Utcákon, háztetőkön szaltózó extrémsportolókról készít filmet Michael Bay

  • narancs.hu
  • 2025. március 10.

Mikrofilm

Ki gondolta volna: az Armageddon és a Transformers-filmek rendezője dokumentumfilmesnek állt.

A jelenleg is zajló amerikai SXSW fesztiválon mutatta be új filmjét Michael Bay. Szokásától eltérően ezúttal nem a világ pusztulásáról, idegen lények támadásáról vagy keménytökű zsarukról forgatott: a We Are Storror dokumentumfilm, amely egy extrémsport, a parkour „művelőit” mutatja be. Ők azok, akik a városi helyszíneken magas helyekről ugrálnak le és szaltóznak, vagy épp oda másznak fel, az erről szóló videókat pedig milliók nézik a közösségi médiában.

A címbeli Storror csapat 2010-ben alakult az Egyesült Királyságban. Videóikkal hatalmas népszerűségre tettek szert, és már ők maguk is készítettek két dokumentumfilmet akcióikból, mielőtt a Six Underground – Hatan az alvilágból című Netflix-produkcióval játékfilmben is bemutatkoztak. Itt ismerkedtek meg Michael Bay-jel, aki most saját maga ragadott kamerát, hogy dokut készítsen a sportolókról. A The Hollywood Reporternek adott interjújában bővebben beszélt az új dokumentumfilmjéről is, mely tőle szokatlan módon függetlenfilmként, stúdiótámogatás nélkül készült. Mint elmondta, öt évig tartott, míg összeállt a projekt, részben azért, mert a parkourtrükkök nagy része illegális – így a jeleneteket nem is Bay forgatta, hanem a Storror tagjai, majd a tőlük kapott videókat szerkesztette a rendező filmmé.

A karrierjét klipekkel kezdő Bay a közelmúltban fordult a dokumentumfilmek felé: beszállt a Hadden Clark sorozatgyilkost bemutató true crime dokuszériába, a tavaly bemutatott Gonosznak született: a sorozatgyilkos és a megmentőbe, most pedig itt a We Are Storror. A jelek szerint azonban a váltás nem feltétlenül belső igényből fakadt: inkább kényszerűség szülte. Hiába ugyanis napjaink egyik legsikeresebb rendezője, a nagybetűs Hollywood poszterarca, teljesen el van keseredve a filmipar jelenlegi állapota miatt: a tőle megszokott méregdrága akciókra egyre kevésbé akarnak pénzt adni. „Nemrég beszélgettem telefonon Jim Cameronnal és együtt sajnálkoztunk Hollywooddal kapcsolatban. Senki sem ad zöld utat immár semminek. Minden elképesztően lelassult. Ez ma már egy teljesen más iparág” – magyarázta. Bay viszont nem akar lassítani, így inkább alternatív lehetőségeket keres az alkotásra.

Szemléltetésként elmesélte, hogyan működtek a dolgok régen, a szebb napokban. Az Armageddon ötletén a forgatókönyvíróval és a NASA egy szakértőjével két-három hétig dolgozott, majd következett a pitch, azaz amikor vázolták a projektet egy vezetőnek. „Bementünk Joe Roth, a Disney egykori fejesének irodájába. Joe igazi, régimód vagány stúdióvezető volt. Azt mondta: »Ez lesz a július 4-i, függetlenség napi filmem. Azt akarom, hogy Armageddon legyen a címe.« Kisétáltunk, egymásra néztünk: most komolyan zöld utat kaptunk? Ilyen ma már nem történik. De régen így mentek a dolgok” – emlékezett vissza.

Az amerikai filmipar hosszú ideje nincs jól: előbb a Covid okozott hatalmas gondokat, majd a 2023-as írók és színészek sztrájkja. Szintén nem segítette az ebben dolgozók helyzetét, hogy pár éve – többek között épp a karantén miatt – minden stúdió belevágott a streamingbe, vagy épp igyekezett még jobban felpörgetni saját streamingjét. Ma már azonban látszik, hogy alighanem túltolták a streamingbiciklit: a piac egyszerűen nem bír el ennyi platformot. A földrengésszerű változások miatt pedig egyre többen döntenek úgy, hogy Hollywood helyett valahol máshol forgatnak, Los Angelesnek pedig mindezek felett még egy hatalmas tűzvészt is át kellett élnie nemrég, amely szintén megakasztotta a filmes munkát. Nem csoda tehát, ha a stúdiók többsége nem mer kockáztatni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.