Nem egy kamupárt félbolondjának kitörését láthattuk, hanem a kormánypárt listavezetőjéét

Narancsblog

Az állami média választási műsorában mindent megtettek a vitahelyzet elkerüléséért, de Deutsch Tamás így is kitörölhetetlen nyomot hagyott.

Csütörtök este lezajlott a fideszesített állami televízió történetének első választási műsora. Azt már nagyjából a meghívottak mennyiségéből lehetett sejteni, hogy valójában nem sok különbség lesz a választások előtt kötelező egyperces bemutatkozások és a majdnem kétórás vitaműsor közt, hiszen a tömeg és a formátum is csupán arra adott lehetőséget, hogy a résztvevők egymás mellett állva mondják fel a dolgaikat.

Elemezni azért így is van mit, hiszen először szólalhatott fel hasonló helyzetben Magyar Péter, kiderülhetett, tud-e még működni a Márki-Zay Péter-féle showműsor, és ott volt a jobb híján a Fidesz EP-listavezetői helyére botlott Deutsch Tamás is, tehát minden baja ellenére teljes értékű vitának is tűnhetett volna.

Azt, hogy kinek mi volt a taktikája, elég sokan és sokféleképp elemezték, de Dobrev Klára csúcsra járatott fideszezése, Donáth Anna kedves, jó erkölcsű imidzse és Magyar Péter magához képest kifejezetten száraz tárgyilagossága nem írja le ennek a vitának a lényegét. Vagyis azt, hogy itt most 110 percben láthattuk élesben a NER Magyarországának esszenciáját. 

A 140 milliárd forintos állami média projekt már a felvezetésében kimondatta Mráz Ágoston “Nézőpont” Sámuellel, hogy baloldal – kicsit legalább megérthettük, hogy mire folyt el a pénzt, ezt biztosan nem csinálja senki olcsón –, de aztán jött a Várkert Bazárba szervezett parádé, nagyjából olyan minőségű díszletekkel, mintha az 1990-es közmédia álmait valósították volna meg, és olyan hanggal, mintha az 1990-es közmédia leselejtezett eszközeit üzemelték volna be. A megvalósítás igazi időutazás volt, amihez a legjobban Róna Péter joviális felolvasása illett volna a legjobban, de ő maga mégis radar alatt maradt. Sőt,

mindenki radar alatt maradt, ugyanis az este főszereplője Deutsch Tamás volt.

Ha valaki esetleg úgy ült volna a tévé előtt, hogy semmit nem tud a magyar politikáról, akkor azt láthatta, hogy tíz ilyen-olyan politikus – jó, kilenc, a Gattyán-féle Megoldás Mozgalom névre hallgató furcsaságtól érkező Huszár Viktor azért inkább szabadversekben utazott – beszél kivándorlásról, eutanáziáról, kibervédelemről, mezőgazdaságról, iparról, korrupcióról, és ott egy nagy svunggal érkezett őrült, aki háttérhatalomról, külföldi pénzekről, dollárokról és háborúról hadovál úgy, hogy mellette a konteókra legendásan nyitott Toroczkai László megfontolt erőnek tűnik a pár globalistázós kiszólásával.

Nyilván nem ez volt az első helyzet a történelemben, amikor furcsa figurák kerülnek a széles nyilvánosság elé a demokratikus játékszabályok szó szerinti betartásának következményeként,

de Deutschot nézve egészen lesújtó volt belegondolni abba, hogy ő itt nem egy kamupárt valahogy idesodródott félbolondja, hanem a tizennégy éve kétharmaddal kormányzó párt listavezetője. 

Ilyen döbbenetes kitörések és összevissza beszélés után a józan ész akár azt is diktálhatná egy pártban, hogy csendben elássák a politikusukat, hiszen Deutsch produkcióját kábé olyannak tűnt látni, mint öt éve Borkai Zsoltét, de itt mutatkozik meg a még nyomasztóbb tény: ez nem váratlan összeomlás volt a Fidesz részéről, hanem a teljes Fidesz-plakátállomány felmondása, tehát a párt hivatalos narratívájának, programjának krisztálytiszta prezentálása dollárbaloldallal, gonosz külföldiekkel, fütyülő Brüsszellel, migránspaktummal, migránsgettóval és Sorossal együtt. Ezt gondolja a kormánypárt tehát Magyarországról, Európáról, ezt az általában minden összefüggést nélkülöző kifakadássorozatot ajánlják a választóknak a két-három évente megrendezett Békemenetre történő ingyenes buszoztatáson túl.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.