Még egy szobor ledőlt: már nem a Paddington 2. minden idők legjobb filmje

Mikrofilm

Nincs már 100 százalékos film a RottenTomatoeson.

Nemrég adtunk hírt róla, hogy egy frissen előkerült, 80 éves kritikának köszönhetően oda az Aranypolgár makulátlan kritikai átlaga a legismertebb ilyen jellegű oldalon, a RottenTomatoeson. Most egy újabb szobor dőlt le ugyanezen a honlapon: felkerült az első negatív kritika a Paddington 2. című családi filmről, melynek értékelése így 99 százalékra esett vissza. A Minden idők 100 legjobb filmjét felsoroló listán így nincs már 100 százalékos mozi. Az első helyezett Ez történt egy éjszaka 99-en, a második Modern idők 98-on, a harmadik Fekete párduc pedig 96 százalékon áll. A nemrég trónfosztott Aranypolgár 99 százalékkal az ötödik, a Paddington 2. pedig 99-cel a 78. pozíciót foglalja el. Nem érdemes tehát rációt keresni, a súlyozásnak köszönhetően a kritikák száma és egy rakás egyéb tényező befolyásolja a sorrendet.

A trónfosztástól függetlenül a Paddington megmaradt az elmúlt évek egyik legimádottabb filmjének. A Michael Bond könyveiből készült első részt 2014-ben mutatták be, és meglepetésre óriási sikert aratott. Amerikában futószalagon gyártják a hasonló, jól ismert animált karaktereket élő szereplőkkel keverő filmeket, melyek leginkább hasraesős poénokkal és vicces állathangokkal operálnak (az Alvin és a mókusokból már négy rész készült, de ide sorolható az épp most a magyar mozikban futó Tom és Jerry is). A Paddigton akár ilyen is lehetett volna, ám ennek épp az ellentéte: vicces, bájos és melegszívű családi film, mely nemcsak a kasszáknál aratott sikert, de a kritikusok is odáig voltak érte. A már emlegetett RottenTomatoes oldalon 97 százalékos értékeléssel áll.

2017-ben meg is érkezett a Paddington 2., ismét Paul King rendezésében és a főszereplő macinak hangot kölcsönző Ben Whishaw-val. A folytatás gyakorlatilag ott folytatta, ahol az első rész abbahagyta, ráadásul a főszereplő báját még egy teljesen valószerűtlen, mégis működő börtönhelyszínnel is megfejelte. Bevételeit tekintve körülbelül hasonlóan teljesített, mint az első felvonás,

a kritikusok azonban a vállukra vették a filmet, amely fel is kúszott a RottenTomatoes listájának csúcsára.

Hogy a Paddington 2. jobb lenne az Aranypolgárnál, a Szédülésnél vagy A keresztapánál, azt persze kevés kritikus gondolja így. Egyszerűen ez az a film, amely a legjobban járt a kritikaösszesítő oldal rendszerével: a RottenTomatoes ugyanis a feltöltött kritikákat egyszerűen besorolja a pozitív (friss paradicsom) vagy negatív (romlott paradicsom) értékelések közé, és ezek arányából számítja ki egy film átlagát. A Paddington 2.-t tehát nem kötelező minden kritikusnak imádnia a jó eredményért (bár elég néhány írást elolvasnunk hogy lássuk: a legtöbben igenis imádják), elég, ha senki nem utálja – és pontosan ez történt. A figura és maga a film is van olyan szórakoztató és elbűvölő, hogy még a legszőrösebb szívű firkászok sem húzzák le.

A most az oldalra felkerült kritikus mégis így tett: a Film Authoritynak író Eddie Harrison mesterkéltnek és nevetségesnek bélyegezte a mozit. „Negatívan kritizáltam a Paddington 2.-t a BBC rádióban a 2017-es megjelenésekor és azóta még számtalan alkalommal – a kritikám minden egyes szava mellett kiállok” – mondta a kritikus, aki szerint a főszereplő medvét minimum az űrbe kellene lőni, vagy atomot kellene dobni rá. Harrison tehát valójában, szívből gyűlöli a filmet, és nem csak azért publikálta a lehúzó írását hogy 15 perces hírnevet szerezve magának direkt rontsa a mozi értékelését. Erre is volt ugyanis példa: a 2017-es Lady Bird sokáig 100 százalékon állt, egy Cole Smithey nevű kritikus pedig csak azért posztolt elmarasztaló írást, hogy rontsa az átlagát.

Negatív kritika ide vagy oda, a Paddington harmadik része máris előkészület alatt áll. Lapunk második részről írt kritikája itt olvasható.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.