Olasz rendező magyar forradalomról álmodik

Mikrofilm

Olasz kommunisták kerülnek bajba egy magyar cirkusztársulat miatt 1956 őszén. Mindez persze csak egy film – de Nanni Moretti olasz rendező egész pályája arról szól, hogy az egész élet egy film, a film pedig egyenlő az élettel.

Nanni Moretti a kortárs film egyik legkülönösebb figurája. Harmadik nagyjátékfilmjével, az 1978-ass Ecce bombóval hívták meg először a Cannes-i Filmfesztiválra – a komédia egy csapat olasz egyetemistáról szól a 70-es években –, de igazán tizenöt évvel később robbant be a filmvilágba, mikor aktuális munkája ismét az Arany Pálmáért versengett. Ez volt a Kedves naplóm, egy önéletrajzi ihletésű filmes napló, amelyért a legjobb rendező díját is elnyerte, és csatlakozott azokhoz az alkotókhoz, akik gyakorlatilag mindegy mit csinálnak, helyük van Cannes-ban: azóta ugyanis Moretti minden filmje szerepel a versenyprogramban. A csúcsra a 2001-es A fiú szobájával jutott fel, amelyet a The Guardian a fesztivál történetének egyik legjobb fődíjasának nevezett. Ez egy pszichológusról és családjáról szól, akik gyermekük halála után próbálnak talpra állni.

Moretti azonban egyáltalán nem az a tipikus elefántcsonttoronyban ülő művészfilmes: az elképzelt pápaválasztásról szóló komédiája, a 2011-es Van pápánk! itthon is sikerrel futott, hazájában pedig még ismertebbnek számít, mint a nemzetközi porondon: legújabb filmjét bemutatójakor Olaszországban csak a Super Mario Bros.: A film előzte meg a nézettségi listákon. A Fényes jövő egyszerre komikus elmélkedés a filmművészet helyzetéről és szerepéről és egy 70 éves alkotó ironikus összegzése saját pályájáról.

És hogy mi szükség erre a fajta számvetésre? Moretti legutóbbi filmje, a két évvel ezelőtti Three Floors csúfosan megbukott a kritikusok és a közönség előtt is, az érzelmes melodrámát egyértelműen pályája mélypontjának bélyegezték. Ezt követően legújabb filmje egy neurotikus rendezőről szól, aki épp egy történelmi filmet készít elő: ebben 1956-ban egy magyar utazó cirkusz érkezik az Olasz Kommunista Párt meghívására Rómába. Ám a Budapesten kitörő forradalom miatt a pártban is törésvonalak keletkeznek, van aki ellenzi a magyarok meghívását, míg más inkább a szovjetek fellépése ellen kel ki. A film a filmben tehát azt a kérdést feszegeti, saját erkölcseinknek vagy mások elvárásának kell-e megfelelni; ha azonban az életrajzi párhuzam nem lenne egyértelmű, a Giovanni nevű rendezőt is maga Moretti alakítja, akinek ráadásul ez a születési neve. Pályája első szakaszában rendszeresen saját maga játszotta főszerepet filmjeiben, A fiú szobája után azonban inkább csak mellékszerepekben tűnt fel. Most viszont úgy néz ki, visszatér gyökereihez.

 
Fényes jövő

A Fényes jövő ráadásul egyfajta áttekintést ad korábbi munkáiról is, miközben tele van utalásokkal az alkotó példaképeire is. Morettit szokás „az olasz Woody Allennek” nevezni, főhose pedig itt is Allent idézi – míg Alvy Singer az Annie Hallban magával Marshall McLuhannel konzultál, addig itt főhősünk Martin Scorsesehez fordul tanácsért –, de ettől is egyértelműbb a párhuzam magával Fellinivel, aki ugyancsak sokszor gyötrődött filmjei fogadtatása és a vele szembeni elvárások miatt, a cirkusz pedig szintén kitüntetett szerepet játszott alkotásaiban. Amellett, hogy a Nyolc és fél és Az édes élet ikonikus jeleneteit is megidézi, a mozi tele van apró fricskákkal: a főszereplő az ’56-os film helyett legszívesebben John Cheever The Swimmer című filmjét ültetné vászonra, saját magával a főszerepben, csakhogy abból már készült adaptáció 1968-ban Az úszó ember címmel, Burt Lancasterrel. Nem marad ki a családi szál sem: Giovanni kénytelen saját, producer feleségével együtt dolgozni, akivel egyre terheltebb a kapcsolata, miközben lányát is hiába igyekszik bevezetni a filmművészet rejtett kincseibe. Nem nehéz az ’56-os forradalom és a jelenleg is zajló orosz-ukrán háború között sem párhuzamot vonni – beszédes, hogy mindezt először egy olasz rendező teszi meg a vásznon.

A Fényes jövő szeptember 7-től látható a magyar mozikban. Forgalmazza a Cirko Film.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.