Stúdiót vált Christopher Nolan, az atombomba atyjáról készít filmet

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 17.

Mikrofilm

J. Robert Oppenheimer és a Manhattan-terv immár Universal-logó alatt valósulhat meg.

Véget ért az utóbbi idők kritikailag és pénzügyileg is legsikeresebb rendező-stúdió együttműködése: Christopher Nolan elhagyja a Warner Bros.-t, ahol eddigi karrierje nagy részét töltötte. Olyan sikereket készítettek együtt, mint A sötét lovag-trilógia, az Eredet, vagy a Dunkirk, de a tavalyi moziszezon állatorvosi lova, a Tenet is a stúdiónál született.

A fenti projektek után látványosan megromlott a rendező és a Warner Bros. kapcsolata, amely érdekes módon inkább csak lojalitásból fakadt, a kettőt ugyanis soha nem kötötte össze ún. first-look deal, amely azt garantálja, hogy a stúdió először láthassa a készülő produkciót, és dönthessen arról, kívánja-e megvásárolni vagy forgalmazni azt. A vita mégsem ennek hiányából alakult ki, hanem inkább azért, mert Nolan mai napig a hagyományos moziforgalmazás egyik legnagyobb szószólója: nem véletlen, hogy a filmszínházak tavaly messiásként várták a Tenetet, mellyel kapcsolatban a rendező ragaszkodott a nagyvászonhoz. Számtalan halasztás után végül be is mutatták a filmet, ám a mozik nagy része ekkor még zárva tartott vagy korlátozásokkal működhetett. Ekkor még tömeges oltásokról sem beszélhettünk; az pedig csak hab volt a tortán, hogy a csavaros, harmadik világháborút tematizáló techno-sci-fi sem épp az a könnyed popcorn-szórakozás volt, amiért az emberek vállalták volna a fertőzésveszélyt, főleg, hogy egy rakás streamingplatform szolgáltatott számukra exkluzív tartalmakat.

A Tenet végül az akkori helyzethez képest derekasan helytállt és világszinten 363 millió dollár bevételt hozott. Ez azonban nemcsak egy blockbusterhez mérten kevés, de a Tökéletes trükk óta a legrosszabb eredmény, amelyet egy Nolan-film elért. A Tenet eredménye végül egy rakás, tavalyi bemutató sorsát megpecsételte és hozzájárult ahhoz is, hogy a Warner Bros. úgy döntött, filmjeit ezután egyszerre mutatja be a moziban és nemrég indult HBO Max nevű streamingplatformján. A döntést Nolan elsők között és a leghangosabban kritizálta: konkrétan „a legrosszabb streamingplatformnak” nevezte az HBO Max-ot. Ezek után nem csoda, hogy a stúdió és a rendező eltávolodtak egymástól, és már ekkor felmerült, hogy utóbbi nyitott az együttműködésre más cégekkel is a következő filmjével kapcsolatban. Ugyanakkor ekkor még nem zárta ki a Warnert sem, egyszerűen megtendereztette az érdeklődőket. Azokból pedig volt bőven: a Disney-n kívül (a cég bár nemrég bejelentette, hogy 2021-es filmjeit a moziban mutatja be, azt követően azonban vélhetően továbbra is nyitott a hibrid forgalmazásra, és talán a Disney a legkevésbé bevállalós ha filmötletekről van szó – egyik se jó ómen egy Nolan-filmnek) mindegyik nagy stúdió beszállt a tárgyalásokba, így a Warner, a Sony, a Paramount és a Universal is.

Nolan végül utóbbi mellett döntött, így a Universal finanszírozza és terjeszti majd következő filmjét, mely saját forgatókönyve alapján az atombomba atyjának is tartott J. Robert Oppenheimerről szól majd. A forgatás jövő év elején kezdődhet, a főszereplőről egyelőre nincs hír, de a pletykák szerint Nolan egyik kedvenc színésze, Cillian Murphy alakíthatja majd az egyik kulcsszereplőt.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.