Rég láttunk már ennyire eredeti filmet: Agatha Christie műveit idéző krimi mentheti meg a mozizást

  • Szabó Ádám
  • 2019. december 30.

Mikrofilm

Mégis lenne remény?

Az amerikai bevételi listákat már hosszú ideje folytatások, franchise-ok és adaptációk uralják – így volt ez idén nyáron és a nyakunkat tesszük rá, hogy ez vár ránk jövőre és azután is. Néha azonban egy-egy eredeti forgatókönyvből készült film is képes szolid sikereket elérni – jellemzően a nagyok árnyékában, jó kritikákkal és pozitív nézői visszajelzésekkel megtámogatva szedegetik össze a lehullott morzsákat, ahogy tette azt nyáron a Yesterday vagy a Rocketman.

Csak a hőmérséklet változott augusztus óta, a helyzet nem: a box office élén egy Disney-mozi áll, a változatosság kedvéért egy folytatás: minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjének második része, a Jégvarázs 2. Mögötte azonban csupa eredeti film következik, amire már régóta nem volt példa.

Ezek voltak a nyár legnézettebb filmjei a világban: számos meglepetés van köztük

Cseppet sem reménykeltő tendenciák. A ránk szakadó esővel a nyári mozis szezonnak is búcsút mondhatunk. Habár néhány elemzés a szokásosnál is borúlátóbb és minden idők egyik legszörnyűbb blockbuster-évadjának nevezi a 2019-est, a valójában csak az elmúlt pár év sormintája folytatódott: taroltak a folytatások, franchise-ok és szuperhős-filmek; tovább esett az eredeti mozik ázsiója; néhány nagyreményű induló hatalmasat bukott; a Disney pedig mindent vitt.

A legnagyobb hírverés a Tőrbe ejtve című filmet kísérte.

A „ki tette?” típusú bűnügyi mozi középpontjában egy gazdag regényíró áll, akit 85. születésnapján holtan találnak. Az elhunytat körülvevő mindegyik családtag gyanús és különc – a nyomozást a Daniel Craig alakította magándetektív, Benoit Blanc kezdi el. Ha a sztori és az alapfelállás ismerős, az nem a véletlen műve – a film főhajtás Agatha Christie történetei előtt, de a forgatókönyvet is jegyző Rian Johnsonra Alfred Hitchcock is láthatóan nagy hatással volt. Christie sztorijából legutóbb Kenneth Branagh készített filmet: a Gyilkosság az Orient expresszen sztárokkal telezsúfolt feldolgozása azonban csak szolid sikert aratott a nézők és a kritikusok körében is.

Nem úgy a Tőrbe ejtve: a krimitől a Disney-mese árnyékában csak 20-25 milliót reméltek az elemzők, ehhez képest ennek dupláját szedte össze. Jelenleg a 40 milliós büdzséjének már háromszorosánál tart világszinten. Ráadásul a kritikusok is odáig vannak érte: a Rottentomatoeson 96 százalékon áll, a Metacriticen 100/82 a mérlege. Bár nem egy tipikus Oscar-filmről van szó, és a jelöltek kihirdetése is messze van még, de a hirtelen siker hatására néhányan máris sötét lóként kezdtek el beszélni róla – bár a legjobb filmek közé valószínűleg nem fog beférni, forgatókönyvét simán jelölhetik.

A kritikák szerint ugyanis

rég láttunk már ennyire friss és eredeti filmet

– ami azért is meglepő, mert Johnson bevallottan Agatha Christie és a klasszikus nyomozós krimik sablonjaira épített: mindenki gyanús, majd szép lassan lehullnak az álcák, a végén pedig bármit is képzeltünk, tuti meglepődünk, mikor kiderül, hogy ki a gyilkos. A rendező lényegében egész karrierjét a műfaji sablonok átrajzolására és a nézői elvárásokkal való játszadozásra építette. 2005-ben robbant be a Beépülve című filmmel – a tini-noirban Joseph Gordon-Levitt nyomozott eltűnt barátnője után; a bűneset azonban csak kiindulópont volt, hogy Johnson bevezessen minket a gimnáziumot körülvevő alvilágba, közben pedig fejet hajtson a műfaj nagyjai előtt. A Looper – A jövő gyilkosa a sci-fiknek adott vérfrissítést: a szereplők úgy utaztak az időben, hogy pontosan tudták a filmek és könyvek ide vonatkozó szabályait – és magasról tettek is rájuk. Persze Johnson már ekkor is csak úgy feszegette a sablonokat, hogy közben a műfaj keretein belül maradt. Ugyanezt tette a Star Wars: Az utolsó jedikben – sokan ezért utálták, mások épp ezért éltették a mozit: humorával, hangulatával és fordulataival teljesen más volt, mint az elődei, mégsem lógott ki a Star Wars-univerzumból.

Várhatóan a Tőrbe ejtve sem egy egyszerű, nyomozós krimi lesz a fura akcentusú James Bonddal a főszerepben. Johnson igyekezett nemcsak a technológia terén, de a társadalmi mondanivalót illetően is mai kontextusba helyezni a sztorit –

a sznob figurákkal teli mozi sajátos látleletet ad

a felső tízezerről és az alattuk tátongó szakadékról. Hasonló üzenettel bírt az idei Aki bújt című horror is, melyben egy dúsgazdag játékgyáros dinasztia játszott életre-halálra menő bújócskát a családba beházasodó szegény árva menyecskével – a film az év egyik legsikeresebb horrorja volt.

A Tőrbe ejtve azonban csak azután jöhetett létre, hogy Johnson nevét a Star Wars okán megismerte a világ. Az ötlet már a Beépülve után megfogant a fejébe, de mostanáig kellett várni, mire sikerült megvalósítani szerelemprojektjét.

Eredeti filmekre ugyanis csak ritkán áldoznak a stúdiók:

ahelyett, hogy egy friss ötletből készült mozit finanszíroznának, inkább beletolják azt a 30-50 millió dollárt valamelyik nagy folytatás vagy szuperhősfilm marketingjébe. A Tőrbe csalva esete kísértetiesen hasonlít az Eredetére: Christopher Nolan csak azután forgathatta le saját ötletét 2010-ben, hogy előtte a Batman-filmekkel letarolta a kasszákat. Végül az Eredet az év egyik legsikeresebb filmjévé vált, számtalan Oscar-jelölést és töméntelen pénzt összeszedve. Mindkét film bizonyítja tehát, hogy igenis van igény a szép kiállású, eredeti ötletekből készült filmekre – csak épp baromi nehezen kap pénzt ezekre az ember. Ráadásul az Eredet és a Tőrbe ejtve is tele van óriási sztárokkal, akiket legalább olyan nehéz összetrombitálni, mint a büdzsét összeszedni.

A mozi halála felett kesergők azonban nem csak a kriminek örülhettek a közelmúltban: a box office listára ugyanis rendhagyó módon több eredeti film is felkerült – persze csak a Jégvarázs 2 mögé. Szép eredményt ért el a Queen & Slim című mozi, mely a Bonnie és Clyde-sztori egy modern feldolgozása, némi társadalmi felhanggal: főszerepben egy fekete pár áll, akik egy rendőri túlkapás miatt kénytelenek menekülni. Hetekkel a bemutatója után még mindig jó teljesít Az aszfalt királyai, és meglepő siker az Egy kivételes barát is. Utóbbival végre talán Tom Hanks is visszatérhet az Oscar kegyeibe – a feelgood életrajzi film Amerika legendás műsorvezetőjéről, Fred Rogersről szól, akinek gyerekprogramján egész generációk nőttek fel a tengerentúlon.

A Tőrbe ejtve január 2-án érkezik meg a hazai mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.