Most a környezetvédelem szétverése következik

  • narancs.hu
  • 2014. november 11.

Narancsblog

Sem a védett puszták és hegyek, sem az állatok nem lesznek biztonságban Magyarországon. Minden fronton tarol és támad a rezsim.

A minap tartott államtitkári fejtágító után világos: a továbbiakban pannon homoki gyepnek, borókás tölgyesnek és egyéb gazoknak is inkább kuss a neve.

Az eset példaértékű, ezért is érdemes róla szólni: lám, mi történik, ha a hozzá nem értés, a szervilizmus és a teljes érzéketlenség kombinációja lesz az uralkodó az államigazgatásban. A hírek (egészen pontosan az Index és a Népszabadság cikkei) szerint a minap állománygyűlést tartott a Földművelésügyi Minisztérium környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkára (V. Németh Zsolt), aki volt oly szíves kifejteni, hogy nem kell túlzásokba esni, ha a környezet védelméről van szó. Ravaszul persze arra hivatkozott, hogy ha „értelmetlen, a jogszabályokból nem következő, indokolatlan” intézkedések születnek, az árt a környezet- és természetvédelem ügyének, és sokakat (értsd: a védett pusztára repceföldet és élménycsárdát fantáziáló baráti vállalkozókat) elidegenít tőle. No meg arra is, hogy nem fogunk túlterjeszkedni az EU-s jogszabályokon – elvégre, figyelem!, nem leszünk pápábbak a pápánál.

Mivel igen valószínűtlen, hogy a minisztérium munkatársai eddig a törvényeken önkényesen túllépve mintegy agyonvédték volna a környezetet, az államtitkár szavai két dolgot jelenthetnek: egyrészt már az eddigi jogszabályokat sem kéne olyan szigorúan venni, másrészt fognak azok puhulni is a közeljövőben. Ez utóbbit számos jel és sajtóinformáció valószínűsíti, ráadásul a NER-ben semmi sem származik holmi államtitkárok merő önkényéből: itt bizony a kormányzat erős embereinek többször is kinyilvánított, határozott akaratáról van szó.

A Fidesz felsőbb vezetői és személyesen Orbán Viktor számtalanszor fejtették ki, hogy csupán béklyónak tekintik az EU-s csatlakozásunkkor előírt kritériumot, hogy az ország területének ötöde védett terület legyen (miniszterelnökünk gondolkodását e téren jól jellemezi eme elhíresült útavató beszéde). Hiába zárult le 2011-re a Natura 2000-es területek kijelölése, a kormányzat, melynek feladata volna a természet védelme, azóta is úgy mar beléjük, ahogy tud, s ha konfliktus adódik a zöld környezet védelme és az infrastruktúra- vagy iparfejlesztési elképzelések között, rendre az előbbi húzza a rövidebbet. Zavaró tényezőnek tekintik már azt is, hogy önálló aktor irányítsa a környezetvédelmet: Illés Zoltán szomorú, túllihegéssel körített (ön)amortizációját követően nem maradt a kormánypártban ezzel foglalkozó szakpolitikus, nincs is gazdája a területnek – így került a földművelésügy kebelére és ideiglenesen a többek között akác- és birkapörköltügyi államtitkár irányítása alá.

Látszatra e kérdésekben is elmentek már a falig, hiszen az EU illetékes biztosa már három éve jelezte: nincs lehetőség még egyszer védett területek beáldozására, mint ami például a győri Audi-beruházás kapcsán történt, ami persze nem jelenti azt, hogy kicsit is zavartatnák magukat, ha legközelebb le kell betonozni néhány száz hektárt. A sajtóban meglebegtetett – egyelőre inkább tagadott, mint megerősített – elképzelések a nemzeti parkok rendszerének szétveréséről, önállóságuk megszüntetéséről, földjeik magánbirtokosok számára történő bérbeadásáról, erdőik állami erdőgazdaságok kezére juttatásáról csupán jelzik, hogy eddig is hányan sóvárogták mindazt, amit a törvények védeni rendelnek – meg azt is, mivel is szeretnék kifizetni a rezsim lekötelezettjeit.

Lázár János fácánjai

Lázár János fácánjai „alszanak”

 

Ez az archaikus (némely feltörekvő, többnyire trópusi országban még ma is mindennapos) környezetpusztító düh kissé azért érthetőbbé válik, ha mögé képzeljük azt az Orbán Viktort, aki abban a tudatban nőtt fel, hogy a hegy azért van, hogy elhordjuk. A miniszterelnök régóta emlegetett, alighanem kedvenc paraközgazdászai által fűtött fantazmagóriája az ország újraiparosítása – ami persze csak egy újabb adalék az érett, még fénykorát élő autoriter Kádár-kor iránti olthatatlan nosztalgiájának. Ebből a szempontból már az sem zavarja, hogy mindezt a propagandában csak köpködve emlegetett, profitot bezsebelő és a határon kitalicskázó multik valósítják meg, nem is szólva az egzotikus, vágyva remélt ázsiai befektetőkről. No meg azokról a hazai kegyenckapitalistákról, akik Orbán nagystílűnek gondolt sakkjátszmájában az új iparbárók és földesurak hálás szerepét játszhatják.

S az állami (akár védett területű) földek középkori királyokhoz illő hűbérbirtokként való szétosztogatása csak kiegészül a vadász-, no meg az erdőbirtokos-lobbi kitartó nyomulásával. Bizony ám: a természet- és állatvédelem jelenlegi rendszerének nincs nagyobb ellensége, mint kormányunk mesébe illő zergetollas miniszterelnök-helyettese, Semjén Zsolt, az Országos Magyar Vadászati Védegylet elnöke, akinek már három éve is az volt a legfőbb gondja, hogy minél több, momentán még védett madárfaj képviselőit puffanthassa le hasonszőrű cimborái társaságában. A hírek szerint már készül az erdő-, a természetvédelmi és a vadászati törvényt „összehangoló” szabályozás – sajnos már előre kihallani belőle a hamis hangzatokat. Ha még ideszámítjuk a lábhoz szoktatott fácánok lemészárlását passziónak tekintő Lázár kancelláriaminisztert (és még megannyi kisebb-nagyobb notabilitást), akkor látható, hogy nem feltétlenül az állat- és növényvilág iránti olthatatlan rajongás vezeti országunk vezetőit.

De talán nem is a rezsim képviselőinek eme őskövületi szintű, primitív, a jövőre, a természeti környezetre fittyet hányó mentalitása a fő probléma, hanem az, hogy jó szokásuk szerint tesznek még saját törvényeikre és szerződéses kötelezettségeikre is, vagy ha kell, igen kreatívan értelmezik és formálják át azokat.

Az eddigi esetekből is tudjuk: rendre addig mennek, amíg a fal meg nem állítja őket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.