Olasz rendező magyar forradalomról álmodik

Mikrofilm

Olasz kommunisták kerülnek bajba egy magyar cirkusztársulat miatt 1956 őszén. Mindez persze csak egy film – de Nanni Moretti olasz rendező egész pályája arról szól, hogy az egész élet egy film, a film pedig egyenlő az élettel.

Nanni Moretti a kortárs film egyik legkülönösebb figurája. Harmadik nagyjátékfilmjével, az 1978-ass Ecce bombóval hívták meg először a Cannes-i Filmfesztiválra – a komédia egy csapat olasz egyetemistáról szól a 70-es években –, de igazán tizenöt évvel később robbant be a filmvilágba, mikor aktuális munkája ismét az Arany Pálmáért versengett. Ez volt a Kedves naplóm, egy önéletrajzi ihletésű filmes napló, amelyért a legjobb rendező díját is elnyerte, és csatlakozott azokhoz az alkotókhoz, akik gyakorlatilag mindegy mit csinálnak, helyük van Cannes-ban: azóta ugyanis Moretti minden filmje szerepel a versenyprogramban. A csúcsra a 2001-es A fiú szobájával jutott fel, amelyet a The Guardian a fesztivál történetének egyik legjobb fődíjasának nevezett. Ez egy pszichológusról és családjáról szól, akik gyermekük halála után próbálnak talpra állni.

Moretti azonban egyáltalán nem az a tipikus elefántcsonttoronyban ülő művészfilmes: az elképzelt pápaválasztásról szóló komédiája, a 2011-es Van pápánk! itthon is sikerrel futott, hazájában pedig még ismertebbnek számít, mint a nemzetközi porondon: legújabb filmjét bemutatójakor Olaszországban csak a Super Mario Bros.: A film előzte meg a nézettségi listákon. A Fényes jövő egyszerre komikus elmélkedés a filmművészet helyzetéről és szerepéről és egy 70 éves alkotó ironikus összegzése saját pályájáról.

És hogy mi szükség erre a fajta számvetésre? Moretti legutóbbi filmje, a két évvel ezelőtti Three Floors csúfosan megbukott a kritikusok és a közönség előtt is, az érzelmes melodrámát egyértelműen pályája mélypontjának bélyegezték. Ezt követően legújabb filmje egy neurotikus rendezőről szól, aki épp egy történelmi filmet készít elő: ebben 1956-ban egy magyar utazó cirkusz érkezik az Olasz Kommunista Párt meghívására Rómába. Ám a Budapesten kitörő forradalom miatt a pártban is törésvonalak keletkeznek, van aki ellenzi a magyarok meghívását, míg más inkább a szovjetek fellépése ellen kel ki. A film a filmben tehát azt a kérdést feszegeti, saját erkölcseinknek vagy mások elvárásának kell-e megfelelni; ha azonban az életrajzi párhuzam nem lenne egyértelmű, a Giovanni nevű rendezőt is maga Moretti alakítja, akinek ráadásul ez a születési neve. Pályája első szakaszában rendszeresen saját maga játszotta főszerepet filmjeiben, A fiú szobája után azonban inkább csak mellékszerepekben tűnt fel. Most viszont úgy néz ki, visszatér gyökereihez.

 
Fényes jövő

A Fényes jövő ráadásul egyfajta áttekintést ad korábbi munkáiról is, miközben tele van utalásokkal az alkotó példaképeire is. Morettit szokás „az olasz Woody Allennek” nevezni, főhose pedig itt is Allent idézi – míg Alvy Singer az Annie Hallban magával Marshall McLuhannel konzultál, addig itt főhősünk Martin Scorsesehez fordul tanácsért –, de ettől is egyértelműbb a párhuzam magával Fellinivel, aki ugyancsak sokszor gyötrődött filmjei fogadtatása és a vele szembeni elvárások miatt, a cirkusz pedig szintén kitüntetett szerepet játszott alkotásaiban. Amellett, hogy a Nyolc és fél és Az édes élet ikonikus jeleneteit is megidézi, a mozi tele van apró fricskákkal: a főszereplő az ’56-os film helyett legszívesebben John Cheever The Swimmer című filmjét ültetné vászonra, saját magával a főszerepben, csakhogy abból már készült adaptáció 1968-ban Az úszó ember címmel, Burt Lancasterrel. Nem marad ki a családi szál sem: Giovanni kénytelen saját, producer feleségével együtt dolgozni, akivel egyre terheltebb a kapcsolata, miközben lányát is hiába igyekszik bevezetni a filmművészet rejtett kincseibe. Nem nehéz az ’56-os forradalom és a jelenleg is zajló orosz-ukrán háború között sem párhuzamot vonni – beszédes, hogy mindezt először egy olasz rendező teszi meg a vásznon.

A Fényes jövő szeptember 7-től látható a magyar mozikban. Forgalmazza a Cirko Film.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.