm az örömben, hogy A galaxis őrzői 3. része legalább jól teljesített – ennek rendezője, James Gunn azonban már a rivális DC stúdió szekerét tolja. (Arról, miért látszik repedezik a Marvel-mozibirodalom, ebben a cikkünkben írtunk bővebben.) Mindezek ellenére 17 új bemutatójával és 4,8 milliárd dolláros összbevételével a Disney így is a második helyen végzett a stúdiók versenyében; ráadásul a stúdió címeiből szerepel a legtöbb a filmek bevételi top 10-es listáján: a globális rangsorban négy, míg az amerikai listán három film.

A legtöbb pénzt kaszáló stúdió a Disney-t megelőzve 2023-ban a Universal lett. Tavaly 24 filmet mutattak be, köztük olyan gigasikereket, mint a M3GAN című beszélő babás horror, a Super Mario Bros.: A film, vagy épp Christopher Nolan Oppenheimere. Utóbbi kettő ott van a múlt év top három legnagyobb kasszasikere között is: Marió világszinten 1,3 millió, míg Nolan drámája 950 millió dollárral zárt. Egyik nagyobb meglepetés, mint a másik: a videójáték-feldolgozások korábban rendre hatalmasat buktak (gondoljunk csak Uwe Boll próbálkozásaira, vagy épp olyan sikerjátékok remake-jére, mint a Doom, a Mortal Kombat vagy a Final Fantasy), idén azonban Mario mellett az Öt éjjel Freddy pizzázójában is kiemelkedően jól teljesített, míg a társasjátékon alapuló Dungeons & Dragons-adaptáció ugyan nem robbantott kasszát, de a kezdeti felháborodást követően a rajongók és a kritikusok kegyét is elnyerte. Ami az Oppenheimert illeti: Nolan a Tenettel karrierje eddigi legnagyobb bukását produkálta legutóbb, nem sokan hittek tehát benne, hogy egy háromórás, fekete-fehér drámával ér majd fel a csúcsra. Pedig ez történt. Ugyan A sötét lovag és folytatása megelőzi, de az Oppenheimer többet hozott, mint az Eredet vagy a Csillagok között – ráadásul Nolan és filmje az Oscar egyik legnagyobb esélyese. A sors iróniája, hogy a rendező azután hagyta ott a Warner Bros.-t, hogy a stúdió a pandémia alatt úgy döntött, a mozis premierre egyidőben teszik elérhetővé a filmeket az HBO Maxon.

Az Oppenheimer sikere nagyban a Barbenheimer nevű kulturális zeitgeistnak köszönhető, melyről itt írtunk bővebben.

1,4 milliárd dolláros világszintű bevételével a Barbie 2023 legsikeresebb filmjévé vált, mely az Oppenheimerrel együtt ugyancsak vérmes reményekkel várhatja az Oscart.

A Barbie mögött álló Warner Bros. stúdió a Universal és a Disney mögött a dobogó harmadik fokán végzett tavaly; mindehhez a "plasztikbomba" mellett olyan sikerekre volt szüksége, mint Az apáca második része, vagy a karácsonyi moziversenyt fölényesen megnyerő Wonka. A Warner filmjei összességben 3,84 milliárd dollárt hoztak.

A Warner mögött végzett a Sony és a Paramount, mindkettő mintegy 2-2 milliárd dollárt kaszált tavaly. Előbbi legnagyobb sikerei közé tartozott a Pókember: A pókverzumon át, a Denzel Washington nevével fémjelzett A védelmező 3, valamint Ridley Scott Napóleonja. A Paramount bevételeiért főleg a Mission: Impossible – Leszámolás – Első rész (mely 600 millió dollár alatt zárt, így inkább bukásnak számít, mint sikernek), a már emlegetett Dungeons & Dragons: Betyárbecsület, valamint A Mancs őrjárat: A szuperfilm felelt.

A tavalyi teljes box offive-bevétel meghaladja a 9 milliárd dollárt, amely a pandémia óta a legjobb eredmény; de még így is 2 milliárddal kevesebb, mint a koronavírus-járvány előtti év bevételei.

A 2023-as év globális bevételi toplistája így fest:

1. Barbie (1,44 milliárd dollár)

2. Super Mario Bros.: A film (1,36 milliárd dollár)

3. Oppenheimer (952 millió dollár)

4. A galaxis őrzői: 3. rész (845 millió dollár)

5. Halálos iramban 10. (704 millió dollár)

6. Pókember: A pókverzumon át (690 millió dollár)

7. A kis hableány (569 millió dollár)

8. Mission: Impossible – Leszámolás – Első rész (567 millió dollár)

9. Elemi (496 millió dollár)

10. A Hangya és a Darázs: Kvantumánia (476 millió dollár)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.