Lejtmenetben a Pixar, az új dobásuk se jött be úgy, mint várták

Mikrofilm

Az Elemi a stúdió történetének legrosszabb nyitányát produkálta, és nem ez volt az első buktájuk. 

 

Rendezője és producere állásába került a Lightyear buktája – írtuk meg azzal kapcsolatban, hogy közel egy évtized után újabb leépítést jelentettek be a Pixar stúdiónál: 75 munkatársat rúgtak ki, köztük azokat, akik a siralmas Toy Story-folytatásért is felelősek voltak. Mindezek alapján az animációs stúdió legújabb filmjének készítői is izgulhatnak: az Elemi ugyanis minden várakozást alulmúlva szerepelt bemutatójának hétvégéjén a pénztáraknál.

A mozi egy olyan elképzelt városban játszódik, ahol egymás mellett élnek a tűz-, víz-, föld- és levegőlakó lények, a törékeny egyensúlyt azonban katasztrófa fenyegeti. Ennek igyekszik utánajárni Parázs, a tűzlény, aki a vele tökéletesen ellentétes Örvény, a vízlény segítségével lát nyomozáshoz – a végén pedig menthetetlenül egymásba szeretnek.

A film hivatalos bemutatója az idei Cannes-i Filmfesztiválon volt, ahol nem igazán nyűgözte le a közönséget – a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon a kezdeti, főleg negatív reakciók után némileg mérséklődött a megítélése, jelenleg 76 százalékon áll, aminél csak néhány Pixar-mozi megítélése rosszabb.

Az Elemi a bemutatója napján mindössze 11,8 milliót szedett össze, amit első hétvégéjén még 30 millió fölé sem bírt tornászni. Összehasonlításképpen: a stúdió egyik legnagyobb pandémia előtti bukása, a 2015-ös Dínó tesó 39 millió dollárral mutatkozott be – a kijózanító pofon hatására a Pixar azonnal kirúgott néhány embert – ez volt a Lightyeart megelőző utolsó alkalom, amikor ilyen történt. A rendező, Peter Sohn viszont nemcsak a helyén maradhatott, de további lehetőséget kapott: épp ő rendezte az Elemit, így immár a stúdió két hatalmas buktája is a nevéhez fűződik.

Külön szégyen a Pixarra nézve, hogy olyan gigasikerek után mint a Toy Story-sorozat, a Hihetetlen család, a Némó nyomában és ezek folytatásai legújabb filmjük csak nagy küszködve tudta megelőzni a nézettségi listán azt a Pókember: a Pókverzumon átot, amelyet már több mint három hete mutattak be.

A stúdiót vezető Pete Docter szerint egyszerűen arról van szó, hogy mivel az utolsó három egész estés játékfilmjüket (Lelki ismeretek, Luca, Pirula Panda) egyből a Disney+-on mutatták be, a közönségük egyszerűen elszokott attól, hogy a moziban keresse filmjeiket. Az mindenesetre szembetűnő, hogy az egykor szemkápráztató animációiról, összetett karaktereiről és szórakoztató történeteiről – na meg az ezzel kéz a kézben járó hatalmas bevételeiről – ismert stúdió az utóbbi években lejtmenetben van: nemcsak a bevételek csökkenése aggaszthatja őket, de az is, hogy a közönség megítélése szerint filmjeik nem hozzák már a korábbiak színvonalát.

Ami a bevételi lista maradék részét illeti, túlzott dicsekvésre senkinek sincs oka: a DC legújabb próbálkozása, a Flash – A Villám a korábbi 70-75 millió dolláros várakozáshoz képest szerényebben teljesített, és csak 60 milliót hozott, ami nem rossz, de nem is túl jó eredmény. Nagyjából így nyitott 2018-ban az Aquaman és tavaly a Black Adam is – csakhogy a későbbiekben előbbi a nyári moziszezont meglovagolva a stúdió első milliárdos bevételű filmjévé vált, utóbbi pedig Dwayne ’The Rock’ Johnson egója ellenére – vagy épp azért – csúnyán elhasalt. Akárhogy is alakul, a stúdió minden bizonyára annak is örül, hogy végre túljutott a mozi bemutatóján: a projektet több mint 9 évig fejlesztették, ami alatt a teljes vezetőség lecserélődött; majd a főszerepet alakító Ezra Miller alól csúszott ki teljesen a talaj – ekkor azonban már túl sok pénzt feccöltek a filmbe ahhoz, hogy lecseréljék.

A Pókember: A pókverzumon át teljes amerikai bevétele azonban elérte a 286 millió dollárt, amivel az év harmadik legnagyobb bevételű filmjévé vált a tengerentúlon – mindehhez pedsig egy 14 éves animátor is hozzájárult. A Transformers: A fenevadak kora a bemutatóját követő második héten a toplista negyedik helyéig jutott, jobb számokat hozva mint a sorozat legutóbbi darabjai (Az utolsó lovag; ŰrDongó), de messze elmaradva a franchise legnagyobb sikereitől. A nem túl erősen startoló A kis hableány a negyedik hetére 256 millió dolláros bevételnél jár Amerikában – nagyjából követi tehát azt az utat, amit a 2019-es Aladdin, ami ugyanennyi idő alatt 264 milliót szedett össze. Utóbbi összbevétele világszinten végül meghaladta az 1 milliárd dollárt – továbbra is kérdés, Ariel képes lesz-e erre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.