A szuperhősmozik többsége két rivális képregénykiadóból lett filmstúdióhoz kapcsolódik: a Marvelhez tartoznak a Bosszúállók és társaik, míg a DC tulajdona a Supermenel és Batmannel felálló Az Igazság Ligája, vagy épp a jelenleg a moziban taroló Black Adam is. Előbbi közel 15 éve kezdett bele az univerzumépítésbe, mely immár a tévében is nagy erővel folyik, utóbbi viszont néhány sikertől eltekintve legtöbbször csak ellenfele nyomdokain próbált lépkedni.
Sokak szerint a Marvel azért is tud sikeresebb lenni, mert a filmek és sorozatok fejlesztését egy fejes, Kevin Feige irányítja. A DC-nél ellenben eddig sokkal kevésbé volt központosított a munkamenet: a legutóbbi főnök a főleg horrorfilmjeiről (Démonok között, Az) ismert producer, Walter Hamada volt, akit a Warner Bros. és Discovery-összeolvadás sodort el pozíciójáról.
Az újonnan létrejött Warner Bros. Discovery gigastúdió egy csomó racioanlizálást jelentett be: ezek közé tartozik a már elkészült, mégis elkaszált Batgirl-film lelövése, az HBO Max megszűnése vagy az, hogy a magyar A besúgót egyszerűen levették a platformról. Az új vezetés most döntött a DC-filmek megreformálásáról is: az eddigi DC Films helyett létrehozták a DC Studios-t, melynek élére hatalmas meglepetésre James Gunn rendezőt és Peter Safran producert nevezték ki.
A DC-nél eddig is a rendezőcentrikusság volt a kulcsszó, az azonban példátlan, hogy egy aktív filmkészítő kerül egy nagy stúdió vezető pozíciójába.
James Gunn a 2006-is Slither – Féltél már nevetve? című horror-vígjátékkal mutatkozott be a mozikban, majd négy év múlva Super címmel elkészítette első szuperhősfilmjét: egy paródiát, amelyben egy képességek nélküli, hétköznapi srác bűnüldözésbe fog. A film nem keltett túl nagy hullámokat, arra azonban elég volt, hogy meggyőzze a Marvel döntnökeit, adjanak esélyt Gunnak egy igazi szuperhősfilmre is. Ez volt a 2014-es A galaxis őrzői, talán a legviccesebb képregényadaptáció; főhősei sokkal kevésbé voltak ismertek, mint az olyan hősök, mint Vasember vagy Thor. Gunn-nak köszönhetően azonban Peter Quill, Groot és Mordály a legkedveltebb karakterek közé emelkedtek. A film sikerét a rendezőnek a három év múlva érkező folytatással ráadásul sikerült megismételnie. Ezt követően azonban Gunn egy bizarr Twitter-botrány miatt kiesett a Marvelt tulajdonló Disney kegyeiből: újra felszínre kerültek a 2010-es években írt, azóta törölt Twitter-posztjai, melyben többek között pedofil témájú poénokat osztott meg. Gunnt kirúgták, a stúdió döntése azonban hatalmas felháborodást keltett, és mai napig a cancel culture egyik legemlékezetesebb eseteként emlegetik. A Disney gyorsan át is gondolta a dolgot és visszahelyezték A galaxis őrzői 3. rendezői székébe, melyet a tervek szerint még idén be is mutatnak.
Időközben a rendező azonban a rivális DC-nél lelt menedékre, ahol 2021-ben megrendezte – rebootolta – a The Suicide Squad – Az öngyilkos osztagot; mindössze öt évvel az első, borzalmasat bukott próbálkozás után. A film a kasszánál nem teljesített túl jól, részben a koronavírus-járványnak köszönhetően, a rajongók viszont odáig voltak a moziért, amely a DC eddigi talán legjobbja volt. Egyik karaktere, a John Cena által alakított Békeharcos gyorsan meg is kapta saját tévéműsorát, melyet idén mutattak be.
Peter Safran producer korábban is dolgozott már együtt Gunn-nal a The Suicide Squadon és a Békeharcos-sorozaton, emellett többek között horrorfilmek (Annabelle-sorozat; Démonok között) és néhány sikeresebb DC-film (Aquaman; Shazam!) fűződik a nevéhez. Safran és Gunn kinevezése előtt többek között Zack Snyder (300; Az Igazság Ligája Snyder-vágat) is esélyes volt a pozícióra. Legalábbis mindent megtett azért hogy őt vagy feleségét nevezzék ki, többek között szervezett trollhadsereget is működtetett – ennek segítségével sikerült elérnie, hogy tavaly bemutassák a hatalmasat bukott Az Igazság Ligája saját, rendezői változatát.
A tervek szerint a pozíció ellenére Safran és Gunn továbbra is folytatják a filmkészítést, a DC-mozikkal kapcsolatban pedig közvetlenül David Zaslavnak jelentenek, akinek a stúdió-összeolvadás miatt máris kétes a híre Hollywoodban. Gunn a projektek kreatív, míg Safran az üzleti és produkciós oldalát felügyeli majd. „Megtisztelve érezzük magunkat, hogy azokat a DC karaktereket vezethetjük, akikért gyerekkorunk óta odáig vagyunk” – nyilatkozták.
Kérdés, az új fejesek megjelenésével hogyan formálódnak majd a folyamatban lévő DC-projektek, melyek jellemzően külön-külön kezekben összpontosulnak. Külön univerzumot alkot például Todd Phillips nagysikerű, Oscar-díjas Jokere, melynek már készül a folytatása. Ugyancsak önálló világot képvisel Matt Reeves Batman-filmje, mely az idei év egyik legnagyobb sikere volt a mozikban, és sorozat-formájában már dolgoznak a folytatásán.
A rajongók korábban pont azért kedvelték a DC mozijait, mert sokkal komolyabbak és sötétebb tónusúak voltak, mint a színesebb, viccesebb és jóval gyerekbarátabb Marveles társaik.
Azzal azonban, hogy ezentúl a mindenből gúnyt űző, filmjeiben poént poénra halmozó Gunn lett a stúdió főnöke, sokan máris attól tartanak, hogy a DC ezen a téren is a riválisa nyomába ered és identitását elvesztve elkezd könnyedebb és viccesebb mozikat készíteni.
Snydert és alkotásait sokat és joggal kritizálják, az azonban biztos, hogy egészen más képregény-adaptációkban gondolkodik, markáns, ám jócskán elkoptatott rendezői stílusjegyei miatt pedig filmjei egyből felismerhetőek. Gunn ellenben azt bizonyította be, hogy a popkulturális utalásokkal teli szuperhős-vígjátékai DC-s és Marveles hősökkel is ugyanúgy működnek. Kérdés, a jövőben hogyan fogjuk egyáltalán megkülönböztetni egymástól a rivális stúdiók filmjeit.
(Címlapképünkön: James Gunn)