Lejtmenetben a Pixar, az új dobásuk se jött be úgy, mint várták

Mikrofilm

Az Elemi a stúdió történetének legrosszabb nyitányát produkálta, és nem ez volt az első buktájuk. 

 

Rendezője és producere állásába került a Lightyear buktája – írtuk meg azzal kapcsolatban, hogy közel egy évtized után újabb leépítést jelentettek be a Pixar stúdiónál: 75 munkatársat rúgtak ki, köztük azokat, akik a siralmas Toy Story-folytatásért is felelősek voltak. Mindezek alapján az animációs stúdió legújabb filmjének készítői is izgulhatnak: az Elemi ugyanis minden várakozást alulmúlva szerepelt bemutatójának hétvégéjén a pénztáraknál.

A mozi egy olyan elképzelt városban játszódik, ahol egymás mellett élnek a tűz-, víz-, föld- és levegőlakó lények, a törékeny egyensúlyt azonban katasztrófa fenyegeti. Ennek igyekszik utánajárni Parázs, a tűzlény, aki a vele tökéletesen ellentétes Örvény, a vízlény segítségével lát nyomozáshoz – a végén pedig menthetetlenül egymásba szeretnek.

A film hivatalos bemutatója az idei Cannes-i Filmfesztiválon volt, ahol nem igazán nyűgözte le a közönséget – a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon a kezdeti, főleg negatív reakciók után némileg mérséklődött a megítélése, jelenleg 76 százalékon áll, aminél csak néhány Pixar-mozi megítélése rosszabb.

Az Elemi a bemutatója napján mindössze 11,8 milliót szedett össze, amit első hétvégéjén még 30 millió fölé sem bírt tornászni. Összehasonlításképpen: a stúdió egyik legnagyobb pandémia előtti bukása, a 2015-ös Dínó tesó 39 millió dollárral mutatkozott be – a kijózanító pofon hatására a Pixar azonnal kirúgott néhány embert – ez volt a Lightyeart megelőző utolsó alkalom, amikor ilyen történt. A rendező, Peter Sohn viszont nemcsak a helyén maradhatott, de további lehetőséget kapott: épp ő rendezte az Elemit, így immár a stúdió két hatalmas buktája is a nevéhez fűződik.

Külön szégyen a Pixarra nézve, hogy olyan gigasikerek után mint a Toy Story-sorozat, a Hihetetlen család, a Némó nyomában és ezek folytatásai legújabb filmjük csak nagy küszködve tudta megelőzni a nézettségi listán azt a Pókember: a Pókverzumon átot, amelyet már több mint három hete mutattak be.

A stúdiót vezető Pete Docter szerint egyszerűen arról van szó, hogy mivel az utolsó három egész estés játékfilmjüket (Lelki ismeretek, Luca, Pirula Panda) egyből a Disney+-on mutatták be, a közönségük egyszerűen elszokott attól, hogy a moziban keresse filmjeiket. Az mindenesetre szembetűnő, hogy az egykor szemkápráztató animációiról, összetett karaktereiről és szórakoztató történeteiről – na meg az ezzel kéz a kézben járó hatalmas bevételeiről – ismert stúdió az utóbbi években lejtmenetben van: nemcsak a bevételek csökkenése aggaszthatja őket, de az is, hogy a közönség megítélése szerint filmjeik nem hozzák már a korábbiak színvonalát.

Ami a bevételi lista maradék részét illeti, túlzott dicsekvésre senkinek sincs oka: a DC legújabb próbálkozása, a Flash – A Villám a korábbi 70-75 millió dolláros várakozáshoz képest szerényebben teljesített, és csak 60 milliót hozott, ami nem rossz, de nem is túl jó eredmény. Nagyjából így nyitott 2018-ban az Aquaman és tavaly a Black Adam is – csakhogy a későbbiekben előbbi a nyári moziszezont meglovagolva a stúdió első milliárdos bevételű filmjévé vált, utóbbi pedig Dwayne ’The Rock’ Johnson egója ellenére – vagy épp azért – csúnyán elhasalt. Akárhogy is alakul, a stúdió minden bizonyára annak is örül, hogy végre túljutott a mozi bemutatóján: a projektet több mint 9 évig fejlesztették, ami alatt a teljes vezetőség lecserélődött; majd a főszerepet alakító Ezra Miller alól csúszott ki teljesen a talaj – ekkor azonban már túl sok pénzt feccöltek a filmbe ahhoz, hogy lecseréljék.

A Pókember: A pókverzumon át teljes amerikai bevétele azonban elérte a 286 millió dollárt, amivel az év harmadik legnagyobb bevételű filmjévé vált a tengerentúlon – mindehhez pedsig egy 14 éves animátor is hozzájárult. A Transformers: A fenevadak kora a bemutatóját követő második héten a toplista negyedik helyéig jutott, jobb számokat hozva mint a sorozat legutóbbi darabjai (Az utolsó lovag; ŰrDongó), de messze elmaradva a franchise legnagyobb sikereitől. A nem túl erősen startoló A kis hableány a negyedik hetére 256 millió dolláros bevételnél jár Amerikában – nagyjából követi tehát azt az utat, amit a 2019-es Aladdin, ami ugyanennyi idő alatt 264 milliót szedett össze. Utóbbi összbevétele világszinten végül meghaladta az 1 milliárd dollárt – továbbra is kérdés, Ariel képes lesz-e erre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.