Hogyan tapsoltak el 900 millió forint közpénzt egy "turisztikai társasjátékra"?

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 6.

Narancsblog

Más országokban ilyen esetekben nem a sajtó, hanem az illetékes igazságszolgáltatási szerv szokott feltenni kérdéseket a hűtlen kezelés témakörében. De nálunk...

Az elmúlt tizenhárom évben gyakran hallhattuk, hogy a turizmus „stratégiai fontosságú ágazat”, „a gazdaság egyik motorja”, s végeredményben turizmus címén tapsoltak el mérhetetlen uniós pénzt,  hogy mindenféle kilátók, lombkoronasétányok vagy ún. élményparkok épülhessenek. A kormány 2016-ban központosította az ágazatot, s hozta létre „a XXI. századi igények és elvárások szerint szervezett, piaci logikával felépített, korszerű” Magyar Turisztikai Ügynökséget (MTÜ), amely hivatalosan ugyan kormányzati szerv, a köztudatban mégis Orbán Ráhel nevével kapcsolódott össze, és azt még MTÜ vezérigazgatója is elismerte, hogy a miniszterelnök lánya „részt vesz a stratégiaalkotásban”. De ez most nyilván csak mellékszál.

Noha az ügynökség 2030-ig érvényes, Turizmus 2.0 címet viselő stratégiája a legfontosabb célkitűzései között említi a „minőségi élménykínálatot”, illetve az „innovatív megoldásokat”, úgy tűnik, hogy az ezekkel kapcsolatos konkrétumokról csak ritkán értesül a közvélemény. Azt sem verték nagydobra, hogy az ügynökség alá tartozó Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. tavaly „Turisztikai társasjáték támogatása” címen 888 956 000 forintot  utalt át a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítványnak. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az alapítvány legyártatott 40 ezret az AdvenTourist Természeti Kincseink nevet viselő társasjátékból, amelyet minden bizonnyal az egykori SZOT-üdülők társalgóiban lezajlott Gazdálkodj okosan!, vagy Ki nevet a végén? összecsapásai ihlettek, állítólag azzal a céllal, hogy minden magyarországi szálláshely kapjon belőle egyet. (Ezek szerint a kisinóci turistaház bakancsosai és a Ritz-Carlton vendégei ugyanúgy részesülhettenek volna e „minőségi élménykínálatból”.) Mivel a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány egyáltalán nem reklámozta e meglehetősen anakronisztikusnak tűnő, tömeges társasjáték-ellátást, azt sem firtatta senki, hogy miért kell az AdvenTouristra eltapsolni majd’ egymilliárd forint közpénzt, és ki gondolja azt komolyan, hogy egy társasjátéktól fog fellendülni egy-egy szálláshely forgalma.

Ám ahogy a napokban a kiderült, nem is lett volna mit reklámozni. Az alapítvány 2022-es beszámolójában ugyanis az áll, hogy az AdvenTouristból annak ellenére is csak 8831 társasjátékot osztottak ki, hogy legyárttatták mind a negyvenezer darabot. „Összesen 20–20 ezer darab társasjátékot gyártottunk le, ezekért nagyságrendileg 110 millió forintot számláztunk ki” – nyilatkozta a 24.hu-nak a társasjátékot készítő cég vezetője, de a cikkből megtudhatjuk azt is, hogy a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány semmit nem tett azért, hogy e játékok eljussanak a házi szálláshelyekre. Ehelyett mindenféle népünnepélyeken osztogatták boldog-boldogtalannak, és mivel ingyen adták, vitték is, mint a cukrot.

Ezek után kicsit sem meglepő, hogy játék 3-5000 forint közötti áron különféle apróhirdetési portálokon bukkant fel, és szerezhető be, de azon sem lepődhetünk meg, hogy a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány semmiféle magyarázattal nem szolgált az ügymenettel kapcsolatban. Nem közölték, hogy miért kezdték el a játékot ily módon osztogatni, arról sem nyilatkoztak, hogy hová tűnt a további több mint 30 ezer darab AdvenTourist, ahogy azt sem tudhatjuk, hogy mi lett azzal sok száz millióval, mely nem a gyártási költségekre ment el. „A Kisfaludy 2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. támogatásának köszönhetően összesen 40 000 db turisztikai társasjáték készült, amelyeket gyermekek, családok, valamint oktatási intézmények kapnak/kaptak meg térítésmentesen” – mindössze ennyi volt Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány közlendője, egy szóval sem több.

Más országokban ilyen esetekben nem a sajtó, hanem az illetékes igazságszolgáltatási szerv szokott feltenni kérdéseket a hűtlen kezelés témakörében, nálunk azonban minden jel arra utal, hogy senkinek nem kell tartani efféle kellemetlen kérdésektől.

Itt legfeljebb azokat tekintik majd tisztességtelen haszonlesőknek, akik párezerért próbálják elsózni azt a társasjátékot, amelynél drágább nem készült még talán sehol a világon.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Cserna-Szabó András: „Csinálnék egy kocsmát”

Megjelent új novelláskötete, az ösztöndíjakat és a kitüntetéseket elfogadja, ha adnak neki, és nem kérnek cserébe, de abbahagyná az írást, ha rengeteg pénze lenne. Épp ezért senki ne adjon neki! Az utolsó magyarokért is kár lett volna. Cserna-Szabó Andrással beszélgettünk.