Harvey Keitel a Narancsnak: „Akkoriban cipőt árultam és színiiskolába jártam”

Mikrofilm

Kicsi, de fontos szerepet játszik Az írben. E-mailen intéztünk kérdéseket hozzá, és a legenda válaszolt.

Magyar Narancs: Több mint 50 éve, a Ki kopog az ajtómon? című filmmel kezdődött a munkakapcsolata Martin Scorsese-vel. Emlékszik a legelső személyes találkozásukra?

Harvey Keitel: Marty a New York Universityn tanult, én meg cipőket árusítottam Manhattanben.

MN: Az első film, amelyben ön és Robert De Niro együtt szerepeltek, az Aljas utcák volt. Mondhatjuk, hogy De Nirót és önt is Scorsese fedezte fel? Az Aljas utcák hozta meg De Nirónak is az áttörést.

HK: Inkább úgy mondanám, hogy engem biztosan Marty fedezett fel. Mire az Aljas utcákban együtt szerepeltünk, Robert már játszott néhány filmben, némi hírnévre már szert tett filmes körökben. De talán úgy helyes, ha azt mondom, Marty és én egymást fedeztük fel. Ő volt az első film szakos diák a New York University történetében, aki 35 mm-es játékfilmet rendezett: ez volt a Ki kopog az ajtómon? Én akkoriban cipőt árultam és színiiskolába jártam egyszerre.

false

Marty a szakmai lapokban adott fel hirdetést, amelyben az állt, hogy meghallgatásokat tart az egyetemi filmjéhez. Egyike voltam azoknak, akik válaszoltak a hirdetésére. Ingyenmunka volt, nem járt érte pénz, de sokan jelentkeztek, hiszen színészi tapasztalatot lehetett szerezni. A hétvégeken forgattunk egy teljes télen át.

MN: Az írben Angelo Bruno (1910–1980) olasz–amerikai maffiózót alakítja. Hol helyezkedett el a maffia hierarchiájában ez az alak?

HK: Ő volt az Egyesült Államok keleti parti maffiájának az egyik feje.

MN: Egy másik valódi maffiózó is szerepel a filmográfiájában: Mickey Cohent alakította a Bugsyban, Oscarra is jelölték érte. Cohen és Bruno hasonló figurák voltak?

HK: Mindketten nagyon befolyásos alaknak számítottak a maguk idejében az alvilági körökben. Mivel Mickey nem volt olasz származású, nem lehetett „made man”, de a hatalma akkora volt, mintha az lett volna.

MN: Hamarosan egy újabb maffiózóval bővül a repertoárja: Meyer Lanskyt is el fogja játszani.

HK: Ő ugyancsak a maffiavilág nagy hatalmú és nagy tiszteletnek örvendő tagja volt, noha zsidó volt, akárcsak Mickey Cohen. És éppen ezért ő sem lehetett „made man”.

(Az interjúnk eredetileg a Magyar Narancs 2019. november 28-i számában jelent meg, most újraközöljük teljes terjedelmében online is. Az ír című filmről szóló kritikánkat itt olvashatja.)

Az ódon don ódája

Az adatok ismertek, de nem nagyon számítanak. Scorsese a Netflixnek forgat gengszter­eposzt. 160 millióból 3 és fél órásat. De Niro benne van, Pacino benne van (az első filmje Martyval), Joe Pescit győzködni kell - benne lesz. Mindhármuk ábrázatát számítógéppel fiatalítják meg - a felölelt időszak hosszú, az eljárás drága, és furcsa faarcot eredményez.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.