Rég láttunk már ennyire eredeti filmet: Agatha Christie műveit idéző krimi mentheti meg a mozizást

  • Szabó Ádám
  • 2019. december 30.

Mikrofilm

Mégis lenne remény?

Az amerikai bevételi listákat már hosszú ideje folytatások, franchise-ok és adaptációk uralják – így volt ez idén nyáron és a nyakunkat tesszük rá, hogy ez vár ránk jövőre és azután is. Néha azonban egy-egy eredeti forgatókönyvből készült film is képes szolid sikereket elérni – jellemzően a nagyok árnyékában, jó kritikákkal és pozitív nézői visszajelzésekkel megtámogatva szedegetik össze a lehullott morzsákat, ahogy tette azt nyáron a Yesterday vagy a Rocketman.

Csak a hőmérséklet változott augusztus óta, a helyzet nem: a box office élén egy Disney-mozi áll, a változatosság kedvéért egy folytatás: minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjének második része, a Jégvarázs 2. Mögötte azonban csupa eredeti film következik, amire már régóta nem volt példa.

Ezek voltak a nyár legnézettebb filmjei a világban: számos meglepetés van köztük

Cseppet sem reménykeltő tendenciák. A ránk szakadó esővel a nyári mozis szezonnak is búcsút mondhatunk. Habár néhány elemzés a szokásosnál is borúlátóbb és minden idők egyik legszörnyűbb blockbuster-évadjának nevezi a 2019-est, a valójában csak az elmúlt pár év sormintája folytatódott: taroltak a folytatások, franchise-ok és szuperhős-filmek; tovább esett az eredeti mozik ázsiója; néhány nagyreményű induló hatalmasat bukott; a Disney pedig mindent vitt.

A legnagyobb hírverés a Tőrbe ejtve című filmet kísérte.

A „ki tette?” típusú bűnügyi mozi középpontjában egy gazdag regényíró áll, akit 85. születésnapján holtan találnak. Az elhunytat körülvevő mindegyik családtag gyanús és különc – a nyomozást a Daniel Craig alakította magándetektív, Benoit Blanc kezdi el. Ha a sztori és az alapfelállás ismerős, az nem a véletlen műve – a film főhajtás Agatha Christie történetei előtt, de a forgatókönyvet is jegyző Rian Johnsonra Alfred Hitchcock is láthatóan nagy hatással volt. Christie sztorijából legutóbb Kenneth Branagh készített filmet: a Gyilkosság az Orient expresszen sztárokkal telezsúfolt feldolgozása azonban csak szolid sikert aratott a nézők és a kritikusok körében is.

Nem úgy a Tőrbe ejtve: a krimitől a Disney-mese árnyékában csak 20-25 milliót reméltek az elemzők, ehhez képest ennek dupláját szedte össze. Jelenleg a 40 milliós büdzséjének már háromszorosánál tart világszinten. Ráadásul a kritikusok is odáig vannak érte: a Rottentomatoeson 96 százalékon áll, a Metacriticen 100/82 a mérlege. Bár nem egy tipikus Oscar-filmről van szó, és a jelöltek kihirdetése is messze van még, de a hirtelen siker hatására néhányan máris sötét lóként kezdtek el beszélni róla – bár a legjobb filmek közé valószínűleg nem fog beférni, forgatókönyvét simán jelölhetik.

A kritikák szerint ugyanis

rég láttunk már ennyire friss és eredeti filmet

– ami azért is meglepő, mert Johnson bevallottan Agatha Christie és a klasszikus nyomozós krimik sablonjaira épített: mindenki gyanús, majd szép lassan lehullnak az álcák, a végén pedig bármit is képzeltünk, tuti meglepődünk, mikor kiderül, hogy ki a gyilkos. A rendező lényegében egész karrierjét a műfaji sablonok átrajzolására és a nézői elvárásokkal való játszadozásra építette. 2005-ben robbant be a Beépülve című filmmel – a tini-noirban Joseph Gordon-Levitt nyomozott eltűnt barátnője után; a bűneset azonban csak kiindulópont volt, hogy Johnson bevezessen minket a gimnáziumot körülvevő alvilágba, közben pedig fejet hajtson a műfaj nagyjai előtt. A Looper – A jövő gyilkosa a sci-fiknek adott vérfrissítést: a szereplők úgy utaztak az időben, hogy pontosan tudták a filmek és könyvek ide vonatkozó szabályait – és magasról tettek is rájuk. Persze Johnson már ekkor is csak úgy feszegette a sablonokat, hogy közben a műfaj keretein belül maradt. Ugyanezt tette a Star Wars: Az utolsó jedikben – sokan ezért utálták, mások épp ezért éltették a mozit: humorával, hangulatával és fordulataival teljesen más volt, mint az elődei, mégsem lógott ki a Star Wars-univerzumból.

Várhatóan a Tőrbe ejtve sem egy egyszerű, nyomozós krimi lesz a fura akcentusú James Bonddal a főszerepben. Johnson igyekezett nemcsak a technológia terén, de a társadalmi mondanivalót illetően is mai kontextusba helyezni a sztorit –

a sznob figurákkal teli mozi sajátos látleletet ad

a felső tízezerről és az alattuk tátongó szakadékról. Hasonló üzenettel bírt az idei Aki bújt című horror is, melyben egy dúsgazdag játékgyáros dinasztia játszott életre-halálra menő bújócskát a családba beházasodó szegény árva menyecskével – a film az év egyik legsikeresebb horrorja volt.

A Tőrbe ejtve azonban csak azután jöhetett létre, hogy Johnson nevét a Star Wars okán megismerte a világ. Az ötlet már a Beépülve után megfogant a fejébe, de mostanáig kellett várni, mire sikerült megvalósítani szerelemprojektjét.

Eredeti filmekre ugyanis csak ritkán áldoznak a stúdiók:

ahelyett, hogy egy friss ötletből készült mozit finanszíroznának, inkább beletolják azt a 30-50 millió dollárt valamelyik nagy folytatás vagy szuperhősfilm marketingjébe. A Tőrbe csalva esete kísértetiesen hasonlít az Eredetére: Christopher Nolan csak azután forgathatta le saját ötletét 2010-ben, hogy előtte a Batman-filmekkel letarolta a kasszákat. Végül az Eredet az év egyik legsikeresebb filmjévé vált, számtalan Oscar-jelölést és töméntelen pénzt összeszedve. Mindkét film bizonyítja tehát, hogy igenis van igény a szép kiállású, eredeti ötletekből készült filmekre – csak épp baromi nehezen kap pénzt ezekre az ember. Ráadásul az Eredet és a Tőrbe ejtve is tele van óriási sztárokkal, akiket legalább olyan nehéz összetrombitálni, mint a büdzsét összeszedni.

A mozi halála felett kesergők azonban nem csak a kriminek örülhettek a közelmúltban: a box office listára ugyanis rendhagyó módon több eredeti film is felkerült – persze csak a Jégvarázs 2 mögé. Szép eredményt ért el a Queen & Slim című mozi, mely a Bonnie és Clyde-sztori egy modern feldolgozása, némi társadalmi felhanggal: főszerepben egy fekete pár áll, akik egy rendőri túlkapás miatt kénytelenek menekülni. Hetekkel a bemutatója után még mindig jó teljesít Az aszfalt királyai, és meglepő siker az Egy kivételes barát is. Utóbbival végre talán Tom Hanks is visszatérhet az Oscar kegyeibe – a feelgood életrajzi film Amerika legendás műsorvezetőjéről, Fred Rogersről szól, akinek gyerekprogramján egész generációk nőttek fel a tengerentúlon.

A Tőrbe ejtve január 2-án érkezik meg a hazai mozikba.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.