Mi különböztetheti meg a jövőben a DC-t a Marveltől?

Mikrofilm

James Gunn először a Marvelnek (A galaxis őrzői), majd a DC-nek (The Suicide Squad – Az öngyilkos osztag) is megrendezte a legszórakoztatóbb képregényfilmet. Utóbbinál most ő lett a főnök.

A szuperhősmozik többsége két rivális képregénykiadóból lett filmstúdióhoz kapcsolódik: a Marvelhez tartoznak a Bosszúállók és társaik, míg a DC tulajdona a Supermenel és Batmannel felálló Az Igazság Ligája, vagy épp a jelenleg a moziban taroló Black Adam is. Előbbi közel 15 éve kezdett bele az univerzumépítésbe, mely immár a tévében is nagy erővel folyik, utóbbi viszont néhány sikertől eltekintve legtöbbször csak ellenfele nyomdokain próbált lépkedni.

Sokak szerint a Marvel azért is tud sikeresebb lenni, mert a filmek és sorozatok fejlesztését egy fejes, Kevin Feige irányítja. A DC-nél ellenben eddig sokkal kevésbé volt központosított a munkamenet: a legutóbbi főnök a főleg horrorfilmjeiről (Démonok között, Az) ismert producer, Walter Hamada volt, akit a Warner Bros. és Discovery-összeolvadás sodort el pozíciójáról.

Az újonnan létrejött Warner Bros. Discovery gigastúdió egy csomó racioanlizálást jelentett be: ezek közé tartozik a már elkészült, mégis elkaszált Batgirl-film lelövése, az HBO Max megszűnése vagy az, hogy a magyar A besúgót egyszerűen levették a platformról. Az új vezetés most döntött a DC-filmek megreformálásáról is: az eddigi DC Films helyett létrehozták a DC Studios-t, melynek élére hatalmas meglepetésre James Gunn rendezőt és Peter Safran producert nevezték ki.

A DC-nél eddig is a rendezőcentrikusság volt a kulcsszó, az azonban példátlan, hogy egy aktív filmkészítő kerül egy nagy stúdió vezető pozíciójába.

James Gunn a 2006-is Slither – Féltél már nevetve? című horror-vígjátékkal mutatkozott be a mozikban, majd négy év múlva Super címmel elkészítette első szuperhősfilmjét: egy paródiát, amelyben egy képességek nélküli, hétköznapi srác bűnüldözésbe fog. A film nem keltett túl nagy hullámokat, arra azonban elég volt, hogy meggyőzze a Marvel döntnökeit, adjanak esélyt Gunnak egy igazi szuperhősfilmre is. Ez volt a 2014-es A galaxis őrzői, talán a legviccesebb képregényadaptáció; főhősei sokkal kevésbé voltak ismertek, mint az olyan hősök, mint Vasember vagy Thor. Gunn-nak köszönhetően azonban Peter Quill, Groot és Mordály a legkedveltebb karakterek közé emelkedtek. A film sikerét a rendezőnek a három év múlva érkező folytatással ráadásul sikerült megismételnie. Ezt követően azonban Gunn egy bizarr Twitter-botrány miatt kiesett a Marvelt tulajdonló Disney kegyeiből: újra felszínre kerültek a 2010-es években írt, azóta törölt Twitter-posztjai, melyben többek között pedofil témájú poénokat osztott meg. Gunnt kirúgták, a stúdió döntése azonban hatalmas felháborodást keltett, és mai napig a cancel culture egyik legemlékezetesebb eseteként emlegetik. A Disney gyorsan át is gondolta a dolgot és visszahelyezték A galaxis őrzői 3. rendezői székébe, melyet a tervek szerint még idén be is mutatnak.

Időközben a rendező azonban a rivális DC-nél lelt menedékre, ahol 2021-ben megrendezte – rebootolta – a The Suicide Squad – Az öngyilkos osztagot; mindössze öt évvel az első, borzalmasat bukott próbálkozás után. A film a kasszánál nem teljesített túl jól, részben a koronavírus-járványnak köszönhetően, a rajongók viszont odáig voltak a moziért, amely a DC eddigi talán legjobbja volt. Egyik karaktere, a John Cena által alakított Békeharcos gyorsan meg is kapta saját tévéműsorát, melyet idén mutattak be.

Peter Safran producer korábban is dolgozott már együtt Gunn-nal a The Suicide Squadon és a Békeharcos-sorozaton, emellett többek között horrorfilmek (Annabelle-sorozat; Démonok között) és néhány sikeresebb DC-film (Aquaman; Shazam!) fűződik a nevéhez. Safran és Gunn kinevezése előtt többek között Zack Snyder (300; Az Igazság Ligája Snyder-vágat) is esélyes volt a pozícióra. Legalábbis mindent megtett azért hogy őt vagy feleségét nevezzék ki, többek között szervezett trollhadsereget is működtetett – ennek segítségével sikerült elérnie, hogy tavaly bemutassák a hatalmasat bukott Az Igazság Ligája saját, rendezői változatát.

A tervek szerint a pozíció ellenére Safran és Gunn továbbra is folytatják a filmkészítést, a DC-mozikkal kapcsolatban pedig közvetlenül David Zaslavnak jelentenek, akinek a stúdió-összeolvadás miatt máris kétes a híre Hollywoodban. Gunn a projektek kreatív, míg Safran az üzleti és produkciós oldalát felügyeli majd. „Megtisztelve érezzük magunkat, hogy azokat a DC karaktereket vezethetjük, akikért gyerekkorunk óta odáig vagyunk” – nyilatkozták.

Kérdés, az új fejesek megjelenésével hogyan formálódnak majd a folyamatban lévő DC-projektek, melyek jellemzően külön-külön kezekben összpontosulnak. Külön univerzumot alkot például Todd Phillips nagysikerű, Oscar-díjas Jokere, melynek már készül a folytatása. Ugyancsak önálló világot képvisel Matt Reeves Batman-filmje, mely az idei év egyik legnagyobb sikere volt a mozikban, és sorozat-formájában már dolgoznak a folytatásán.

A rajongók korábban pont azért kedvelték a DC mozijait, mert sokkal komolyabbak és sötétebb tónusúak voltak, mint a színesebb, viccesebb és jóval gyerekbarátabb Marveles társaik.

Azzal azonban, hogy ezentúl a mindenből gúnyt űző, filmjeiben poént poénra halmozó Gunn lett a stúdió főnöke, sokan máris attól tartanak, hogy a DC ezen a téren is a riválisa nyomába ered és identitását elvesztve elkezd könnyedebb és viccesebb mozikat készíteni.

Snydert és alkotásait sokat és joggal kritizálják, az azonban biztos, hogy egészen más képregény-adaptációkban gondolkodik, markáns, ám jócskán elkoptatott rendezői stílusjegyei miatt pedig filmjei egyből felismerhetőek. Gunn ellenben azt bizonyította be, hogy a popkulturális utalásokkal teli szuperhős-vígjátékai DC-s és Marveles hősökkel is ugyanúgy működnek. Kérdés, a jövőben hogyan fogjuk egyáltalán megkülönböztetni egymástól a rivális stúdiók filmjeit.

(Címlapképünkön: James Gunn)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.