Rég nem láttunk olyan káoszt egy film körül, mint ami a Marvelnél folyik az új Pengével

Mikrofilm

Immár öt éve megy a kínlódás a kétszeres Oscar-díjas Mahershala Ali nevével fémjelzett mozival. A forgatókönyvön már majdnem tucatnyian dolgoztak, ráadásul két rendezőt is „elfogyasztott” a projekt. 

Bukdácsoló szuperprodukciók, „szuperhős-fáradtság”, a stúdió történetének eddigi legnagyobb buktája – rájár a rúd mostanában a Marvelra. Nem csoda, ha máris sokan arról beszélnek, hogy repedezik a képregényes mozibirodalom – mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be részletesen.

A stúdió gyengélkedésének egyik leglátványosabb jele a Penge-film körüli, immár hosszú évek óta húzódó mizéria. A Marvel a rivális DC-vel ellentétben épp azért tudott ilyen hatalmas, több mint 30 filmet és tucatnyi sorozatot felölelő tartalomfolyamot létrehozni, mert minden egyes projektet előre megterveztek: képesek voltak nemcsak évekkel, de évtizedekkel előre gondolkodni. Valami azonban az utóbbi években mintha eltört volna.

Penge figurája először 1973-ban, a The Tomb of Dracula című sorozat 10. számában tűnt fel, majd nemsokára már saját sztorit és kalandokat kapott, Blade, the Vampire Hunter (azaz Penge, a vámpírvadász) címen pedig 1994-ben elindult az első, önálló színes képregénysorozata is, melyet számtalan további követett. A legtöbben talán a Wesley Snipes főszereplésével készült, 1998-ban indult trilógiából ismerik a karaktert, de a harmadik részt rendező (és a Christopher Nolan-féle Batman-trilógia forgatókönyvén is dolgozó) David S. Goyer 2006-ban tizenkét részes sorozatot is szentelt a karakternek, ebben a Sticky Fingaz nevű színész-rapper alakította a főszerepet.

A stúdió már 2013-ban elkezdett dolgozni egy új Penge-filmterven. Ekkor még Wesley Snipes is abban reménykedett, hogy visszatérhet talán legismertebb szerepéhez. 2019-ben azonban bejelentették, hogy az a Mahershala Ali lesz a főszereplő, aki a Holdfény és a Zöld könyv – Útmutató az élethez mellékszerepéért Oscar-díjat kapott. Napjaink legünnepeltebb fekete színésze egy ikonikus fekete karakter bőrében – a hírt mindenki örömmel fogadta. Ám ez volt talán az utolsó alkalom, amikor biztató infók érkeztek a projektről. A The Hollywood Reporter most külön cikkben mutatta be, hogy az eredetileg 2023-ra tervezett mozi hogyan hánykolódik immár évek óta. 

Eredetileg Bassam Tariq rendezte volna a filmet, akinek neve mellett addig csak dokumentum- és rövidfilmek, valamint videoklipek sorakoztak. A Marvel is hamar rájött, hogy nem ő lesz a megfelelő személy egy ilyen filmtervhez, így 2022-ben még azelőtt lecserélték, hogy elkezdődött volna a forgatás. Nekiláttak új rendezőt keresni, de közben Ali is összeállította saját kívánságlistáját. Végül ő választotta ki az új rendezőt, Yann Demange-t – ez is jelzi, hogy ő volt a filmterv igazi húzóneve. Marveles berkekben azonban merőben szokatlan volt, hogy egy színész ennyire a projekt felé nőjön. A hírek szerint ez onnan adódhatott, hogy második Oscarját követően Ali maga hívta fel a stúdiót azzal, meg szeretné csinálni a Pengét, amit egy újabb, Fekete Párduc-szerű sikernek szán; ez indította csak be igazán a tervet.

A francia Demange már jóval tapasztaltabbnak számított, mint Tariq: olyan sorozatokon dolgozott, mint az Egy call-girl titkos naplója, a Hulla-ház, a Criminal Justice, a Nagykutya vagy a Lovecraft Country, emellett két mozifilmet (A kokainkölyök; ’71) is dirigált már. A rendező Alival karöltve írócsere mellett döntött: ez lett az a Nic Pizzolatto, akitől a True Detective (A törvény nevében) óta aligha létezik menőbb név Hollywoodban, a krimisorozaton ráadásul Ali együtt is dolgozott vele. Pizzolatto már a harmadik, nyilvánosan megnevezett forgatókönyvíró volt: 2021-ben Stacy Osei-Kuffour (Watchmen-sorozat) kezdett el dolgozni a szkripten, 2022 őszén viszont már Brau DeMayo (X-Men ’97) dolgozott rajta.

Eredetileg 2023 májusában kezdték volna forgatni a filmet, ám először a hollywoodi írók, majd a színészek sztrájkja tett keresztbe. A legtöbb projekt azonban a sztrájkok lezáródásával vissza tudott térni a forgatásokhoz. A Penge-film azonban több színészét is egyszerűen elengedte: így hagyta el a projektet Delroy Lindo és Aaron Pierre is. Közben a színfalak mögött is több helycserés támadás lezajlott: tavaly ősszel előbb Michael Starrburyt (A Central parki ötök; Colin Kaepernick: Feketén-fehéren), majd a Logan – Farkasért Oscarra jelölt írót, Michael Greent kérték fel, hogy hozza rendbe a szkriptet. Nemrég pedig Yann Demange rendező is távozott, mire újabb írót fogadtak fel Eric Pearson személyében, aki számtalan korábbi Marvel-film forgatókönyvén (pl. Thor: Ragnarök; Fekete Özvegy) dolgozott már.

A Variety korábbi cikke szerint a forgatókönyv, amin már közel féltucatnyi író dolgozott, teljesen félresiklott: a sztori ebben egy ponton egy nőkre koncentráló, életbölcsességekkel teli blődlibe változott, miközben a főszerepet alakító Ali tejesen háttérbe szorult. Egy ponton a színész kész lett volna otthagyni az egész mozit, ám Kevin Feige stúdióvezér közbeavatkozott. Ráadásul a főszereplő jellemzően erőszakos, véres és brutális kalandokban tűnik fel, azaz közel sem biztos, hogy az adaptáció az a fajta családbarát mozi lesz, amit megszokhattunk a Marveltől. Ha pedig a fiatalok a korhatárkarika miatt távol maradnak, az szemmel láthatóan kevesebb bevételt jelent majd. Talán ennek köszönhető, hogy immár úgy készülnek az alkotók, hogy Marvel-filmtől szokatlanul, 100 millió dollár alatti büdzséből kell kihozniuk az egészet.

A Penge annyi változtatáson ment már át, hogy nehéz követni, végül miről is fog szólni a film.

Az eredeti ötlet szerint a történet a 20-as években játszódott volna, és szerepelt volna benne egy Lilith nevű vámpír (Mia Goth alakításában, aki fura módon még mindig nem szállt ki a projektből), aki Penge lányának vérére vágyik. Az új változat szerint azonban a film napjainkban játszódik majd.

Mint a The Hollywood Reporter cikke kiemeli, a Marvel-fejes Kevin Feige számára a Penge igazi passion projectnek számít. A Wesley Snipes-féle film adta ugyanis az ötletet számára, hogy a Marvel mozibirodalom hajnalán ő is a kevésbé ismert, B-kategóriás szuperhősökre koncentráljon. „Ez hatalmas lecke volt számomra. Bebizonyította, hogy mindegy, mennyire ismert a karakter, az a lényeg, mennyire menő a róla készült film.”

Jelen állás szerint

a Marvel terve az, hogy még nyáron véglegesítik a forgatókönyvet, 2025 őszén pedig moziba küldik a filmet.

Már csak egy új rendezőt kell találniuk hozzá – szám szerint a harmadikat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.