Olvasói levél

Csak akarni kell

Magyar Narancs, 2012. szeptember 13.

  • 2012. november 11.

Olvasói levelek

Nagy örömmel olvastunk a lapban az integrációt megvalósító bicskei iskoláról, mivel ritkán kapnak nyilvánosságot a jó hírek és az integrációt sikeresen megvalósító programok. Az együtt tanulás kialakulásának körülményeiről, a két iskola összevonásáról, a tanárok elkötelezettségéről számol be Vay-Farkas Eszter írása.

Jellegzetes a településen meglévő egyházi iskola, amely éppen a deszegregálódó iskola mellett nyitott ki és így lehetőségként szolgált a nem roma diákok átszivárgására. A cikk azt is kiemeli, hogy a diákok keveredése után az eddig csak romákat tanító tanárok jobban lelkesedtek a változásért és a "jobb képességű diákokért", akiket immár az összevont tagozatokon taníthatnak. Ám a gyerekek nemcsak tőlük, a tanároktól tanulnak, hanem egymástól is. Ezért jó a vegyes iskola.

Mint ismeretes, a szegregált iskolákban az oktatás minősége rosszabb, mint ott, ahol a gyerekeket együtt tanítják. Tehát a roma és nem roma gyermekek képességének ilyen módon történő összehasonlítása nem lehetséges, hiszen a szegregált iskolában a rosszabb minőség mellett is lehettek jó képességű gyerekek. Ezért nem értjük a "gyerekek képtelenek voltak az önálló feladatmegoldásra" kitételt: a szerző eleve azt feltételezi, hogy a roma gyerekek képtelenek valamire, amire nem roma társaik képesek. Holott nyilván ebben az esetben is a minőségi oktatás hiányáról van szó.

A leginkább meglepő a cikk befejezése: bár a roma gyerekek integrált oktatása érdekében még sok a tennivaló, furcsa, hogy a szerző nem járt alaposan utána a hazai példáknak. Az integrációt segítő normatív támogatás 2003 évi bevezetése után egyre több iskolafenntartó kezdte meg a halmozottan hátrányos helyzetű (közöttük igen sok a roma) gyerekek együtt oktatását a többiekkel, tehát a bicskei tapasztalat semmiképpen nem nevezhető "Magyarországon szinte egyedülállónak". A szerző figyelmébe ajánljuk egyebek között az integráló iskolákról írt Kézdi-Surányi-tanulmányt, mely az Országos Oktatási Integrációs Hálózat komplex támogatási programját vizsgálta negyvenöt iskolában. A program hatásának elemzése kiválóan dokumentálta azt, hogy a megfelelő pedagógiai módszerekkel támogatott integrált oktatás hatása mit eredményezhet. Említhetjük a hódmezővásárhelyi és a szegedi iskolákban megvalósuló deszegregációt, mely évek óta a CEDEFOP európai jó gyakorlatokat összegyűjtő katalógusában szerepel. Mivel a szakmai minőség alapja az, hogy milyen pedagógiai eszközök és lehetőségek állnak rendelkezésre, ajánljuk tanulmányozásra egyebek közt a hejőkeresztúri, a gyomaendrődi vagy a gödöllői modellt is, ahol kézzelfogható sikereket értek el a pedagógusok a hátrányos és nem hátrányos helyzetű gyermekek együtt nevelése során.

Igen nagy szükség lenne arra, hogy az egész országban egyre több önkormányzat kövesse a bicskei és többi integrációs jó gyakorlatot.

Oláh Nikoletta

Nagy Anasztázia

Roma Oktatási Alap

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.