Gyász

A mennyei távlat

Giorgio Pressburger (1937–2017)

  • Barna Imre
  • 2017. november 12.

Nekrológ

Az itt következő szöveget 2002-ben, tizenöt éve, egy emlékkönyvbe írtam. Az emlékkönyv a budapesti barátok és hívek búcsú­ajándéka volt, egyetlen példány, csak neki. Búcsúztattuk, mert menni készült, már megint, bár most nem árkon-bokron át, mint ’56 telén, tizenkilenc évesen, hanem urasan: autón, vonaton, ahogy békeidőben szokás, akkor épp a Budapesti Olasz Kultúrintézet leköszönő igazgatójaként. El, vagyis haza. Hazulról haza, van ilyen.

A nyolcadik kerületi szegény fiúnak, a pincében bújtatott Perlasca-gyereknek, az Itáliában nemzetközi operarendezővé, majd korán eltávozó és mindhalálig siratott ikertestvére, Miklós-Nicola mellett megbecsült és számontartott olasz íróvá váló világpolgárnak mintha sok otthona lett volna. A nyolcadik kerület után Róma, Spoleto, Cividale del Friuli, Trieszt és megint Trieszt. De lakni a budapesti nyolcadik kerületben lakott. Mármint a valaha voltban, ahol persze nincs maradás. A mesebeliben, ahol olyan utcanév is van, hogy Via dei Grandi Trasporti, ami Nagyfuvarosnak is érthető persze, de még inkább úgy, hogy a Nagy Elragadtatások utcája, egy ilyen névnek pedig tényleg mennyei távlatból van csak értelme. Éppúgy, ahogy annak a sehol, tehát mindenütt otthonlevésnek is, melyhez leginkább a triesztiség hasonlítható. Nem feledve azért a kozmopolita kikötőváros karsztos tengeröble fölé érkező álombeli Ottlik-lovas egyszavas üzenetét sem: „Élj!”

És ilyen értelemben lett ugyanakkor nagyon is trieszti ő, a legfontosabbak – Svevo, Michelstaedter, Saba, Magris – szellemi társa, rokona és jó barátja. Hírhozó és hírvivő, közvetítője valaminek, ami volt talán, és nincs már. De aki a felperzselt kontinens és a Nagy Elragadtatások utcája felől érkezve hőköl vissza a Mare Nostrum mélyben kinyíló nagytotálja láttán, az úgy érzi, hogy lennie kéne. Ő minden­esetre meglátta ezt a valamit onnan a magasból. A most már csakugyan mennyei távlatból nézvést, igen.

 

Befejezetlen mondat egy emlékkönyvbe

Az egyszeri lektorijelentés-írót, aki a „Teleki téri létállapotra” mennyei távlatból rácsodálkoztató furcsa könyv akkor még ismeretlen szerzőjének felrótta ugyan, hogy itt meg itt összekeveri a grenadírmarsot a káposztás cvekedlivel, de aki mindazonáltal nagyon szerette volna – talán már csak azért is, ki tudja, mert neki a saját nagyapjára, aki pedig ott halt meg a Teleki tértől nem messze, bezzeg sosem sikerült ilyen okosan és szépen lenéznie –, ha már akkor megjelenik a szóban forgó furcsa könyv, azóta, tizenhét éve furdalja a lelkiismeret, hogy nem jelent meg (legalábbis nem akkor, csak nemrég, egy másik kiadónál), pedig olyannyira nem rajta múlott, hogy a szóban forgó furcsa könyvet követő újabb könyvek közül háromnak is ő lett a szerkesztője, és járt is egyszer később – miután megismerkedtek, sőt, talán egy kicsit össze is barátkoztak, sőt, a Piazza Trilussáról a Via Giuliába menet a beállványozott Ponte Sistón is átsétáltak egyszer, és a séta során, személyes és rossz emlékek kapcsán közvetve mintha arról a bizonyos létállapotról is szó esett volna –, a szóban forgó furcsa könyv furcsa szerzőjével a Népszínház utcában, egy bizonyos lakásban, és láthatta, hogy igenis stimmelnek a részletek, és mégsem azok, nem a részletek a fontosak, nem a grenadírmars (bár elengedhetetlen, hogy szó essék arról is), hanem a mennyei távlat, ahonnan nézve nem csoda, hogy 1991 júniusában az egyszeri lektorijelentés-író a megszeppent csöpp gyerekei szeme láttára beletörte a Trilussa téri lakás kölcsönkulcsát a zárba, és ahonnan nézve nem az lakik már abban a Népszínház utcai lakásban, akinek laknia kéne, hanem valaki más, akinek történetünk szempontjából nincs jelentősége, mert történetünk lényege ez a bizonyos távlat tehát, ahonnan jól látszik az, amire a viccbeli ki- és vissza-, majd megint ki- és megint visszavándorló is gondolhatott, mikor a kérdésre, hogy hát mondaná meg most már, hogy mégis, hol jó neki: ami strada facendo (csinálva is tehát az utat, úgy bizony), a Piazza Trilussa és a Teleki tér, a Népszínház és a Bródy Sándor utca, az ég és a föld, betű és betű között, fehéren van, de van –

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.