Soha nem volt még ilyen rossz hálaadási hétvégéje az amerikai moziknak

  • narancs.hu
  • 2022. november 28.

Mikrofilm

Hatalmasat bukott a Disney legújabb animációja, de volt egy-két nem várt meglepetés is. Ettől függetlenül mintha valami nagyon nem lenne rendben a moziiparban. 

A hálaadást (amely idén november 24-re esett) követő hétvége hagyományosan az animációs és családi filmek ünnepe a tengerentúlon, ugyanis – ahogy azt számtalan filmben is láthattuk – ilyenkor Amerikában összejön a család apraja-nagyja, pulykát és sütőtökös pitét esznek, majd a jelek szerint megindulnak a moziba, hogy megnézzék a Disney, a Pixar és társaik legújabb meséit. Ekkor mutatkoztak be olyan nagyágyúk, mint a Jégvarázs, a Ralph lezúzza a netet, a Vaiana, a Toy Story 2 és a Coco is – csak hogy az ünnep legnagyobb bevételű filmjeit említsük.

Idén azonban zavar támadt az erőben: a három napos hétvégén összesen 95 millió dollár értékben váltottak jegyet az emberek a mozipénztáraknál, miközben ez a szám a COVID előtti 2019-es évben még 181 millió volt, 2018-ban pedig 216 millió. Sőt: egész 2019-ben mindössze négy hétvége akadt, amelynek a jegybevételei nem haladták meg a 100 millió dollárt. Legutóbb 1994-ben akadt példa hasonlóan gyenge eredményre, akkor a Hálaadás-hétvégi bevételek összesen 94,5 millió dollárra rúgtak –az átlagos jegyár azonban 4,08 $ volt a mostani 9,17 $ helyett.

A nézettségi lista első helyén továbbra is a november 11-én bemutatott Fekete párduc 2. áll, amely 46 milliós bevételével a teljes hétvége nagyjából feléért felelős – ezzel nem is lenne baj, hiszen a pandémia előtt is nagyjából ennyi kellett egy Hálaadás-napi első helyhez, a Marvel-mozi pedig világszinten már 675 millió dollárnál jár. Nagyobb probléma, hogy szinte egyetlen film sem volt képes felzárkózni mellé. 

A második helyet a Disney legújabb animációja, a Fura világ szerezte meg, de nincs oka büszkélkedésre: akkorát bukott a film, amelyre a közelmúltból nem nagyon van példa. A gyártási költségei valahol 130-180 millió körül lehetnek (nem számolva a marketingre elvert tízmilliókat), ehhez képest ebben a kiemelt időszakban is mindössze 19 milliót tudott összeszedni a bemutatója óta eltelt 5 napban. Csak viszonyításképpen, a Pixar és az animációs szegmens idei legnagyobb buktájának tartott Toy Story-spinoff, a Lightyear bemutatóhétvégéjén ennek több mint kétszeresét, 50 millió dollárt gyűjtött.

A harmadik helyet hatalmas meglepetésre a Netflix egyik filmje, a Tőrbe ejtve – Az üveghagyma szerezte meg. Ahogy arról korábban mi is írtunk, a streamingplatform folyamatosan tesztelgeti moziforgalmazási gyakorlatát, ugyanis az Oscar-várományos filmjeit az Akadémia előírásai miatt muszáj bemutatnia. Ettől függetlenül mostanában azonban egyre több, nem egyértelműen a díjszezonra szánt filmjét tűzi hosszabb-rövidebb időre nagyvászonra.

Az üveghagyma előzménye, a 2019-es Tőrbe ejtve nagy sikert aratott a mozikban, hiszen 40 milliós büdzséjére világszinten több mint 300 milliót hozott – talán ezért döntött úgy a folytatás jogait megvásárló cég, hogy a második részt is elindítja a filmszínházakban, mielőtt otthon is nézhetővé teszi. Az üveghagyma limitált számú vásznon, mindössze 696 moziban futott, de ez is elég volt 9 milliós háromnapi, 12 milliós ötnapi eredményhez.

A hétvége másik, széleskörű bemutatója azonban csalódást okozott. A Devotion című független háborús film Glen Powell (Top Gun: Maverick) és Jonathan Majors (Lovecraft Country) főszereplésével 90 millióba került, de alig 9 milliót hozott.

Pozitív meglepetés azonban, hogy mi került a box office 10. helyére: a Kiválasztott című vallási témájú sorozat harmadik évadának első két részét több mint 2000 moziban játszották speciális vetítés keretében – hiszen a sorozat elérhető az olyan streamingplatformokon, mint az Amazon Prime, a Peacock, vagy a show saját appja –, de így is több mint 8 millió dollár bevételt ért el. Ezzel sikerült kiszorítania a top 10-ből többek között az Azt mondta című, Oscarra is esélyesnek tartott drámát, amely a Harvey Weinstein-botrány kirobbanásáról szól. Maria Schrader mozija több mint 2000 vásznon ment, de csak 2,3 millió bevételt hozott – és arra is alig akadt példa az elmúlt időszakban, hogy egy ilyen széles körűen bemutatott stúdiófilm ennyire gyengén szerepeljen a pénztáraknál.

A gyengélkedő eredmények után nem csoda, hogy minden mozi visszafojtott lélegzettel várja már a december 16-án rajtoló Avatar 2-t. Az első rész a mai napig tartja a rekordot mint minden idők legnagyobb bevételt elérő filmje – amit ironikus módon mára szinte mindenki elfelejtett. James Cameront azonban a tapasztalat szerint nem szabad leírni, habár kérdés, mire lesz képes több mint egy évtizeddel legnagyobb sikere után. 

Az pedig továbbra is kérdés marad, hogy az idei hálaadási hétvége gyászos eredménye még mindig csak azt jelzi, hogy a mozik és a filmipar még nem tértek magukhoz a COVID-válság után és nincs elég muníció a nagyobb eredmények eléréséhez, vagy ez a mozikorszak végóráinak egy újabb állomása, és ahogy a nyári blockbusterszezontól, úgy ettől is elbúcsúzhatunk. 

A válság okairól korábban itt írtunk: 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk