Miután Kovács Zoltán összekeverte a gerillát a gorillával, feltette a Gorillaztól a Gorillazt

  • - palosm -
  • 2019. július 28.

Narancsblog

Yeah yeah yeah, i'll pay, when tomorrow, tomorrow comes today.

Szombaton írtuk meg, hogy Kovács Zoltánnak, a Miniszterelnöki Kabinetiroda nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkárának nem sikerült Twitteren összefoglalni szeretett miniszterelnöke mondatait, és "Soros ideológiai gerillái" helyett "ideológiai gorillákat" írt.

Túl gyorsan gépelt, magyarázkodott.

Azt nem tudjuk, hogy melyik kifejezésnek van kevesebb értelme, az "ideológiai gerillának" vagy az "ideológiai gorillának" (s ez némileg akár fel is mentheti a kommunikációért felelős államtitkárt), mindenesetre erről a szép, a lényeget láttató tévesztésről óhatatlanul eszünkbe jut az írógép és a majom története.

Más néven a végtelenmajom-tétel.

A tétel szerint ha egy majom korlátlan ideig ütöget egy írógépet, akkor majdnem biztos, hogy le fogja írni Orbán Viktor összes beszédének szövegét.

false

Bocsánat, a tétel eredetileg összetett és értelmes, sőt kifejezetten bonyolult szöveget hoz példának — William Shakespeare életművét.

De a lényeg éppen az, hogy Orbán beszédeivel is ugyanúgy működik.

Végtelen idő alatt egy gorilla például majdnem biztosan leírná Kovács Zoltán összes sajtótájékoztatójának szövegét, beleértve azokat is, amiket még el sem mondott.

Hibákkal együtt.

Talán ezt sejthette meg (a déjà vu: hiba a mátrixban) Kovács, a Miniszterelnöki Kabinetiroda nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkára, amikor luxusautójával Tusványosról hazafelé tartva a naplementében betette ájfónjáról a Gorillaztól a Tomorrow Comes Today című pazar, meglehetősen melankólikus dalt a Gorillaz című lemezről.

Majd mindezt kiposztolta Facebookra.

A szám amúgy arról szól, hogy a digitális világban megszűnik az idő, elidegenedünk a jelentől, és tulajdonképpen minden nap a jövőt éljük meg.

Ilyen szép sorok van benne, hogy "the digital won't let me go".

De bemásolnunk két másik versszakot is.

"Yeah yeah yeah
I'll pay (yeah yeah yeah)
When tomorrow
Tomorrow comes today"

"Stereo, I want it on
It's taken me far too long
Don't think I'm all in this world
Don't think I'll be here too long"

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.