Film

A szellemi, lelki, fizikai erőszak rosszul leplezett csodálata

Lars von Trier: A ház, amit Jack épített

  • 2018. december 31.

Mikrofilm

A kivilágított közösségi terekben békésen slattyog a rém, vállán, lazán átvetve, a véres tetem. El van itten már mindenki idegenedve, kérem, ilyen időket élünk (vagy halunk). Kritikánk Lars von Trier új filmjéről, A ház, amit Jack építettről.

Nagy kópé ez a Jack. Az erdei úton fölvesz egy idegesítő dominát, aki kereket cserélne, de elromlott az emelője (miszerint jack). A nő ahelyett, hogy hálás lenne a fuvarért a szerelőhöz meg vissza, inkább vegzálja a szívességet tevő vezetőt (miszerint Jack), hogy az úgy néz ki, hehe, mint egy sorozatgyilkos. Úgyhogy a végén kap egyet az arcába az emelővel (miszerint jack).

A mi kópénknak megjön a kedve, egyre-másra öldösi, csonkítgatja az útjába kerülőket, készít róluk vicces fotókat, újságokba küldözgeti (Kifinomult Művész szignóval), az egyre gyarapodó holttestgyűjteményt pedig egy méretes hűtőházban szokása elégedetten szemrevételezni.

Különösen kedvére való darab a drótos-madzagos beavatkozás segítségével mosolygósra preparált kisfiú korpusza, akit családostul sikerült elejtenie egy (a holtak s a még, de már nem sokáig élő mama társaságában megejtett piknikkel végződő) erdei vadászaton.

false

 

Fotó: Vertigo Média

Őszintén megmondja ez a Jack (miszerint kópé) mindenkinek, hogy sorozatgyilkol, de nemhogy a rendőr, még az sem akarja elhinni neki, akinek már körberajzolta a testéről levágandó kiálló részeket. Ilyen egy közönyös világban élünk (konkrétan a hetvenes évek Amerikája a hely és az idő, de ez mellékszál, az emberi nem ontologikus közönyére kéretik asszociálni), sikoltozni is kár, a kivilágított közösségi terekben békésen slattyog a rém, vállán, lazán átvetve, a véres tetem. El van itten már mindenki idegenedve, kérem, ilyen időket élünk (vagy halunk).

Nagy kópé ez a Lars. Ezer éve már, hogy komolyan vehető film került ki keze közül, mégis a legrangosabb fesztiválok állandó vendége, cikkek, tanulmányok jelennek meg esztétikai értelemben már nem tárgyalható dolgozatairól. Az sem számít, ha nyíltan kifejezi rokonszenvét, mondjuk, a nácizmussal (annak tapsikol a műértő közönség, hogy aztán visszaszívja), hülyeségeket hord össze erőszakról, szexualitásról – és neki (vagy inkább róla) sem akarja elhinni senki, hogy nincs semmilyen áttétel, megfejtendő üzenet műveiben: azok tényleg egy valaha jelentős, sőt zseniális alkotónak tekinthető, mára azonban művészi értelemben kiégett, betegségei és függősége miatt pszichikailag súlyosan sérült ember mozgóképes ámokfutásai.

Bennük a kulturális referenciák nem egyebek, mint a művelt közönség asszociációinak felpiszkálására szolgáló, olcsó hatáselemek. Van itt Bach-partitát gyakorló Glenn Gould, chartres-i katedrális, festmények, ikonikussá vált, az emberiség közös kulturális öröksége részének tekintett műalkotások. Maga az Isteni színjátékot idéző, s ekként roppant bombasztikus filmes alapszituáció is csak egy ilyen hatás: Vergilius/

Verge egy „munkásságát” elégedetten felidéző serial killert kísérget a Jack földi valóságához képest kifejezetten békés helynek tűnő pokolban. A beidézett műveket (köztük a rendező saját korábbi filmjeivel) ugyanis nem (át)értelmezi, nem valamilyen kontextusba helyezi (ha mégoly értelmetlenbe is), hanem infantilis kajánsággal kiforgatja a saját elismertségével, elfogadottságával évek óta látványosan elégedetlen rendező.

false

A visszataszító részletességgel, elviselhetetlen hosszúságban bemutatott emberölések, ill. hullagyalázások mellé rendelt lapos elmélkedés a dekonstrukció szépségéről, a gyilkosság mint a legszabadabb önkifejezés és legmagasabb rendű művészet megnyilvánulásáról megannyi álintellektuális blabla; nem lehet nem észrevenni a sunyin melléjük rendelt humanista szólamok kelletlenségét, s mögöttük a szellemi, lelki, fizikai erőszak rosszul leplezett csodálatát.

Forgalmazza a Vertigo Média

A rendezővel készült interjúnkat itt olvashatja:

„Gyilkos nem vagyok" - exkluzív Lars von Trier interjú

Megtörte a hallgatási fogadalmat, és ismét iszik - ezek voltak az idei tudnivalók Lars von Trierről, mielőtt új filmjével - A ház, amit Jack épített - visszatért kitiltása színhelyére, Cannes-ba, ahol az erőszakban tobzódó művet általános megrökönyödés fogadta. A filmet megjelenésünk napjától adják a magyar mozik. A rendezővel Skype-on beszélgettünk.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?