Még egy szobor ledőlt: már nem a Paddington 2. minden idők legjobb filmje

Mikrofilm

Nincs már 100 százalékos film a RottenTomatoeson.

Nemrég adtunk hírt róla, hogy egy frissen előkerült, 80 éves kritikának köszönhetően oda az Aranypolgár makulátlan kritikai átlaga a legismertebb ilyen jellegű oldalon, a RottenTomatoeson. Most egy újabb szobor dőlt le ugyanezen a honlapon: felkerült az első negatív kritika a Paddington 2. című családi filmről, melynek értékelése így 99 százalékra esett vissza. A Minden idők 100 legjobb filmjét felsoroló listán így nincs már 100 százalékos mozi. Az első helyezett Ez történt egy éjszaka 99-en, a második Modern idők 98-on, a harmadik Fekete párduc pedig 96 százalékon áll. A nemrég trónfosztott Aranypolgár 99 százalékkal az ötödik, a Paddington 2. pedig 99-cel a 78. pozíciót foglalja el. Nem érdemes tehát rációt keresni, a súlyozásnak köszönhetően a kritikák száma és egy rakás egyéb tényező befolyásolja a sorrendet.

A trónfosztástól függetlenül a Paddington megmaradt az elmúlt évek egyik legimádottabb filmjének. A Michael Bond könyveiből készült első részt 2014-ben mutatták be, és meglepetésre óriási sikert aratott. Amerikában futószalagon gyártják a hasonló, jól ismert animált karaktereket élő szereplőkkel keverő filmeket, melyek leginkább hasraesős poénokkal és vicces állathangokkal operálnak (az Alvin és a mókusokból már négy rész készült, de ide sorolható az épp most a magyar mozikban futó Tom és Jerry is). A Paddigton akár ilyen is lehetett volna, ám ennek épp az ellentéte: vicces, bájos és melegszívű családi film, mely nemcsak a kasszáknál aratott sikert, de a kritikusok is odáig voltak érte. A már emlegetett RottenTomatoes oldalon 97 százalékos értékeléssel áll.

2017-ben meg is érkezett a Paddington 2., ismét Paul King rendezésében és a főszereplő macinak hangot kölcsönző Ben Whishaw-val. A folytatás gyakorlatilag ott folytatta, ahol az első rész abbahagyta, ráadásul a főszereplő báját még egy teljesen valószerűtlen, mégis működő börtönhelyszínnel is megfejelte. Bevételeit tekintve körülbelül hasonlóan teljesített, mint az első felvonás,

a kritikusok azonban a vállukra vették a filmet, amely fel is kúszott a RottenTomatoes listájának csúcsára.

Hogy a Paddington 2. jobb lenne az Aranypolgárnál, a Szédülésnél vagy A keresztapánál, azt persze kevés kritikus gondolja így. Egyszerűen ez az a film, amely a legjobban járt a kritikaösszesítő oldal rendszerével: a RottenTomatoes ugyanis a feltöltött kritikákat egyszerűen besorolja a pozitív (friss paradicsom) vagy negatív (romlott paradicsom) értékelések közé, és ezek arányából számítja ki egy film átlagát. A Paddington 2.-t tehát nem kötelező minden kritikusnak imádnia a jó eredményért (bár elég néhány írást elolvasnunk hogy lássuk: a legtöbben igenis imádják), elég, ha senki nem utálja – és pontosan ez történt. A figura és maga a film is van olyan szórakoztató és elbűvölő, hogy még a legszőrösebb szívű firkászok sem húzzák le.

A most az oldalra felkerült kritikus mégis így tett: a Film Authoritynak író Eddie Harrison mesterkéltnek és nevetségesnek bélyegezte a mozit. „Negatívan kritizáltam a Paddington 2.-t a BBC rádióban a 2017-es megjelenésekor és azóta még számtalan alkalommal – a kritikám minden egyes szava mellett kiállok” – mondta a kritikus, aki szerint a főszereplő medvét minimum az űrbe kellene lőni, vagy atomot kellene dobni rá. Harrison tehát valójában, szívből gyűlöli a filmet, és nem csak azért publikálta a lehúzó írását hogy 15 perces hírnevet szerezve magának direkt rontsa a mozi értékelését. Erre is volt ugyanis példa: a 2017-es Lady Bird sokáig 100 százalékon állt, egy Cole Smithey nevű kritikus pedig csak azért posztolt elmarasztaló írást, hogy rontsa az átlagát.

Negatív kritika ide vagy oda, a Paddington harmadik része máris előkészület alatt áll. Lapunk második részről írt kritikája itt olvasható.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.