Bele fogunk fulladni a Disney-filmekbe és -sorozatokba

  • Gábor Áron
  • 2020.12.13 16:53

Mikrofilm

Új filmek mellett 10 Star Wars- és 10 Marvel-sorozat érkezik, és remake-elnek, rebootolnak, előzményeznek és folytatnak mindent, amit csak lehet.

 

Csütörtökön a világ valaha volt legnagyobb filmstúdiója és szórakoztatóipari kisgömböce, a Disney nevű Halálcsillag nagyszabású eseményt rendezett befektetői számára, mely során felfedték azt is, hogyan tervezik letarolni a világot a következő egy évtizedben. A munka oroszlánrészén persze már túl vannak: a mozis bevételek nagy részét már így is a Miki egeres cég és partnerei teszik zsebre, a The Mandaloriannal, a Hamiltonnal és társaival pedig a Disney Plus is erősen zárkózik a Netflix mögé. A legnagyobb meglepetést okozó bejelentésekről a Guardian nyomán már beszámoltunk, ebben a cikkben a leányvállalatokra és franchise-okra bontott a szaftos részleteket mutatjuk be.

Mindezek előtt viszont érdemes megismerni a bejelentések hátterét. A Disney eseménye előtt pár nappal érkezett az egész Hollywoodot megrázó hír, miszerint a Warner Bros. a tervek szerint egész jövő évi filmfelhozatalát egyszerre mutatja be a mozikban és a tulajdonában álló HBO Max streamingplatformon. A döntés kiverte a biztosítékot Christopher Nolannél, Judd Apatow-nál és Denis Villeneuve-nél, valamint filmjének, a  Dűnének az egész szereplőgárdájánál. Frank Herbert kultklasszikusának adaptációját az idei év egyik legnagyobb durranásának szánták, ám a döntés értelmében jövő októberben egyszerre debütál majd a neten és a nagyvásznon. A Warner döntésére a legtöbben úgy tekintenek, mint a mozik elárulására. Az ellenoldal azonban üdvözli a stúdió formabontó tervét, mivel az elhozhatja a filmterjesztés demokratizálódását. Az, hogy a jövő a streamingplatformoké, már évek óta nem kérdés, a mostani koronavírus-járvány csak felgyorsította azt a folyamatot, amin a filmipar óriásai évek óta ügyködnek: a Netflix után saját platformja van már az Amazonnak, az Applenek, az NBCUniversalnak, a Disney-nek és a Warner/HBO-nak is. Beszédes azonban, hogy az Indiewire az egy éven belül hasraeső Quibi mellett az HBO Maxot nevezte az idei év streaminges lúzerének. Mert persze, valahol van ráció abban, hogy a koronavírus és a bizonytalan mozis helyzet miatt a Warner is szeretne a pénzénél maradni, ezért inkább online mutatja be legnagyobb filmjeit. Mégis inkább az a narratíva erősödött meg az elmúlt napokban, hogy a stúdió képes feláldozni egész éves filmtermését, Dűnéstűl, Wonder Womanestül azért, hogy pár millió előfizetővel felduzzaszthassa friss platformját. Emlékezzünk rá, a Netflix szép lassan küzdötte fel magát az online tévék csúcsára saját tartalmak gyártásával, majd az alkotók felvásárlásával, akiknek teljes kreatív szabadságot ígért; hasonlóan építkezett az Apple és az Amazon is. A Warner azonban simán arcon csapta saját filmeseit és a megkérdezésük nélkül döntött úgy, hogy felteszi a netre a filmjeiket.

A Disney a mostani bejelentések alapján igyekezett az arany középutat választani.

Nem tettek le teljesen a mozikról, de a tartalomgyártás elsődleges célpontja immár a Disney Plus nevű platformjuk, amely az első évében egyből 86,8 millió előfizetőt gyűjtött, amit a terveik szerint 2024-re 230 millió fölé tornáznának. A most belengetett közel 100 projekt 80%-a érkezik erre a szolgáltatásra, amelynek az ára márciustól egy dollárral emelkedik, így 7,99 $ (kb. 2300 HUF) lesz. Már csak az a kérdés, Európában mikor válik elérhetővé a szolgáltatás – a lenti, hatalmas befektetések után valószínűleg nem kell már sokat várnunk rá.

A Fox felvásárlása után a legtöbben a Hulu nevű streamingszolgáltató sorsáért aggódtak, hiszen miért tartana meg a Disney saját berkein belül egy rivális platformot. A szolgáltatás azonban továbbra is él is virul, és most már az is látszik, milyen szerepet szán neki a cég: elsősorban felnőttekre koncentráló, komolyabb videótéka, melynek nem véletlenül A szolgálólány meséje című díjnyertes sorozat hozta meg a hírnevet. Ez még legalább két évadon keresztül biztosan futni fog, készül ugyanis a 4. és 5. felvonás is. Jön egy komédia Selena Gomez, Martin Short és Steve Martin főszereplésével (Only Murders in the Building), a Józsefvárost rappelő Kate McKinnon Elizabeth Holmesszal drámázik a The Dropoutban; Michael Keaton pedig az opioid-krízisben lesz érdekelt a Dopesick című filmben. Nicole Kidman Melissa McCarthyval összeállva érkezik a Nine Perfect Strangers című misztikumban. Ettől is rejtélyesebb azonban, mit keresnek majd a Kardashianék a Hulun; a tervek szerint ugyanis az USA Győzike-családja az E! nevű bulvárcsatorna után itt kap majd saját műsort.

Nicole Kidman videóüzenetben mond köszönetet.

 
Nicole Kidman

Az FX még a streaming-kor előtt óriási szerepet vállalt abban, hogy immár évek óta tévék aranykoráról beszéljünk. Olyannyira, hogy a nyugaton használatos peak TV kifejezés egyenesen a csatorna vezetőjétől, John Landgraftól származik. Csak néhány cím az FX felhozatalából: Kemény zsaruk, A törvény embere; Kés/Alatt vagy épp Kemény motorosok. A tévéadónál most is van mit a tejbe aprítani: folytatódik a jelenkor egyik legjobb komédiának álcázott drámája, az Atlanta; újabb 4 évadot kapott a Felhőtlen Philadelphia, ami így a történelem leghosszabban futó élőszereplős szitkomjává válhat; de nem áll le az Amerikai Horror Sztori sem. A 80-as évek után visszatér a tévéképernyőkre Jeff Bridges, aki The Old Man címmel saját műsort kap; Taika Waititi egy őslakos oklahomai tinédzserről készít vígjátékot; adaptálják James Clavel A sógun című 1975-ös regényét, és sorozatot kap az Alien franchise is.

A Solo: Egy Star Wars-történet és az új trilógia bukása után sokan temették már a Csillagok háborúját, de tudjuk, George Lucas sok mindenre képes!

A Disney a kiábrándító eredmények után egy ideig úgy tűnt, visszavesz az iramból, és nem a következő két évben igyekszik visszaszerezni azt a több mint 3 milliárd dollárt, amennyiért megvették a Lucasfilmet.

A The Mandalorian sikere után azonban ismét megérezték a vérszagot: két élőszereplős sorozat is érkezik, az egyik Ahsoka címmel, a főszerepben Rosario Dawsonnal, a másik Rangers of the New Republic címmel – ezek pedig mind egy Marvel-szerű hatalmas Star Wars-univerzum építőköveiként szolgálnak majd. A Zsivány Egyes is kap egy spinoff-sorozatot Diego Lunával a főszerepben, Andor címmel. Sikerült Ewan McGregort is visszaédesgetni Obi-Wan Kenobi szerepére. A karakterről szóló sorozat azonban nem ezzel próbál sokkolni, hanem hogy visszatérhet benne minden idők leggyűlöltebb Star Wars-karaktere; ráadásul az őt szorosan követő Hayden Christensen is kap egy újabb esélyt benne Darth Vaderként. A csillagok animációs formában is háborogak majd, készül a The Bad Batch és az A Droid Story című sorozat. Sikerült bevonni az univerzumba néhány elismert alkotót is: a Kedves fehér emberekkel befutott Justin Simien Landoról készít spinoffot (egyelőre nem erősítették meg, visszatér-e a szerepre Donald Glover); a Végtelen matrjoska készítője, Leslye Headland pedig The Acolyte néven misztikus thrillerrel rukkol majd elő – jelentsen is ez bármit. A filmekről se kell lemondanunk: a már citált Taika Waititi igyekszik a Thor után a Star Wars-franchise-ba is friss vért pumpálni; a Wonder Woman rendezője, Patty Jenkins pedig Rogue Squadron címmel jön önálló mozival a lázadás pilótáiról. A Lucasfilm ráadásul a látszat ellenére nem kizárólag Csillagok háborújából áll: a Willow című fantasy sorozatként folytatódik, vagy épp kezdődik elölről – egyelőre nem tudni; adaptáció készül a Children of Blood and Bone című könvvsorozatból, és a jelek szerint nincs, aki megállítsa az ötödik Indiana Jones filmet. Némi vigaszt jelent, hogy ismét Harrison Ford ölti magára a legendás kalapot, a rendező pedig a Logan – Farkas-t dirigáló James Mangold lesz.

21877_indiana_jones__top_story_lead.jpg

 
Indiana Jones szerepében: Harrison Ford
 

Ennyi nagyágyú között kicsit mostohagyereknek tűnik a National Geography, pedig immár ez is Miki egérékhez tartozik. Talán nem meglepő, hogy még több nagyszabású dokumentumfilm várható ide; többek között Chris Hemsworth is próbára teszi magát mindenféle őrült kihívásokkal, Darren Aronofsky pedig Will Smith-szel ered valamiféle megmagyarázhatatlan jelenségek nyomába.

Úgy néz ki, a Disney-nél feltúrták az elmúlt évtizedek televíziós és mozis archívumait, és úgy döntöttek, ami nem számít nyíltan rasszistának, azt mind újraélesztik, folytatják vagy adaptálják. A Kerge kacsák, az Egyik kopó, másik eb és a Robinson család is sorozatként éled újjá; csakúgy, mint A szépség és a szörnyeteg Gastonja és a Percy Jackson-sorozat. Nem igazán találni rációt, mi alapján rendelt be a cég hol sorozatot, hol filmet régi műsoraiból – alighanem a Fibonacci-számokhoz lehet köze, hogy a 17 évvel a bemutatója után nemrég a csúcsra érő Hókusz-pókusz előzménymozit; a Három férfi és egy bébi pedig remake-et kap, utóbbi ráadásul Zac Efron főszereplésével, aki reméljük, Tom Selleck egykori bajuszát is örökli majd. A Tucatjával olcsóbbat valószínűleg társadalmi mondanivalóval hangszerelik majd újra, legalábbis erre utal, hogy a Feketék fehéren című sorozat alkotója áll a projekt mögött. A négy rész után is meglepően szórakoztató Egy ropi naplója gyereksorozat animációként folytatódik; és ugyanez igaz az Éjszaka a múzeumban című alkotásra. Felolvasztják a rég eltemetett Jégkorszak-franchise-t is – mindez a Disney Pluson lesz majd elérhető. Szintén ide szánják John Mulaney és Andy Samberg új komédiáját (Chip ’n’ Dale Rescue Rangers) és Robert Zemeckis Pinokkióját, melyben Tom Hanks lesz majd Gepettó; folytatódik a Pán Péter és Amy Adams Bűbája is.

A legmeglepőbb húzás azonban kétségtelenül a Apáca-show harmadik epizódja Whoopi Goldberggel.

Legnagyobb projektjeivel azonban a Disney továbbra is ragaszkodik a nagyvászonhoz: a moziba érkezik Dwayne ’The Rock’ Johsnon Dzsungeltúrája; a Barry Jenkins (Holdfény) Oroszlánkirálya, valamint az élőszereplős A kis hableány.

A Disney-hercegnők sora jövőre a Rayaval bővül majd, a márciusban érkező Raya and the Last Dragon azonban a Warner sokat szidott stratégiáját követi majd: egyszerre lesz elérhető moziban és a Disney Pluson. Számos korábbi sikerfilm, így a Hős6os, a Zootropolis és A hercegnő és a béka sorozatként folytatódik. A Disney a Kugali nevű afrikai szórakoztatóipari vállalattal együtt Iwájú címmel készít sci-fi sorozatot a streamingplatformra, ez viszont majd csak 2022-ben érkezik. A Hamiltonnal mennybe menő Lin-Manuel Miranda pedig Encanto címmel egy mesés kolumbiai család kalandjait mutatja be, szintén animációs sorozat formájában.

A Pixar tovább folytatja Oscar-várományos kisfilmjeinek gyártását, van azonban néhány nagyobb lélegzetvételű projekt is a tarsolyukban.

A Fel! kutyája (Dug Days) és a Verdák főszereplői is visszatérnek, Win or Lose címmel pedig egy középiskolai softball-csapatról is sorozat készül. Úgy néz ki, a stúdiónál egyelőre tényleg kivételes esetként tekintenek a Soul-ra, melyet mozi helyett egyből a neten mutatnak be év végén. A következő egész estés animációjukat, a Lucat ugyanis 2021 júniusában moziba szeretnék küldeni; ez egyébként két, Olaszországban felnövő jóbarátot mutat majd be. A Bao című rövidfilm alkotója is megkapta az esélyt egy nagy mozira: a Turning Redben egy tinédzser változik vöröspandává, amikor túl izgatottá válik – ezt a tervek szerint szintén moziban láthatjuk 2022 márciusában. A Toy Story-sorozatot először 10 éve temettük el bőgve, a tavalyi negyedik epizód azonban bebizonyította, hogy ezeknek karaktereknek soha nem jár le a szavatosságuk. Hasonlóan gondolkodnak a Pixarnál is, a sorozat legújabb epizódjának terve azonban mindenesetre furcsának tűnik: Lightyear címmel élőszereplős mozi készül Chris ’Amerika kapitánya’ Evans főszereplésével, ami bemutatja annak a Buzz Lightyearnek az eredettörténetét, akiről a játékot mintázták.

Ha eddig olyan érzésük volt, hogy a csapból is szuperhősök folynak, akkor készüljenek fel: még több és még több érkezik!

A WandaVisiont már rég belengették – ez tűnik a legizgalmasabbnak, ugyanis a hősöket az 50-es évek fekete-fehér szitkomjainak világába repíti vissza.

Szintén korábban bejelentették már a The Falcon and the Winter Soldiert, amely eredetileg az első Disney Pluson Marvel-sorozat lett volna, ám mint kiderült, csak márciusban érkezik majd – Kevin Feige, a cég fejese szerint azonban inkább lesz mozifilm hat részre vágva, mint klasszikus tévésorozat. Loki, a Thor-filmek antihőse szintén tévéműsort kap. Ami a filmeket illeti, a Marvel egyelőre ragaszkodna a mozis premierhez: a Fekete Özvegy májusban, a ShangChi and the Legend of the Ten Rings pedig júliusban érkezne; aztán 2022-ben ismét jönne Doktor Strange, majd a harmadik Pókember-sorozat harmadik epizódja.

Tudják még követni? Nem baj, mi sem.

A Disney ráadásul nem igyekszik megkönnyíteni a dolgunkat, hiszen a filmek és sorozatok még szorosabb szimbiózisára törekednek majd a jövőben. Az első pakisztáni szuperhős, Ms. Marvel például sorozatként jön először a Disney Plusra, majd csatlakozik Marvel kapitányhoz annak második részében a mozikban. Sólyomszem és She-Hulk sorozatot kap, és vélhetően Oscar Isaac is, akit a Moon Knight című szériával kapcsolatban emlegetnek. Secret Invasion címmel Samuel L. Jackson és Ben Mendelsohn karaktere is visszatér; az Ironheart című sorozatban Riri Williams mutatkozik be, Don Cheadle pedig a Vasember után ismét Hadigép lesz az Armor Warsban. A Galaxis őrzői ünnepi különkiadással és Grootról szóló, rövidfilmekből álló sorozattal folytatódik. A következő Thor-ban Christian Bale gonoszkodik – neki csak egy Oscarja van, Mahershala Alinak viszont kettő, de neki se derogál szuperhősködni: a legújabb Pengében mutatkozik majd be. A legújabb A Hangyát csak azért említjük, mert már a címe is rémisztő: Ant-Man and the Wasp: Quantumania. A Disney úgy döntött, Chadwick Boseman halála után nem osztják ki újra a Fekete párduc szerepét, de a sorozatról – mely rengeteg pénz mellett első Legjobb film Oscar-jelölésüket is hozta – nem mondanak le, inkább csak nélküle folytatják. Eddig nem sikerült egyetlen épkézláb filmet sem készíteni a Fantasztikus Négyesből, de most újból megpróbálják majd. Lelkük rajta.

 

Neked ajánljuk

Öt és feles  

  • Sajó László

Ameddig lehetett (amikor már nem lehetett volna, akkor is), mehettek szurkolók a meccsekre, Magyarországon, hol is másutt.

Az otthonosság érzése

  • Bojtár B. Endre
A következőkben érdekes kordokumentumot teszünk közzé, mely a baráti Lengyelország politikai mindennapjainak színes, fordulatos világába enged betekintést.

„Nincs menekülési útvonal”

  • Sirbik Attila

Az absztrakt festészet kereteit folyamatosan új anyagok, technikák és formák alkalmazásával igyekszik tágítani. A legújabb kiállításán két sorozatát mutatja be, amelyek bár két külön világot jelenítenek meg, a forrásuk mégis közös.

V. Sziszifusz

Ha éppen nem a Bánk bánról vagy a Borisz Godunovról van szó, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy az operák már rég készen vannak, s hogy ilyesformán egy adott mű színre állításakor már csupán a hogyan lehet a kérdés, és nem a mit.

Három piros ajtó

  • Sándor Panka

A Brenner József néven született Csáth Géza rendkívül szerteágazó tehetsége már egészen fiatal korában megmutatkozott, az írás mellett festett, hegedült és zenét is szerzett.

Az Úr hangja

Az Úr hangja az Sinkovits Imre vagy Bessenyei Ferenc, gondoljuk, s emlékeink nyomán már hallani is véljük a dörgedelmes orgánumot, amely persze még véletlenül sem emelkedik kontratenori magasságokba.

Mint nyaktiló

  • Toroczkay András

Ha gondolunk egyet, és beírjuk a keresőbe az idő szót, alig pár perc múlva már okos emberekhez, ún. tudósokhoz jutunk, akik azt állítják, hogy idő mint olyan, egyszerűen nem létezik. Soha nem is volt. Se múlt idő, se jelen (s hogy jövő nincs, azt meg legkésőbb a Sex Pistols óta tudjuk), az idő csak félreértés, érzéki csalódás.