Film

I Am Mother

Mikrofilm

A Netflix a 2019-es Sundance-premier után tette rá a kezét az ausztrál Grant Sputore első filmjére. Mondhatjuk, hogy a rendező biztosra ment az I Am Mother műfaji toposzainak megalapozásában: olyan prominens (és kicsit kevésbé prominens) elődök idéztetnek meg, mint a 2001: Űrodüsszeia, a Terminátor 2, a Hold vagy az Ex Machina. A film olyan egészen filozofikus (bár a sci-fi műfajában megszokott) problémák megvillantásával hergeli nézőit, mint a mesterséges intelligenciák lehetőségei és korlátai, a genetika és a nevelés elsődlegessége vagy robot és ember kapcsolata – Sputore mégis elengedi ezeket, és inkább a feszültség és fordulatok adagolására irányítja figyelmét.

A névtelen Lányt a nagy, meg nem nevezett világégés után az Anya nevű robot választja ki 63 ezer elraktározott embrió közül egy hermetikusan elzárt komplexumban. Ő neveli, táplálja és tanítja – ember és gép harmóniában él együtt, egészen addig, míg egy sebesült idegen be nem téved az erődbe. Sputore hangsúlyozottan nőközpontú cselekményében a Lány a két „nő” narratívája között reked: a higgadt, hűvös Anya azt állítja, hogy minden ember halott a Földön, ráadásul az emberiség saját bűne folytán, míg az impulzív, heves betolakodó Nő arról győzködi, hogy az öntudatra ébredt gonosz droidok törölték el az életet. Ez a pszichológiai játszma eleinte izgalmasnak bizonyul, különösen a három színész játéka folytán, ám ahogy fáradnak a cselekmény fordulatai, úgy válik egyértelművé, hogy az alkotók és a nézők is jobban jártak volna a Lány és Anya kapcsolatának alaposabb felépítésével.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.