Film

A szellemi, lelki, fizikai erőszak rosszul leplezett csodálata

Lars von Trier: A ház, amit Jack épített

  • 2018. december 31.

Mikrofilm

A kivilágított közösségi terekben békésen slattyog a rém, vállán, lazán átvetve, a véres tetem. El van itten már mindenki idegenedve, kérem, ilyen időket élünk (vagy halunk). Kritikánk Lars von Trier új filmjéről, A ház, amit Jack építettről.

Nagy kópé ez a Jack. Az erdei úton fölvesz egy idegesítő dominát, aki kereket cserélne, de elromlott az emelője (miszerint jack). A nő ahelyett, hogy hálás lenne a fuvarért a szerelőhöz meg vissza, inkább vegzálja a szívességet tevő vezetőt (miszerint Jack), hogy az úgy néz ki, hehe, mint egy sorozatgyilkos. Úgyhogy a végén kap egyet az arcába az emelővel (miszerint jack).

A mi kópénknak megjön a kedve, egyre-másra öldösi, csonkítgatja az útjába kerülőket, készít róluk vicces fotókat, újságokba küldözgeti (Kifinomult Művész szignóval), az egyre gyarapodó holttestgyűjteményt pedig egy méretes hűtőházban szokása elégedetten szemrevételezni.

Különösen kedvére való darab a drótos-madzagos beavatkozás segítségével mosolygósra preparált kisfiú korpusza, akit családostul sikerült elejtenie egy (a holtak s a még, de már nem sokáig élő mama társaságában megejtett piknikkel végződő) erdei vadászaton.

false

 

Fotó: Vertigo Média

Őszintén megmondja ez a Jack (miszerint kópé) mindenkinek, hogy sorozatgyilkol, de nemhogy a rendőr, még az sem akarja elhinni neki, akinek már körberajzolta a testéről levágandó kiálló részeket. Ilyen egy közönyös világban élünk (konkrétan a hetvenes évek Amerikája a hely és az idő, de ez mellékszál, az emberi nem ontologikus közönyére kéretik asszociálni), sikoltozni is kár, a kivilágított közösségi terekben békésen slattyog a rém, vállán, lazán átvetve, a véres tetem. El van itten már mindenki idegenedve, kérem, ilyen időket élünk (vagy halunk).

Nagy kópé ez a Lars. Ezer éve már, hogy komolyan vehető film került ki keze közül, mégis a legrangosabb fesztiválok állandó vendége, cikkek, tanulmányok jelennek meg esztétikai értelemben már nem tárgyalható dolgozatairól. Az sem számít, ha nyíltan kifejezi rokonszenvét, mondjuk, a nácizmussal (annak tapsikol a műértő közönség, hogy aztán visszaszívja), hülyeségeket hord össze erőszakról, szexualitásról – és neki (vagy inkább róla) sem akarja elhinni senki, hogy nincs semmilyen áttétel, megfejtendő üzenet műveiben: azok tényleg egy valaha jelentős, sőt zseniális alkotónak tekinthető, mára azonban művészi értelemben kiégett, betegségei és függősége miatt pszichikailag súlyosan sérült ember mozgóképes ámokfutásai.

Bennük a kulturális referenciák nem egyebek, mint a művelt közönség asszociációinak felpiszkálására szolgáló, olcsó hatáselemek. Van itt Bach-partitát gyakorló Glenn Gould, chartres-i katedrális, festmények, ikonikussá vált, az emberiség közös kulturális öröksége részének tekintett műalkotások. Maga az Isteni színjátékot idéző, s ekként roppant bombasztikus filmes alapszituáció is csak egy ilyen hatás: Vergilius/

Verge egy „munkásságát” elégedetten felidéző serial killert kísérget a Jack földi valóságához képest kifejezetten békés helynek tűnő pokolban. A beidézett műveket (köztük a rendező saját korábbi filmjeivel) ugyanis nem (át)értelmezi, nem valamilyen kontextusba helyezi (ha mégoly értelmetlenbe is), hanem infantilis kajánsággal kiforgatja a saját elismertségével, elfogadottságával évek óta látványosan elégedetlen rendező.

false

A visszataszító részletességgel, elviselhetetlen hosszúságban bemutatott emberölések, ill. hullagyalázások mellé rendelt lapos elmélkedés a dekonstrukció szépségéről, a gyilkosság mint a legszabadabb önkifejezés és legmagasabb rendű művészet megnyilvánulásáról megannyi álintellektuális blabla; nem lehet nem észrevenni a sunyin melléjük rendelt humanista szólamok kelletlenségét, s mögöttük a szellemi, lelki, fizikai erőszak rosszul leplezett csodálatát.

Forgalmazza a Vertigo Média

A rendezővel készült interjúnkat itt olvashatja:

„Gyilkos nem vagyok" - exkluzív Lars von Trier interjú

Megtörte a hallgatási fogadalmat, és ismét iszik - ezek voltak az idei tudnivalók Lars von Trierről, mielőtt új filmjével - A ház, amit Jack épített - visszatért kitiltása színhelyére, Cannes-ba, ahol az erőszakban tobzódó művet általános megrökönyödés fogadta. A filmet megjelenésünk napjától adják a magyar mozik. A rendezővel Skype-on beszélgettünk.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.