A jelenleg is zajló amerikai SXSW fesztiválon mutatta be új filmjét Michael Bay. Szokásától eltérően ezúttal nem a világ pusztulásáról, idegen lények támadásáról vagy keménytökű zsarukról forgatott: a We Are Storror dokumentumfilm, amely egy extrémsport, a parkour „művelőit” mutatja be. Ők azok, akik a városi helyszíneken magas helyekről ugrálnak le és szaltóznak, vagy épp oda másznak fel, az erről szóló videókat pedig milliók nézik a közösségi médiában.
A címbeli Storror csapat 2010-ben alakult az Egyesült Királyságban. Videóikkal hatalmas népszerűségre tettek szert, és már ők maguk is készítettek két dokumentumfilmet akcióikból, mielőtt a Six Underground – Hatan az alvilágból című Netflix-produkcióval játékfilmben is bemutatkoztak. Itt ismerkedtek meg Michael Bay-jel, aki most saját maga ragadott kamerát, hogy dokut készítsen a sportolókról. A The Hollywood Reporternek adott interjújában bővebben beszélt az új dokumentumfilmjéről is, mely tőle szokatlan módon függetlenfilmként, stúdiótámogatás nélkül készült. Mint elmondta, öt évig tartott, míg összeállt a projekt, részben azért, mert a parkourtrükkök nagy része illegális – így a jeleneteket nem is Bay forgatta, hanem a Storror tagjai, majd a tőlük kapott videókat szerkesztette a rendező filmmé.
A karrierjét klipekkel kezdő Bay a közelmúltban fordult a dokumentumfilmek felé: beszállt a Hadden Clark sorozatgyilkost bemutató true crime dokuszériába, a tavaly bemutatott Gonosznak született: a sorozatgyilkos és a megmentőbe, most pedig itt a We Are Storror. A jelek szerint azonban a váltás nem feltétlenül belső igényből fakadt: inkább kényszerűség szülte. Hiába ugyanis napjaink egyik legsikeresebb rendezője, a nagybetűs Hollywood poszterarca, teljesen el van keseredve a filmipar jelenlegi állapota miatt: a tőle megszokott méregdrága akciókra egyre kevésbé akarnak pénzt adni. „Nemrég beszélgettem telefonon Jim Cameronnal és együtt sajnálkoztunk Hollywooddal kapcsolatban. Senki sem ad zöld utat immár semminek. Minden elképesztően lelassult. Ez ma már egy teljesen más iparág” – magyarázta. Bay viszont nem akar lassítani, így inkább alternatív lehetőségeket keres az alkotásra.
Szemléltetésként elmesélte, hogyan működtek a dolgok régen, a szebb napokban. Az Armageddon ötletén a forgatókönyvíróval és a NASA egy szakértőjével két-három hétig dolgozott, majd következett a pitch, azaz amikor vázolták a projektet egy vezetőnek. „Bementünk Joe Roth, a Disney egykori fejesének irodájába. Joe igazi, régimód vagány stúdióvezető volt. Azt mondta: »Ez lesz a július 4-i, függetlenség napi filmem. Azt akarom, hogy Armageddon legyen a címe.« Kisétáltunk, egymásra néztünk: most komolyan zöld utat kaptunk? Ilyen ma már nem történik. De régen így mentek a dolgok” – emlékezett vissza.
Az amerikai filmipar hosszú ideje nincs jól: előbb a Covid okozott hatalmas gondokat, majd a 2023-as írók és színészek sztrájkja. Szintén nem segítette az ebben dolgozók helyzetét, hogy pár éve – többek között épp a karantén miatt – minden stúdió belevágott a streamingbe, vagy épp igyekezett még jobban felpörgetni saját streamingjét. Ma már azonban látszik, hogy alighanem túltolták a streamingbiciklit: a piac egyszerűen nem bír el ennyi platformot. A földrengésszerű változások miatt pedig egyre többen döntenek úgy, hogy Hollywood helyett valahol máshol forgatnak, Los Angelesnek pedig mindezek felett még egy hatalmas tűzvészt is át kellett élnie nemrég, amely szintén megakasztotta a filmes munkát. Nem csoda tehát, ha a stúdiók többsége nem mer kockáztatni.