A megújuló Golden Globe az Oppenheimert koronázta meg

Mikrofilm

Az azonban meglepő, hogy a hollywoodi újságírók csak két díjat osztottak ki a Barbie-nak.

„Az Oscar előszobája” – harsogták hosszú évekig a Golden Globe-ról, amelynek hírneve az elmúlt időszakban alaposan megkopott. Az Arany Glóbuszt az Oscartól, a BAFTA-tól és a többi, komolyan vehető filmes díjtól eltérően nem a filmes szakma, sőt, még csak nem is kritikusok ítélik oda, hanem a Hollywoodban dolgozó külföldi újságírók szervezete (HFPA). Róluk sokáig nem sok mindent lehetett tudni azokon a netes szenzációt arató videókon túl, mint például amikor a magyar tag, Návai Anikó gulyáslevessel kínálta Robert Pattinsont. A Globe súlyát az adta, hogy újságírókhoz méltóan a HFPA tagjai remekül tudták marketingelni magukat: a díjkiosztó volt az első nagyobb hangvételű, tévében sugárzott díjátadó a szezonban, amire rendszerint év elején, a díjszezon hajrájában került sor – vagyis akkor, amikor fél szemmel már mindenki az Oscar-jelöltek kihirdetését lesi, az esélyek pedig már sejthetőek, de még nem vehetőek biztosra. A másik, ami a Golden Globe mellett szólt, a könnyedsége: az Oscarral ellentétben itt a sztárok nem katonás rendben, hanem asztaltársaságokban ülnek, a gála közben alkoholt is felszolgálnak, így a hangulat is jóval oldottabb. Mindezek az előnyök azonban hamar feledésbe merültek, amint egyre több sötét titok derült ki a díjról és a mögötte álló szervezetről.

Az idei díjátadót viszont már egy megújult HFPA szervezte (erről lásd keretes írásukat). A díjkiosztó házigazdája Jo Koy komikus volt. Ha valaki számára ismeretlenül csengene a neve, az nincs ezzel egyedül: habár többek között a Netflixen is elérhető három műsora, finoman szólva sem tartozik a legfelkapottabb standuposok közé. Nyitó monológjának legjellemzőbb pillanata az volt, amikor a lapos poénokat túlságosan nem élvező sztárok láttán Koy felkiáltott: „Tíz napja kaptam meg a melót, mit vártatok, egy tökéletes monológot?!” Az Oppenheimer hosszú, a Barbie egy plasztikbabán alapul, a Saltburn igazi sztárja Barry Keoghan farka, a Maestroé pedig Bradley Cooper orra volt – az ilyen poénok után csak még nehezebb elhinni Koy szabadkozását, miszerint a viccein egy egész csapat dolgozott.

A legnagyobb meglepetést azonban egy ártatlan odamondás keltette: „Tudják, mi a legnagyobb különbség a Golden Globe és az NFL között? A Golden Globe-on kevesebb közelit mutatunk Taylor Swiftről” – fogalmazott Koy arra utalva, hogy mióta a világot megrengető énekes egy NFL-játékossal jár, bármelyik meccsen feltűnik, szinte folyamatosan rajta időzik a kamera (a Taylor Swift-jelenségről ebben a cikkünkben írtunk részletesen). Swift láthatólag nem volt elragadtatva a poéntól, reakciója szinte instant mémmé vált.

Ami a díjakat illeti,

az este legnagyobb nyertese Christopher Nolan Oppenheimere lett: öt díjat is hazavitt, közte a legjobb drámai film, a legjobb rendezés, a legjobb férfi főszereplő (Robert Downey Jr.), a Legjobb zene, és a legjobb férfi főszereplő drámai filmben (Cillian Murphy) díját.

Az Oscaron a filmek és a rendezés kategóriában már eddig is az Oppenheimernek állt a zászló; a többi kategória azonban még nyitottnak számít: a férfi főszereplőket tekintve Murphy legnagyobb vetélytársának a Golden Globe-ra is jelölt Bradley Coopert (Maestro), valamint Paul Giamattit (Téli szünet) tartják. Utóbbi a musical vagy vígjáték kategóriában ugyancsak Globe-ot nyert. Robert Downey Jr. mostani díjazása azért is nagy szó, mert a legnagyobb ellenfelének számító Ryan Goslingot (Barbie) sikerült legyőznie.

 
Cillian Murphy ír színész a legjobb férfi főszerepő díjával, valamint Robert Downey Jr. amerikai színész a legjobb férfi mellékszereplő díjával a sajtószobában tartott fotózáson a 81. Golden Globe-díjak átadási ünnepségén az elismerésben
 Fotó: MTI/EPA/Allison Dinner

A Barbenheimer másik tagja, Greta Gerwig Barbie-ja azonban a várakozásokkal ellentétben nem tarolt: a legjobb film a musical/vígjáték kategóriában a Szegény párák lett, ahogy annak főszereplője, Emma Stone is legnyomta Margot Robbie-t a női főszereplők (musical/vígjáték) között. Az újonnan létrehozott legjobb blockbuster azonban a Barbie lett (ki másnak járt vola a díj, mint az év legnagyobb filmsikerének?), ahogy az egyik betétdaláért is díjat kapott – na, nem a legnagyobb karriert befutó, Mark Ronson közreműködésével készült I’m Just Ken, hanem a Billie Eilish nevével fémjelzett What Was I Made For? győzött, amely az Oscarnak is nagy esélyese. A drámai kategória legjobb színésznője Lily Gladstone (Megfojtott virágok) lett, aki a már emlegetett Emma Stone-nal és Carey Muligannel (Maestro) csaphat majd össze a díjszezon további részében. Kevés kategóriát tekinthetübk Oscar-szempontból máris lejátszottnak, de a legjobb női mellékszereplő ilyen: nagy csoda kellene, hogy a díjat ne a Golden Globe-ot is hazavivő Da’Vine Joy Randolph (Téli szünet) nyerje meg.

 
Lily Gladstone amerikai színésznő a sajtószobában tartott fotózáson, miután átvette a filmdráma kategóriában a legjobb női főszereplőt megillető elismerést a 81. Golden Globe-díjak átadási ünnepségén a kaliforniai Beverly Hillsben
Fotó: MTI/EPA/Allison Dinner

A legjobb animációs filmnek némi meglepetésre nem a Pókember: A Pókverzumon át című alkotást választottákhanem Mijazaki Hajao A fiú és a szürke gémjét. A legjobb idegennyelvű film díját a papírforma szerint az Egy zuhanás anatómiája vitte el – a film nemcsak hogy mindezt megismételheti az Oscaron, de az előrejelzések szerint akár a főbb kategóriákban is a jelöltek közé kerülhet. A film ugyancsak győzött a forgatókönyvek között, olyan fő esélyeseket maga mögé utasítva, mint az Oppenheimer vagy a Megfojtott virágok. Az idén először kiosztott legjobb standup-shoe Ricky Gervais Netflixes specialje (Armageddon) lett, többek között Chris Rockot és Amy Schumert megelőzve.

A díjazottak ide kattintva böngészhetők.

Korrpució, bennfentesség, rasszizmus és szexizmus – csak néhány vád, amivel a HFPA-t illették az elmúlt években. Kiderült például, hogy alig van közöttük olyan tag, aki nem fehér bőrű, arról nem is beszélve, hogy semmit nem lehetett tudni arról, mégis milyen formában válhat valaki a szervezet tagjává. Szintén fény derült arra, hogy a tagokat a stúdiók rendszerszinten vesztegették meg: az Emily Párizsban például azért kaphatott több jelölést is, mert az újságírókat a Netflix drága dolgokkal és ajándékutakkal kenyerezte le. A Golden Globe botrányairól ebben a cikkünkben számoltunk be:

A balhé hatására a cégek és a sztárok is kihátráltak a díj mögül, a ceremóniát 1996 óta sugárzó NBC is inkább felmondta a partnerséget. A díjat ennek ellenére, zártkörű ceremónia keretében 2021-ben is kiosztották. Közben viszont a HFPA igyekezett megreformálni a működését: új elnököt választottak, növelték taglétszámukat, és külön szavazóbiztottságot is felállítottak, aminek a magyar Csákvári Géza is tagja lett, miközben a másik magyar tagot, a plágiumbotrányba keveredő Návai Anikótól megváltak. A megújulás után a Globe tavaly tért vissza a képernyőre; műsorvezetőnek egy fiatal fekete komikust, Jerrod Carmichaelt kértek fel. Szarkasztikus poénjainak céltáblája leginkább épp a HFPA volt. Idén tovább növelték a díjra szavazók számát – akik immár 310-en vannak –, és igyekeztek még sokszínűbbé tenni a tagságot; emellett pedig új kategóriákat is bevezettek.

 (Címlapképünkön: Christopher Nolan brit rendező és Emma Thomas brit producer a sajtószobában tartott fotózáson, miután átvették a legjobb drámai filmért és a legjobb rendezésért járó elismerést az Oppenheimer című filmjükért a 81. Golden Globe-díjak átadási ünnepségén a kaliforniai Beverly Hillsben 2024. január 7-én. Fotó: MTI/EPA/Allison Dinner)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.