Marvel-mozi még nem bukott ekkorát

  • 2023. november 17.

Mikrofilm

A Marveleknek még a kánonból kiesett 2008-as A hihetetlen Hulkot is sikerült alulmúlnia.

Repedezik a Marvel mozibirodalom, túl sok szuperhősfilm és -sorozat készül, melyek egyre gyatrábbak és egyre kevesebb embert érdekeltek – írtunk korábbi cikkünkben, melyben bemutattuk, milyen nehézségekkel kell jelenleg szembenéznie minden idők legjövedelmezőbb filmsorozatának. A gödör, amibe a Marvel a Bosszúállók: Végjáték után került, mélyebb, mint azt előre sejteni lehetett: legújabb mozijuk, a Marvelek – amely a 33. Marvel-mozifilm – a stúdió történetének leggyengébb eredményét bemutatva mindössze 47 millió dollárral nyitott a tengerentúli mozikban.

A 2008-as Vasemberrel elinduló szuperhős-mozibirodalommal korábban mindössze kétszer esett meg, hogy egy filmje 60 milliónál kevesebb bevétellel induljon. Az egyik ilyen a 2008-as A hihetetlen Hulk volt 55,4 milliós eredménnyel – ez a második Marvel-mozi aVasember után, amely azonban hamar kipottyant a kánonból: ma már Hulkot is más színész, Marc Ruffalo alakítja, az akkori főszereplője, Edward Norton pedig nemkívánatossá vált a Marvel háza táján, mivel saját állítása szerint túlzottan komolyra akarta venni a figurát. A másik hasonlóan gyenge bevételű film a 2015-ös A hangya volt 57,2 milliós nyitóbevétellel; ennek a mozinak épp idén mutatták be a harmadik felvonását, a Kvantumánia, amely szintén bukdácsolt a pénztáraknál. Mint a Variety cikke felhívja a figyelmet, ezt csak a mozis futása után minősítették buktának, azt követően hogy világszinten 476 millió dollárt szedett össze. Ezzel ellentétben a Marvelek már a bemutatkozó hétvégéjén elhasalt.

A filmtől előzetesen 75-80 milliós amerikai premiert vártak, ebből lett 47 millió; de világszinten is gyenge számokat produkált: mindössze 63 millió dollárt a világ 51 országából. „Ez egy korábban példa nélküli Marvel-bukás” – fogalmazott David A. Gross elemző. Nia DaCosta filmje a 2019-es, világszinten egymilliárd dollárnál is többet hozó Marvel kapitány folytatása, de a jelek szerint még megközelíteni se tudta elődjét, amely 153 millió dollárral debütált. A film másik hősnője, Ms. Marvel a nagyvászon helyett tévésorozatban mutatkozott be, a közönség és a kritikusok is szerették, de ahhoz mégsem volt elég, hogy feltornázza a Marvelek számait.

Az elemzések szerint több oka is van a mostani bevételi kudarcnak. Nyilván közrejátszik benne a régóta rebesgetett „szuperhős-fáradtság”, azaz hogy egyszerűen túl sok képeegényfilm – sőt, immár sorozat – készül, így az emberek egyszerűen belefáradtak ezekbe. Ráadásul mióta a Végjátékban több ismert hősétől (Vasember, Amerika kapitány) is elköszönt, a Marvel szemmel láthatóan küszködik: filmjeik és sorozataik is egyre gyengébbek, az újabb szuperhőseiket pedig egyszerűen nem tudják olyan jól felépíteni, mint az előzőeket.

Szintén a bukás okai között emlegetik, hogy a Brie Larson-fémjelezte Marvel kapitány talán a kiugró bevételi eredményei ellenére sem akkora közönségkedvenc. Azt a filmet két Bosszúállók közé ágyazva mutatták be, box office számai így részben a felfokozott várakozásoknak is köszönhetőek. Magát Larsont – és vele együtt Marvel kapitányt – rengeteg támadás érte, a színésznőt az internetes trollok igyekeztek őt elviselhetetlen dívának, karakterét pedig feminista propagandának bélyegezni. Hiába azonban a Larson személye körüli trollhadjárat, a Marvelek valószínűleg ettől is jobban megsínylette, hogy a nemrég végetért színészsztrájk miatt egyszerűen nem kaphatott elég reklámot és promóciót: sem Larson, sem a Ms. Marvelt alakító Iman Vellani, sem a harmadik hőst, Monica Rambeau-t alakító Teyonah Parris nem adhatott interjút vagy hirdethette a mozit.

Persze néhány gyengébben teljesítő film miatt kár lenne még temetni a Marvelt, az azonban beszédes, hogy több filmjét, így a legújabb Amerika kapitányát, a Thunderboltsot és a Pengét is 2025-re halasztották, ezzel jelen állás szerint a Deadpool 3 maradt az egyetlen szuperhősös mozijuk 2024-re. Minderre persze hivatalosan az írók és színészek sztrájkja miatt volt szükség, de emellett valószínűleg a Disney-nél is észrevették, hogy legyen szó Star Warsról vagy szuperhősökről, ha túl sok érkezik a jóból, az könnyen a nézők torkán akad. Hát még ha az, amit nyújtanak nekik, nem is igazán jó.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.