Egyszerre két dologról is kellene beszélnie Varga Juditnak

Narancsblog

Egy áldozat akkor jön elő a traumáival, amikor csak akar, nincs rossz idő. Ha viszont közben az elmúlt 14 év legsúlyosabb korrupciós ügyének és egy pedofilsegítő körüli kegyelmi botránynak is szereplője, akkor talán ezekről is hallanánk valamit közben.

Történelmi időket élünk, az biztos: a Fideszben hirtelen fontos lett a nők bántalmazása. Mindennél fontosabb, annyira, hogy Balogh József felesége a vak komondorával együtt nagyon örült volna neki a 2010-es évek közepén, ha ennyire fontos. A humanista narratíva felerősödése olyan fejlemény, amire évtizedek óta vártunk: talán ma már mi is aláírnánk az Isztambuli Egyezményt is. Nagyon fontos beszélni a családon belüli erőszak problémájáról: a statisztikák szerint évente nagyjából 50 halálos áldozatot szed, de ez is csak valamiféle tipp, hiszen a hatóságok nem adnak ki erről statisztikákat. A NANE adatai alapján nagyjából minden ötödik nőt bántalmaz a párja, 2021 óta közel duplájára nőtt a kapcsolati erőszak bűncselekmények száma. Ahhoz, hogy valamit ennek minősítsenek, legalább két bántalmazást szükséges bizonyítani ahhoz, tehát azokról nem is igazán beszélünk, akiket egyszer megvernek otthon. Az ENSZ kábítószer-ellenőrzési és bűnmegelőzési hivatalának becslése szerint 2021-ben 45 ezer nőt ölt meg a partnere vagy családtagja világszerte, ebből Euróópában 2500-at, tehát naponta öt nőt és lánygyermeket a saját családtagja gyilkolt meg.

Magyarországon a bántalmazások többsége a rendőrség környékére sem jut el, a nemi erőszakot pedig idegenek utcán elkövetett tetteként szeretjük elképzelni, miközben főleg otthon történik olyanoktól, akikben bízott az áldozat. Magyarországon nincs áldozatsegítés, a kormánynak egyáltalán nincs ezzel foglalkozó politikusa, persze úgy általában véve most már nő sincs a kormányban.

Ennek fényében elképesztően nyomasztó olvasni Varga Judit válaszposztját exférjének, Magyar Péternek arról, hogy az egykori igazságügyi minisztert és visszavonultatott EP-listavezetőt többek közt könyvekkel ütötték otthon házassága alatt. A legjobb az lenne, mint minden ilyen esetben, ha igaza lenne Magyarnak, és az egész nem történt volna meg. Ha valaki áldozatként jön elő, akkor illik neki első körben hinni. Még akkor is, ha közben tudjuk azt is, hogy a családon belüli erőszakot általános irányelvek szerint kezelő Isztambuli Egyezmény aláírásának egyik leghangosabb ellenzője épp Varga Judit volt. Azt, amit Varga leírt, ugyanis senki nem érdemli meg, ahogy nem érdemel olyan közösséget sem, ami saját bevallása szerint tíz éve nézi csendben az egészet, hogy aztán akkor kezdje el zavarni, amikor már árt a pártnak.

Az általános jóízlést és közerkölcsöt viszont egy dologra felhasználni nagyon ronda dolog: arra, hogy kikerüljünk a válaszadás elől valami egész más dologban. Amikor a híres színész, Kevin Spacey akarata ellenére részt vett a #metoo mozgalom elindításában, akkor az első zaklatási hírére nem reagált, hanem gyorsan felvállalta a világ előtt, hogy a férfiakhoz vonzódik. Senki nem értette, mit akart vele azon túl, hogy kicsit a saját démonjaival küzdő emberré változzon valaki, aki amúgy fiatal fiúkat fogdosott akaratuk ellenére. 

Nekünk nem Kevin Spacey jutott látszólag, hanem Varga Judit. Az ő története bármilyen hiteles vagy nem hiteles ugyanis, Magyar Péter hangfelvétele nem női mivoltában, anyaként vagy feleségként támadta meg kedd reggel, hanem egykori igazságügyi miniszterként és politikusként. Ebben a kontextusban teljesen mindegy, hogy mi történik otthon, akármennyire is ugyanazokkal a szavakkal üzened te és a telkes közpénzmédia az elmúlt napokban, hogy a férjed agresszív állat. Az ugyanis mégiscsak erős állítás még félelmetes helyzetben is, hogy Rogán Antal és emberei belenyúlnak nyomzati anyagokba, vagy hogy Polt Péter a Fidesz csicskája még akkor is, ha ezek szerint nem tudja kordában tartani az ügyészségét. Azt az ügyészséget, aminek amúgy nem is az a dolga, hogy eldöntse, félelmében vagy őszinteségében állított dolgokat Varga Judit, hanem az, hogy kiderítsék, igaz-e, amit mond Rogánékról.

Még csak nem is az a kérdés, miért most áll elő bántalmazásával Varga: egy áldozat akkor áll elő ugyanis ezzel, ha készen áll rá, ez valami kozmikus együttállásként lehet akár ez a kedd délelőtt is. Annak ellenére, hogy döntéshozóként kifejezetten nehezítette a bántalmazott nők életét, sosem késő változtatni. Beszéljen bántalmazásáról, tartson fórumokat a családon belüli erőszakról, változzon aktivistává, forduljon akár rendőrséghez is! De mindeközben párhuzamosan azért mégis jó lenne hallani valamit arról is részleteiben, amit ezen a hangfelvételen elmondott, vagy ha már megtalálta a hangját, akkor akár arról is, hogy tulajdonképpen miért segédkezett egy pedofilsegítő elnöki kegyelmében. Egy állam maffiaszerű működése ugyanis még akkor is nagyon súlyos probléma és közügy, ha az azt fenntartóknak otthon nagyon nehéz sorsa van. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."