Olvasói levél

Csak akarni kell

Magyar Narancs, 2012. szeptember 13.

  • 2012. november 11.

Olvasói levelek

Nagy örömmel olvastunk a lapban az integrációt megvalósító bicskei iskoláról, mivel ritkán kapnak nyilvánosságot a jó hírek és az integrációt sikeresen megvalósító programok. Az együtt tanulás kialakulásának körülményeiről, a két iskola összevonásáról, a tanárok elkötelezettségéről számol be Vay-Farkas Eszter írása.

Jellegzetes a településen meglévő egyházi iskola, amely éppen a deszegregálódó iskola mellett nyitott ki és így lehetőségként szolgált a nem roma diákok átszivárgására. A cikk azt is kiemeli, hogy a diákok keveredése után az eddig csak romákat tanító tanárok jobban lelkesedtek a változásért és a "jobb képességű diákokért", akiket immár az összevont tagozatokon taníthatnak. Ám a gyerekek nemcsak tőlük, a tanároktól tanulnak, hanem egymástól is. Ezért jó a vegyes iskola.

Mint ismeretes, a szegregált iskolákban az oktatás minősége rosszabb, mint ott, ahol a gyerekeket együtt tanítják. Tehát a roma és nem roma gyermekek képességének ilyen módon történő összehasonlítása nem lehetséges, hiszen a szegregált iskolában a rosszabb minőség mellett is lehettek jó képességű gyerekek. Ezért nem értjük a "gyerekek képtelenek voltak az önálló feladatmegoldásra" kitételt: a szerző eleve azt feltételezi, hogy a roma gyerekek képtelenek valamire, amire nem roma társaik képesek. Holott nyilván ebben az esetben is a minőségi oktatás hiányáról van szó.

A leginkább meglepő a cikk befejezése: bár a roma gyerekek integrált oktatása érdekében még sok a tennivaló, furcsa, hogy a szerző nem járt alaposan utána a hazai példáknak. Az integrációt segítő normatív támogatás 2003 évi bevezetése után egyre több iskolafenntartó kezdte meg a halmozottan hátrányos helyzetű (közöttük igen sok a roma) gyerekek együtt oktatását a többiekkel, tehát a bicskei tapasztalat semmiképpen nem nevezhető "Magyarországon szinte egyedülállónak". A szerző figyelmébe ajánljuk egyebek között az integráló iskolákról írt Kézdi-Surányi-tanulmányt, mely az Országos Oktatási Integrációs Hálózat komplex támogatási programját vizsgálta negyvenöt iskolában. A program hatásának elemzése kiválóan dokumentálta azt, hogy a megfelelő pedagógiai módszerekkel támogatott integrált oktatás hatása mit eredményezhet. Említhetjük a hódmezővásárhelyi és a szegedi iskolákban megvalósuló deszegregációt, mely évek óta a CEDEFOP európai jó gyakorlatokat összegyűjtő katalógusában szerepel. Mivel a szakmai minőség alapja az, hogy milyen pedagógiai eszközök és lehetőségek állnak rendelkezésre, ajánljuk tanulmányozásra egyebek közt a hejőkeresztúri, a gyomaendrődi vagy a gödöllői modellt is, ahol kézzelfogható sikereket értek el a pedagógusok a hátrányos és nem hátrányos helyzetű gyermekek együtt nevelése során.

Igen nagy szükség lenne arra, hogy az egész országban egyre több önkormányzat kövesse a bicskei és többi integrációs jó gyakorlatot.

Oláh Nikoletta

Nagy Anasztázia

Roma Oktatási Alap

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.