Film

A szellemi, lelki, fizikai erőszak rosszul leplezett csodálata

Lars von Trier: A ház, amit Jack épített

  • 2018. december 31.

Mikrofilm

A kivilágított közösségi terekben békésen slattyog a rém, vállán, lazán átvetve, a véres tetem. El van itten már mindenki idegenedve, kérem, ilyen időket élünk (vagy halunk). Kritikánk Lars von Trier új filmjéről, A ház, amit Jack építettről.

Nagy kópé ez a Jack. Az erdei úton fölvesz egy idegesítő dominát, aki kereket cserélne, de elromlott az emelője (miszerint jack). A nő ahelyett, hogy hálás lenne a fuvarért a szerelőhöz meg vissza, inkább vegzálja a szívességet tevő vezetőt (miszerint Jack), hogy az úgy néz ki, hehe, mint egy sorozatgyilkos. Úgyhogy a végén kap egyet az arcába az emelővel (miszerint jack).

A mi kópénknak megjön a kedve, egyre-másra öldösi, csonkítgatja az útjába kerülőket, készít róluk vicces fotókat, újságokba küldözgeti (Kifinomult Művész szignóval), az egyre gyarapodó holttestgyűjteményt pedig egy méretes hűtőházban szokása elégedetten szemrevételezni.

Különösen kedvére való darab a drótos-madzagos beavatkozás segítségével mosolygósra preparált kisfiú korpusza, akit családostul sikerült elejtenie egy (a holtak s a még, de már nem sokáig élő mama társaságában megejtett piknikkel végződő) erdei vadászaton.

false

 

Fotó: Vertigo Média

Őszintén megmondja ez a Jack (miszerint kópé) mindenkinek, hogy sorozatgyilkol, de nemhogy a rendőr, még az sem akarja elhinni neki, akinek már körberajzolta a testéről levágandó kiálló részeket. Ilyen egy közönyös világban élünk (konkrétan a hetvenes évek Amerikája a hely és az idő, de ez mellékszál, az emberi nem ontologikus közönyére kéretik asszociálni), sikoltozni is kár, a kivilágított közösségi terekben békésen slattyog a rém, vállán, lazán átvetve, a véres tetem. El van itten már mindenki idegenedve, kérem, ilyen időket élünk (vagy halunk).

Nagy kópé ez a Lars. Ezer éve már, hogy komolyan vehető film került ki keze közül, mégis a legrangosabb fesztiválok állandó vendége, cikkek, tanulmányok jelennek meg esztétikai értelemben már nem tárgyalható dolgozatairól. Az sem számít, ha nyíltan kifejezi rokonszenvét, mondjuk, a nácizmussal (annak tapsikol a műértő közönség, hogy aztán visszaszívja), hülyeségeket hord össze erőszakról, szexualitásról – és neki (vagy inkább róla) sem akarja elhinni senki, hogy nincs semmilyen áttétel, megfejtendő üzenet műveiben: azok tényleg egy valaha jelentős, sőt zseniális alkotónak tekinthető, mára azonban művészi értelemben kiégett, betegségei és függősége miatt pszichikailag súlyosan sérült ember mozgóképes ámokfutásai.

Bennük a kulturális referenciák nem egyebek, mint a művelt közönség asszociációinak felpiszkálására szolgáló, olcsó hatáselemek. Van itt Bach-partitát gyakorló Glenn Gould, chartres-i katedrális, festmények, ikonikussá vált, az emberiség közös kulturális öröksége részének tekintett műalkotások. Maga az Isteni színjátékot idéző, s ekként roppant bombasztikus filmes alapszituáció is csak egy ilyen hatás: Vergilius/

Verge egy „munkásságát” elégedetten felidéző serial killert kísérget a Jack földi valóságához képest kifejezetten békés helynek tűnő pokolban. A beidézett műveket (köztük a rendező saját korábbi filmjeivel) ugyanis nem (át)értelmezi, nem valamilyen kontextusba helyezi (ha mégoly értelmetlenbe is), hanem infantilis kajánsággal kiforgatja a saját elismertségével, elfogadottságával évek óta látványosan elégedetlen rendező.

false

A visszataszító részletességgel, elviselhetetlen hosszúságban bemutatott emberölések, ill. hullagyalázások mellé rendelt lapos elmélkedés a dekonstrukció szépségéről, a gyilkosság mint a legszabadabb önkifejezés és legmagasabb rendű művészet megnyilvánulásáról megannyi álintellektuális blabla; nem lehet nem észrevenni a sunyin melléjük rendelt humanista szólamok kelletlenségét, s mögöttük a szellemi, lelki, fizikai erőszak rosszul leplezett csodálatát.

Forgalmazza a Vertigo Média

A rendezővel készült interjúnkat itt olvashatja:

„Gyilkos nem vagyok" - exkluzív Lars von Trier interjú

Megtörte a hallgatási fogadalmat, és ismét iszik - ezek voltak az idei tudnivalók Lars von Trierről, mielőtt új filmjével - A ház, amit Jack épített - visszatért kitiltása színhelyére, Cannes-ba, ahol az erőszakban tobzódó művet általános megrökönyödés fogadta. A filmet megjelenésünk napjától adják a magyar mozik. A rendezővel Skype-on beszélgettünk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.