Sopsits Árpád: Egy ember nem lehet csak elvetemült

Mikrofilm

Hogyan készült a csütörtökön elhunyt rendező utolsó filmje, a tavalyelőtt bemutatott Mellékszereplők? Erről beszélgettünk vele 2023 októberében, most pedig ezt az interjút felidézve emlékezünk a Balázs Béla-díjas művészre.

 

Hét éve mutatták be utolsó játékfilmjét, azóta csak pályázatokat adott be. Új filmje, a Mellékszereplők minimális költségvetésből készült, jelentős részét egy fotóstáborban rögzítették gyakorlásképp. Erről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Hogyan indult a Mellékszereplők forgatása?

Sopsits Árpád: Már évek óta vezettem a FotóFalu nevű nyári táborban a filmes csapatot, a feladat általában az volt, hogy minden résztvevő a nulláról csináljon egy filmet. Mivel nagyon rövid idő állt rendelkezésre ehhez, pár évvel ezelőtt úgy döntöttem, hogy magam készítek egy filmet, a tábor lakói pedig a filmkészítés folyamatában vesznek majd részt. Hívtam színészeket, két fiatal operatőrt, és az lett a „tananyag”, hogy a résztvevők valódi filmes tapasztalatokat szerezzenek. Így született egy 36 perces anyag, de úgy éreztük, hogy több van benne.

MN: Már akkor kész forgatókönyvvel dolgoztak?

SÁ: Valamennyire. Írtam vázlatokat, de nem volt teljesen kidolgozva. Ez a munka abban is kivételes volt, hogy együtt született szinte minden. Persze korábbi elképzeléseim is megvalósultak, például úgy választottam ki a színészeket, Farkas Franciskát, Dömök Edinát és Jászberényi Gábort, hogy tudtam róluk, hogy egy adott helyzetben jól tudnak rögtönözni is.

MN: A FotóFalu után hogyan folytatták?

SÁ: Megmutattam az anyagot Maruszki Balázsnak, és onnantól kezdve közösen folytattuk a forgatókönyv kidolgozását. Végül a kész forgatókönyvet egyedi pályázatként nyújtottam be még 2019-ben, és miután megítéltek rá 32,8 millió forintot, azzal indultunk neki. Más forrásokból sikerült még úgy 20 milliót szerezni, vagy­is ennyire minimális összegből forgattuk le a teljes filmet. Ezt azért fontos elmondani, mert nem valamiféle rendezői önkény nyomán lettem én a film producere, forgatókönyvírója és zeneszerzője, hanem pénzügyi okokból is. Az egyik szerepet is én játszom.

MN: Fel sem merült, hogy hivatalos úton pályázzon?

SÁ: Nagyon sok pályázatot adtam be már, volt egy forgatókönyvem Halassy Olivérről, készült egy Tisza Istvánról, egy treatment Cziffra Györgyről, csak hogy néhányat említsek. Nem kaptam egyikre sem támogatást, így nem is láttam értelmét annak, hogy így pályázzak.

MN: A film címe Mellékszereplők, nincs is főszereplője. Még elhangzik egy ilyen mondat is: „Azt már megszoktam, hogy mások életében mellékszereplő vagyok, de hogy a sajátomban is, az kurva szar…”

SÁ: Volt is ebből vitám Jászberényi Gáborral, aki a fotográfust játssza a filmben, ő mondja ezt. Gábor úgy volt vele, hogy szerinte ezt nem kell kimondani, a néző e nélkül is megérti, hogy miről van szó. Én viszont nem szeretem, ha mindent a nézőre bízunk. Szerintem vannak mondatok, amelyeket ki kell mondani, még ha közhelynek is tűnnek. Ezt ilyennek tartottam. Ha megkérdezünk húsz embert az utcán, mindegyik azt mondaná, hogy nem főszereplője a saját életé­nek. Legalábbis van nekem egy ilyen megérzésem, de a tapasztalataim is ezt mutatják. A filmnek hat egyenrangú szereplője van: a pap, a vállalkozó, a felesége, a fotós, az élettársa, és a kislány. A forgatókönyv megírásakor arra kellett törekednünk, hogy mindig más legyen olyan pozícióban, mintha főszereplő lenne – ez volt talán a legfontosabb. Igazából olyanfajta emberi hitelességre törekedtem, hogy a nézők ne érezzék azt, hogy ezek nem valóságos figurák, nem valóságos sorsok. A többi úgynevezett filmes probléma már nem nagyon érdekelt. Természetesen voltak művészi-formai kihívások is – például a komplementer színek tudatos alkalmazása –, de az volt a lényeg, hogy minden valóságosnak tűnjék.

 
Fotó: Gaál Zoltán

MN: És egyúttal szélsőségesnek is.

SÁ: Legfeljebb annyiban, hogy az egész történet egy bűn körül zajlik. De egyáltalán nem törekedtem szélsőséges megnyilvánulásokra, noha biztosan lehetett volna úgy is vágni a filmet, hogy ez kerüljön előtérbe. Lehetett volna erőteljesebb a befejezés is, de úgy éreztem, hogy éppen ettől nem lett volna hiteles a film. Inkább azt szerettem volna, hogy az a fajta bizonytalanság maradjon meg a nézőben, ahogy a valóságban is megtörténik, ha kiszakítanak valakit a megszokott környezetéből, mint a kislányt film végén.

MN: Egy kíméletlen vállalkozót játszik, aki odahaza egészen más arcát mutatja. Mennyire volt önazonos?

SÁ: Ez csak egy szerep volt, mely szándékosan erre az ellentétre épült. Itt is a hitelesség volt a fontos. Egy ember nem lehet csak elvetemült. Nem volt szokatlan a színészi munka, többször is játszottam már kisebb szerepeket, például Bereményi Gézánál vagy Makk Károlynál. Nincs félelmem a kamerától, bár az elején aggódtam, és kértem is a színészeket, hogy szóljanak, ha nagyon rossz lennék. És persze én is visszanéztem az elkészült felvételeket. 

MN: Mennyire függött össze a FotóFaluval, hogy a fotográfia, a fotós szerepe kiemelten fontos a filmben?

SÁ: Ennek a FotóFaluhoz nincs köze. Ez teljes mértékben bennem alakult ki, fontosnak tartottam, hogy a kimerevített képekkel közelebb hozzam a szereplőket és ritmizáljam is az anyagot. Noha készültek profi fotók is, a filmbe azok kerültek, amelyeket Jászberényi Gábor készített, hiába voltak a profi képek néha jobbak, Gábor képei hitelesebbek voltak. És ahogy mondtam, ez volt a legfontosabb.

 

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.