Olasz rendező magyar forradalomról álmodik

Mikrofilm

Olasz kommunisták kerülnek bajba egy magyar cirkusztársulat miatt 1956 őszén. Mindez persze csak egy film – de Nanni Moretti olasz rendező egész pályája arról szól, hogy az egész élet egy film, a film pedig egyenlő az élettel.

Nanni Moretti a kortárs film egyik legkülönösebb figurája. Harmadik nagyjátékfilmjével, az 1978-ass Ecce bombóval hívták meg először a Cannes-i Filmfesztiválra – a komédia egy csapat olasz egyetemistáról szól a 70-es években –, de igazán tizenöt évvel később robbant be a filmvilágba, mikor aktuális munkája ismét az Arany Pálmáért versengett. Ez volt a Kedves naplóm, egy önéletrajzi ihletésű filmes napló, amelyért a legjobb rendező díját is elnyerte, és csatlakozott azokhoz az alkotókhoz, akik gyakorlatilag mindegy mit csinálnak, helyük van Cannes-ban: azóta ugyanis Moretti minden filmje szerepel a versenyprogramban. A csúcsra a 2001-es A fiú szobájával jutott fel, amelyet a The Guardian a fesztivál történetének egyik legjobb fődíjasának nevezett. Ez egy pszichológusról és családjáról szól, akik gyermekük halála után próbálnak talpra állni.

Moretti azonban egyáltalán nem az a tipikus elefántcsonttoronyban ülő művészfilmes: az elképzelt pápaválasztásról szóló komédiája, a 2011-es Van pápánk! itthon is sikerrel futott, hazájában pedig még ismertebbnek számít, mint a nemzetközi porondon: legújabb filmjét bemutatójakor Olaszországban csak a Super Mario Bros.: A film előzte meg a nézettségi listákon. A Fényes jövő egyszerre komikus elmélkedés a filmművészet helyzetéről és szerepéről és egy 70 éves alkotó ironikus összegzése saját pályájáról.

És hogy mi szükség erre a fajta számvetésre? Moretti legutóbbi filmje, a két évvel ezelőtti Three Floors csúfosan megbukott a kritikusok és a közönség előtt is, az érzelmes melodrámát egyértelműen pályája mélypontjának bélyegezték. Ezt követően legújabb filmje egy neurotikus rendezőről szól, aki épp egy történelmi filmet készít elő: ebben 1956-ban egy magyar utazó cirkusz érkezik az Olasz Kommunista Párt meghívására Rómába. Ám a Budapesten kitörő forradalom miatt a pártban is törésvonalak keletkeznek, van aki ellenzi a magyarok meghívását, míg más inkább a szovjetek fellépése ellen kel ki. A film a filmben tehát azt a kérdést feszegeti, saját erkölcseinknek vagy mások elvárásának kell-e megfelelni; ha azonban az életrajzi párhuzam nem lenne egyértelmű, a Giovanni nevű rendezőt is maga Moretti alakítja, akinek ráadásul ez a születési neve. Pályája első szakaszában rendszeresen saját maga játszotta főszerepet filmjeiben, A fiú szobája után azonban inkább csak mellékszerepekben tűnt fel. Most viszont úgy néz ki, visszatér gyökereihez.

 
Fényes jövő

A Fényes jövő ráadásul egyfajta áttekintést ad korábbi munkáiról is, miközben tele van utalásokkal az alkotó példaképeire is. Morettit szokás „az olasz Woody Allennek” nevezni, főhose pedig itt is Allent idézi – míg Alvy Singer az Annie Hallban magával Marshall McLuhannel konzultál, addig itt főhősünk Martin Scorsesehez fordul tanácsért –, de ettől is egyértelműbb a párhuzam magával Fellinivel, aki ugyancsak sokszor gyötrődött filmjei fogadtatása és a vele szembeni elvárások miatt, a cirkusz pedig szintén kitüntetett szerepet játszott alkotásaiban. Amellett, hogy a Nyolc és fél és Az édes élet ikonikus jeleneteit is megidézi, a mozi tele van apró fricskákkal: a főszereplő az ’56-os film helyett legszívesebben John Cheever The Swimmer című filmjét ültetné vászonra, saját magával a főszerepben, csakhogy abból már készült adaptáció 1968-ban Az úszó ember címmel, Burt Lancasterrel. Nem marad ki a családi szál sem: Giovanni kénytelen saját, producer feleségével együtt dolgozni, akivel egyre terheltebb a kapcsolata, miközben lányát is hiába igyekszik bevezetni a filmművészet rejtett kincseibe. Nem nehéz az ’56-os forradalom és a jelenleg is zajló orosz-ukrán háború között sem párhuzamot vonni – beszédes, hogy mindezt először egy olasz rendező teszi meg a vásznon.

A Fényes jövő szeptember 7-től látható a magyar mozikban. Forgalmazza a Cirko Film.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.