Mitől lett világszenzáció a Dalí-maszkos spanyol rablók drámája?

Mikrofilm

A spanyol tévében megbukott, de a Netflixen világsikerré vált A nagy pénzrablás, amely beindította a nem angol nyelvű show-k reneszánszát is a streamingplatformon. De mi a sikerének a titka?

Több mint másfél év várakozás után szeptember 3-án megérkezett a Netflixre A nagy pénzrablás utolsó, ötödik évadának első felvonása. A sorozat persze már másnap a nézettségi toplista élére ugrott a világ számos pontján, köztük Magyarországon is. Sikere több szempontból is korszakosnak számít a streamingplatform történetében; ez például a leghosszabb ideje a Top 10-ben található sorozat, megelőzve még a Jóbarátokat is, igaz, utóbbinak már esélye sincs a trónfosztásra, miután tavaly januárban végleg kikerült a kínálatból. Mi, magyarok a jelek szerint ráadásul mindenki másnál jobban imádjuk az üzekedő, Dalí-maszkos bankrablókat: nálunk az új évadtól függetlenül is szinte folyamatosan a legnézettebbek között van a műsor, és nincs még egy ország, ahol ilyen kitartóan, ilyen hosszú ideje – több mint másfél éve! – ott tanyázna a toplistán.

„A show jobban működik darálva, mint külön-külön, darabonkénti részekkel”

– mutatott rá a siker egyik okára a sorozat egyik alkotója, Álex Pina, hozzátéve, reklámokkal megszakítva, heti adagokban egyszerűen elveszne a műsor feszültsége. Nem véletlen tehát, hogy ahhoz, hogy A nagy pénzrablás világszenzációvá váljon, kellett a Netflix is, mely kulturális tényezővé tette a binge-watchingot, azaz a darálást, és minden idők egyik legnézettebb sorozatává a spanyol bankrablás-történetet, amely először, saját közönsége előtt megbukott. De ne szaladjunk ennyire előre!

A sorozat megszületése a GQ cikke szerint egy függőágyban heverészve született meg Pina fejében, valahol egy panamai tengerparti strandon. A Bebörtönözve című női börtöndrámája befejezése után épp azon gondolkodott, mibe vágjon bele legközelebb: valami könnyedebb hangulatú műsorra vágyott, ami viszonylag kevés pénzből megvalósítható – mondjuk egy olyan történetre, amelyet teljes egészében fel tudnak venni egy stúdióban, a sztori és az ötlet viszont van annyira izgalmas, hogy a nézők azt sem bánják, ha mindez egy helyszínen játszódik.

Legyen egy rablás – ugrott be neki, majd hamar megszülettek a fejében a referenciapontok is: Kutyaszorítóban-típusú flashbackek, Luis García Berlanga (A hóhér; A tehén; Isten hozta, Mr. Marshall!) filmjeiben látható fekete humorral fűszerezve.

A történet szerint Salvador Dalí-maszkot viselő rablók egy csoportja – mindegyikük egy világváros nevét viseli – betör a spanyol Királyi Pénzverdébe, és 67 embert túszul ejtve pénznyomtatásba kezd. A terv azonban félresiklik, románcok szövődnek, a visszatekintések segítségével megismerhetjük a karakterek múltját és az őket mozgató motivációkat is, miközben folyamatosan változnak a közöttük és túszaik között lévő viszonyok.

 
Forrás: Facebook/Netflix
 

A sorozat végül a La Casa De Papel, azaz A papír háza nevet kapta, és eredetileg az Antena 3 nevű spanyol csatorna mutatta be 2017-ben. Kétfelvonásos minisorozatnak tervezték 15 résszel, a bemutatkozása pedig viszonylag nagy sikert aratott: a premiert 4,3 millióan nézték. A nézettség azonban folyamatosan esett, míg végül a finálé után az alkotók már nem is reménykedtek folytatásban. Elemzők szerint a nézők elpártolásához az is hozzájárult, hogy túl későn tűzték műsorra a tévében, és bár az első rész az újdonsága miatt annak ellenére tudott tömegeket vonzani, hogy a 20:45-kor kezdődő Real Madrid-meccs után vetítették, a sokszor este 11 után vetített sorozat ekkora folyamatos nézettségről nem is álmodhatott.

Javier Gómez Santander író a mai napig bukásnak tartja a spanyol sugárzást, ez azonban nem állította meg Álex Pinát abban, hogy még az utolsó részek sugárzása előtt egy pendrive-on el ne küldje a műsort Diego Ávalosnak, a Netflix spanyol nyelvű műsoraiért felelős alelnökének. „Még a Los Angelesbe tartó repülőutam alatt megnéztem és tudtam, hogy ez valami különleges” – nyilatkozta Ávalos, aki hamar le is szerződtette a műsort. Az üzletet már csak azért is könnyű volt nyélbe ütni, mert a streamingóriásnak Pinával és az Antena 3-mal is élő szerződése volt.

Nem ez volt a Netflix első spanyol gyártású sorozata (hanem a Club de Cuervos című dramedy, amely egy futballcsapatot öröklő testvérpárt mutatott be), de A nagy pénzrablás volt az első nem angol nyelvű műsor, amely nemzetközi sikert aratott. Ehhez kellettek azok a változtatások is, amelyeket a cég eszközölt a műsoron: az epizódokat rövidebbre és feszesebbre vágták, melyekből így 15 helyett 22 lett, az eredeti címet pedig megváltoztatták a pofátlanul egyszerű Money Heist-re.

Emellett azonban szinte semmit nem költöttek marketingre, mindenféle extra promóció nélkül eresztették a közönségre az első felvonást 2017. december 20-án, a másodikat pedig 2018. április 6-án. A siker hamar beütött: a sorozat rövid idő alatt az IMDb legnépszerűbb sorozatainak listáját és a Netflix globális top 10-ét is meghódította. Mindez talán a színészeket lepte meg a legjobban. A Riót alakító Miguel Herrán egy 45 perces autóút alatt hüledezve figyelte, amint Insta-követőinek száma 50 ezerről 1 millióra emelkedik; a Berlint játszó Pedro Alonso pedig épp Firenzében csodálta a Dávid-szobrot, amikor feltűnt neki, hogy a múzeumban az emberek inkább őt figyelik.

 
Forrás: Facebook/Netflix
 

Mindezek után a Netflix még 2018 áprilisában berendelte a készítőktől a folytatást 16 epizóddal – ezzel együtt pedig a jóval nagyobb pénz is megérkezett. Javier Gómez Santander író addig csak álmodozhatott arról, hogy nagyköltségvetésű sorozaton dolgozhasson. „Mikor azt írod, hogy ’ez Panamában vagy a Fülöp-szigeteken játszódik’, és senki nem mondja, hogy nem. Mindez a valóságban is megtörtént” – emlékezett vissza. 2019 júliusában végül bemutatták a 8 részes 3. évadot, majd ezt követte a 4. évad 2020 áprilisában.

A sorozat népszerűségéről sokat elmond, hogy még a From Tokyo to Berlin című, színfalak mögötti promóműsora is meghódította a nézettségi listákat, köztük itthon is, a Nemzetközi Emmy-díj pedig már tényleg csak hab volt a tortán. A Netflix persze addig szeretné ütni a vasat, amíg meleg, épp ezért a 10 részes utolsó, 5. évadot két részletben, 5-5 epizóddal mutatják be. A most szeptemberi első adag után decemberben érkezik a valódi lezárás – addigra ismét csúcsra lehet majd járatni a nézőszámokat.

Ahogy azt Pina is elmondta, a sorozat sikeréhez elengedhetetlen volt a Netflix nevével fémjelezte darálás, azaz hogy az egyes részeket a saját tempónkban, bármikor, akár zsinórban egymás után is megnézhetjük – így élhetjük át igazán krimi feszültségét és fordulatait.

Másrészt azonban pont ez a darálás hozta el, hogy ma már sokkal kevesebb az olyan sorozat, amely köré tartós, nagyszámú rajongói közösség tud kialakulni. Azzal, hogy a streamingplatformokon teljes évadok érhetők el és nézhetők meg azonnal, kevesebb lehetőség van a hájp felépítésére, míg régen a rajongók minden részt egyidőben láttak, hétről hétre várták az új részeket, és egy-egy sorozat hónapokon keresztül futott. A Trónok harcát emlegetik az utolsó ilyen, közösségformáló sorozatként, de a spanyol sorozat bebizonyította, hogy a streamingen második esélyt kapva is meg lehet hódítani a világot.

A sikerhez ugyanis ma már kétség sem fér: a rajongók közé tartozik Stephen King vagy épp Neymar is, aki egy cameószerepben már fel is bukkant az egyik részben. A latin popsztár, Bad Bunny több számában is utalt már a show-ra, amelynek több eleme is popkulturális szenzációvá vált. Betétdala, a Bella Ciao eredetileg egy olasz antifasiszta protestdal volt, ma reneszánszát élo, többek között Steve Aoki készített belőle diszkóslágert. Ikonikus jelmezei a halloweeni partik legnépszerűbb maskarái közé tartoznak.

„George Lucas azt mondta: mindenki tudja, hogyan néz ki egy Star Wars-karakter. Ugyanezt akartuk elérni mi is”

– nyilatkozta Jesús Colmenar rendező, hogyan született meg az ikonikus kosztüm, a piros kezeslábas és a Dalí-maszk.

De hogy pontosan mi áll a sorozat elképesztő népszerűsége mögött, arra több elmélet is létezik. Pina szerint a 21. században nemcsak a tévé, de a nézők is megváltoztak: „A kilencvenes, kétezres években a tévézőknek volt egyfajta védangyaluk: ő vigyázott arra, hogy a főhős mindenképpen túléljen, és bármilyen rosszul állnak a dolgok, a végén minden jóra forduljon.

A nézői élmény azonban sokkal jobb, ha a dolgok inkább rosszra fordulnak”

– nyilatkozta, hozzátéve: ma már a főhősnek sem kell makulátlanul jónak lennie. „Egy gonosz perverziói nagyon vonzóak tudnak lenni” – célzott az egyik legnépszerűbb karakterre, Berlinre, aki homofób, nárcisztikus, egocentrikus és egyben kegyetlen is.

 
Forrás: Facebook/Netflix
 

Ezt a fajta bűnös élvezetet A nagy pénzrablás több szempontból is kiszolgálja. Pina szerint a legfőbb cél mindig a szórakoztatás, de igyekeztek a bűnügyi és akció műfajokat a latin temperamentummal keverni. „Sajátos szenvedélyességet adtunk hozzá a heist-mozikhoz, amelyek épp a hidegségükről és jól kiszámított akcióikról ismertek” – mutatott rá. A Tokiót játszó Úrsula Corberó szintén a latinos vonásokat emelte ki: „Az érzések, a testvériség és a szerelem legalább olyan fontos, mint a történet”.

A nagy pénzrablás valóban olyan, mint egy szappanoperába oltott bűnügyi krimi,

a csavaros fordulatok mellett legalább ilyen súllyal esik a latba, hogy esztétikus emberek szexelnek, veszekednek vagy épp szövetkeznek egymással. Mindemellett Pina szerint ott van még egy fontos dolog, amellyel a sorozat ráérzett a globális közhangulatra: a politikai él, a Don Quixote-szerű lázadás, amit például a már említett Bella Ciao című dal is képvisel. „Szkepticizmus a kormányzat, a központi bankok, a rendszer ellen. Mindez azonban nem lenne ilyen hatásos, ha nem egy szórakoztató történetben mesélnénk el” – emelte ki az alkotó, aki szerint az akciófilmeket általában üresnek és felszínesnek, a szociális mondanivalóval rendelkező, politikai mozikat pedig unalmasnak tartják az emberek – nekik azonban sikerült megfelelő módon ötvözniük a kettőt.

A harmadik évad már 34 milliós nézettséget hozott a shownak, amely akkor rekordnak számított a nem angol nyelvűek között. Tavaly már a 65 milliós nézőszámot is elérték, ez több, mint a karantén legsikeresebb sorozatáé, a Tigrisvilágé. Bár azóta azonban akadt már olyan, nem angol nyelvű sorozat, ami ezt is megdöntötte – a Lupin című francia krimivígjáték –, ahhoz, hogy egy idegennyelvű műsor ilyen magasságokba elérhessen, kellett A nagy pénzrablás sikere is. A show ugyanis a Netflix számára is bizonyította, hogy érdemes az Amerikán kívüli területekre is figyelmet és pénzt áldozniuk. Ma már egyre több a sikeres spanyol sorozat is a platformon – ott van A nyílt tengeren című, 40-es években játszódó bűnügyi rejtély, vagy még inkább az Elit című tinithriller –, egyelőre azonban még nem tudni, mi lesz a következő nagy kulturális szenzáció.

A nagy pénzrablás elérhető a Netflixen.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."