Különleges regényadaptációt készít az a Coraline-t gyártó animációs stúdió

  • narancs.hu
  • 2024. június 26.

Mikrofilm

A Laika Susanna Clarke itthon is megjelent, Piranesi című regényéből készít stop-motion animációt.

A 2005-ben alapított, az egyesült államokbeli Oregonban székelő Laika stúdió mára igazi fogalommá vált animációs körökben – hasonlóan az ír Cartoon Salonhoz, melyet ebben a cikkünkben mutattunk be. Míg az írek a mai napig a kézzel készített animációra esküdnek, a Laika a stop-motion filmek igazi specialistája: Coraline és a titkos ajtó, ParaNorman, Doboztrollok, Kubo és a varázshúrok, A hiányzó láncszem – valamennyi egész estés animációjuk ezzel a technikával készült.

A hírek szerint a jövőben is maradnak a mai napig különlegesnek számító technikánál: így adaptálják majd filmre Susanna Clarke Piranesi című 2020-as regényét, mely magyarul is megjelent. Az alternatív valóságban játszódó fantasyt szokás hipnotikusnak is nevezni. Egy biztos: nem mindennapi regényről van szó, ezért is illeszkedhet remekül a Laika pedigréjébe. A címbeli Piranesi egy férfit takar, aki egy különös házban lakik, melynek labirintusszerű termei, végtelen folyosói, na meg egy óceánja is van. A házban lakik egy Másik nevű férfi, aki heti kétszer meglátogatja Piranesit, hogy segítsen neki a Nagy és Titkos Tudás nyomára bukkanni. Közben azonban olyan rejtélyekre bukkannak, amelyek alapjaiban rengetik meg a hitüket és felfogásukat.  

Clarke regényét többek között azért is dicsérik, mert remekül építi fel a titokzatos ház helyszíneit, és állítja ezzel párhuzamba főszereplője bizarr és különleges felfogását. Mindez bármennyire nehezen adaptálhatónak tűnik, a Coraline-t alkotó stúdiónál jobbat keresve sem találhatnánk a feladatra. A rendező a Laika alapító-igazgatója, Travis Knight lesz, aki nem mellékesen a Nike-t alapító Phil Knight fia. Knight rendezte a Laika eddigi talán legjobb filmjét, az Oscar-díjra is jelölt Kubo és a varázshúrokat, valamint a Transformers-spinoff Űrdongót is. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.