Stúdiót vált Christopher Nolan, az atombomba atyjáról készít filmet

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 17.

Mikrofilm

J. Robert Oppenheimer és a Manhattan-terv immár Universal-logó alatt valósulhat meg.

Véget ért az utóbbi idők kritikailag és pénzügyileg is legsikeresebb rendező-stúdió együttműködése: Christopher Nolan elhagyja a Warner Bros.-t, ahol eddigi karrierje nagy részét töltötte. Olyan sikereket készítettek együtt, mint A sötét lovag-trilógia, az Eredet, vagy a Dunkirk, de a tavalyi moziszezon állatorvosi lova, a Tenet is a stúdiónál született.

A fenti projektek után látványosan megromlott a rendező és a Warner Bros. kapcsolata, amely érdekes módon inkább csak lojalitásból fakadt, a kettőt ugyanis soha nem kötötte össze ún. first-look deal, amely azt garantálja, hogy a stúdió először láthassa a készülő produkciót, és dönthessen arról, kívánja-e megvásárolni vagy forgalmazni azt. A vita mégsem ennek hiányából alakult ki, hanem inkább azért, mert Nolan mai napig a hagyományos moziforgalmazás egyik legnagyobb szószólója: nem véletlen, hogy a filmszínházak tavaly messiásként várták a Tenetet, mellyel kapcsolatban a rendező ragaszkodott a nagyvászonhoz. Számtalan halasztás után végül be is mutatták a filmet, ám a mozik nagy része ekkor még zárva tartott vagy korlátozásokkal működhetett. Ekkor még tömeges oltásokról sem beszélhettünk; az pedig csak hab volt a tortán, hogy a csavaros, harmadik világháborút tematizáló techno-sci-fi sem épp az a könnyed popcorn-szórakozás volt, amiért az emberek vállalták volna a fertőzésveszélyt, főleg, hogy egy rakás streamingplatform szolgáltatott számukra exkluzív tartalmakat.

A Tenet végül az akkori helyzethez képest derekasan helytállt és világszinten 363 millió dollár bevételt hozott. Ez azonban nemcsak egy blockbusterhez mérten kevés, de a Tökéletes trükk óta a legrosszabb eredmény, amelyet egy Nolan-film elért. A Tenet eredménye végül egy rakás, tavalyi bemutató sorsát megpecsételte és hozzájárult ahhoz is, hogy a Warner Bros. úgy döntött, filmjeit ezután egyszerre mutatja be a moziban és nemrég indult HBO Max nevű streamingplatformján. A döntést Nolan elsők között és a leghangosabban kritizálta: konkrétan „a legrosszabb streamingplatformnak” nevezte az HBO Max-ot. Ezek után nem csoda, hogy a stúdió és a rendező eltávolodtak egymástól, és már ekkor felmerült, hogy utóbbi nyitott az együttműködésre más cégekkel is a következő filmjével kapcsolatban. Ugyanakkor ekkor még nem zárta ki a Warnert sem, egyszerűen megtendereztette az érdeklődőket. Azokból pedig volt bőven: a Disney-n kívül (a cég bár nemrég bejelentette, hogy 2021-es filmjeit a moziban mutatja be, azt követően azonban vélhetően továbbra is nyitott a hibrid forgalmazásra, és talán a Disney a legkevésbé bevállalós ha filmötletekről van szó – egyik se jó ómen egy Nolan-filmnek) mindegyik nagy stúdió beszállt a tárgyalásokba, így a Warner, a Sony, a Paramount és a Universal is.

Nolan végül utóbbi mellett döntött, így a Universal finanszírozza és terjeszti majd következő filmjét, mely saját forgatókönyve alapján az atombomba atyjának is tartott J. Robert Oppenheimerről szól majd. A forgatás jövő év elején kezdődhet, a főszereplőről egyelőre nincs hír, de a pletykák szerint Nolan egyik kedvenc színésze, Cillian Murphy alakíthatja majd az egyik kulcsszereplőt.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.