Rendezője és producere állásába került a Lightyear buktája – írtuk meg azzal kapcsolatban, hogy közel egy évtized után újabb leépítést jelentettek be a Pixar stúdiónál: 75 munkatársat rúgtak ki, köztük azokat, akik a siralmas Toy Story-folytatásért is felelősek voltak. Mindezek alapján az animációs stúdió legújabb filmjének készítői is izgulhatnak: az Elemi ugyanis minden várakozást alulmúlva szerepelt bemutatójának hétvégéjén a pénztáraknál.
A mozi egy olyan elképzelt városban játszódik, ahol egymás mellett élnek a tűz-, víz-, föld- és levegőlakó lények, a törékeny egyensúlyt azonban katasztrófa fenyegeti. Ennek igyekszik utánajárni Parázs, a tűzlény, aki a vele tökéletesen ellentétes Örvény, a vízlény segítségével lát nyomozáshoz – a végén pedig menthetetlenül egymásba szeretnek.
A film hivatalos bemutatója az idei Cannes-i Filmfesztiválon volt, ahol nem igazán nyűgözte le a közönséget – a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon a kezdeti, főleg negatív reakciók után némileg mérséklődött a megítélése, jelenleg 76 százalékon áll, aminél csak néhány Pixar-mozi megítélése rosszabb.
Az Elemi a bemutatója napján mindössze 11,8 milliót szedett össze, amit első hétvégéjén még 30 millió fölé sem bírt tornászni. Összehasonlításképpen: a stúdió egyik legnagyobb pandémia előtti bukása, a 2015-ös Dínó tesó 39 millió dollárral mutatkozott be – a kijózanító pofon hatására a Pixar azonnal kirúgott néhány embert – ez volt a Lightyeart megelőző utolsó alkalom, amikor ilyen történt. A rendező, Peter Sohn viszont nemcsak a helyén maradhatott, de további lehetőséget kapott: épp ő rendezte az Elemit, így immár a stúdió két hatalmas buktája is a nevéhez fűződik.
Külön szégyen a Pixarra nézve, hogy olyan gigasikerek után mint a Toy Story-sorozat, a Hihetetlen család, a Némó nyomában és ezek folytatásai legújabb filmjük csak nagy küszködve tudta megelőzni a nézettségi listán azt a Pókember: a Pókverzumon átot, amelyet már több mint három hete mutattak be.
A stúdiót vezető Pete Docter szerint egyszerűen arról van szó, hogy mivel az utolsó három egész estés játékfilmjüket (Lelki ismeretek, Luca, Pirula Panda) egyből a Disney+-on mutatták be, a közönségük egyszerűen elszokott attól, hogy a moziban keresse filmjeiket. Az mindenesetre szembetűnő, hogy az egykor szemkápráztató animációiról, összetett karaktereiről és szórakoztató történeteiről – na meg az ezzel kéz a kézben járó hatalmas bevételeiről – ismert stúdió az utóbbi években lejtmenetben van: nemcsak a bevételek csökkenése aggaszthatja őket, de az is, hogy a közönség megítélése szerint filmjeik nem hozzák már a korábbiak színvonalát.
Ami a bevételi lista maradék részét illeti, túlzott dicsekvésre senkinek sincs oka: a DC legújabb próbálkozása, a Flash – A Villám a korábbi 70-75 millió dolláros várakozáshoz képest szerényebben teljesített, és csak 60 milliót hozott, ami nem rossz, de nem is túl jó eredmény. Nagyjából így nyitott 2018-ban az Aquaman és tavaly a Black Adam is – csakhogy a későbbiekben előbbi a nyári moziszezont meglovagolva a stúdió első milliárdos bevételű filmjévé vált, utóbbi pedig Dwayne ’The Rock’ Johnson egója ellenére – vagy épp azért – csúnyán elhasalt. Akárhogy is alakul, a stúdió minden bizonyára annak is örül, hogy végre túljutott a mozi bemutatóján: a projektet több mint 9 évig fejlesztették, ami alatt a teljes vezetőség lecserélődött; majd a főszerepet alakító Ezra Miller alól csúszott ki teljesen a talaj – ekkor azonban már túl sok pénzt feccöltek a filmbe ahhoz, hogy lecseréljék.
A Pókember: A pókverzumon át teljes amerikai bevétele azonban elérte a 286 millió dollárt, amivel az év harmadik legnagyobb bevételű filmjévé vált a tengerentúlon – mindehhez pedsig egy 14 éves animátor is hozzájárult. A Transformers: A fenevadak kora a bemutatóját követő második héten a toplista negyedik helyéig jutott, jobb számokat hozva mint a sorozat legutóbbi darabjai (Az utolsó lovag; ŰrDongó), de messze elmaradva a franchise legnagyobb sikereitől. A nem túl erősen startoló A kis hableány a negyedik hetére 256 millió dolláros bevételnél jár Amerikában – nagyjából követi tehát azt az utat, amit a 2019-es Aladdin, ami ugyanennyi idő alatt 264 milliót szedett össze. Utóbbi összbevétele világszinten végül meghaladta az 1 milliárd dollárt – továbbra is kérdés, Ariel képes lesz-e erre.