Hogyan szavaznak az amerikaiak levélben?

  • Hámori János
  • 2013. november 21.

Olvasói levelek

A magyar választási technikába primitív módon beépül a csalás lehetősége, az amerikai választási filozófia alapvetőnek tartja a választók részletes és alapos tájékoztatását. Kaliforniában élő olvasónk elmagyarázza a különbségeket.

Az elmúlt hetekben több cikkünkben (lásd lenti, keretes ajánlóinkat) foglalkoztunk azzal, miként diszkriminálja az új választási törvény a külföldön élő, ám magyarországi állandó lakcímmel rendelkező honfitársainkat. Ezekre reagálva írta meg az Egyesült Államokban élő olvasónk, hogyan működik odaát az Orbánék által is oly gyakran emlegetett levélben szavazás, illetve a választási regisztráció. Röviden: teljesen másképp, mint nálunk. Hosszabban lásd Hámori János (Los Angeles) igen alapos írásában.

*

Az USA-ban levélben és személyesen lehet szavazni, a szavazó tetszése szerint. Ez egyaránt igaz mind a belföldi, mind a külföldi szavazókra. Más szavakkal: a belföldi szavazók is választhatják a levélben szavazás lehetőségét – a külföldön élők esetében pedig lehetőség van mind a külképviseleteken való személyes, mind a levélbeli szavazásra. Ezt a célt szolgálja az amerikai választási rendszer, amelyet részletesen be szeretnék mutatni.

Előre szeretném bocsátani, hogy minden apró részletre képtelenség kitérni, mert ezzel a mondanivaló lényegét sikálnám el. Így is bonyolult rendszert kell lehetőleg összefogottan bemutatnom. Mindez nem jelenti azt, hogy egyes részletkérdések kidolgozatlanok. A rendszer működőképességét bizonyítja, hogy ritkán merül fel választási csalás kérdése – holott Amerikában hozzávetőleg 250 millió potenciális szavazóról beszélünk.

 

A regisztrációról

 

Amerikában mind a személyes, mind a levélbeli szavazási forma előzetes regisztrációt feltételez. Ez azonban nem azonos a Fidesz által korábban megszellőztetett regisztrációval, amelyet elsősorban azért favorizált a Fidesz, hogy a passzív, a választások iránt nem érdeklődő választókat egy adminisztratív eljárással eleve kizárja a választásokból.

Az amerikai regisztráció célja éppen ezzel ellentétes: minél több szavazót elérni és rávenni arra, hogy részt vegyen a választásokon. Ennek az eszköze a regisztráció.

false

 

Fotó: MTI/EPA

Tudni kell mindehhez, hogy az USA-ban jelentős a területi mobilitás: családi vagy munkahelyi okok miatt az amerikaiak jókora hányada, hozzávetőleg 15–18 százaléka lakcímet változtat – elköltözik – minden négy évben. Ez éppen úgy igaz a saját házukban élőkre, mint azokra, akik bérleményben laknak (és sokkal mobilabbak azoknál, akiknek saját házuk van).

Miután az USA-ban nincs kötelező lakcímnyilvántartás, ezért a választásra jogosultakat minden választás előtt el kell érni, aktualizálni kell a címüket. Ennek egyetlen célja van: a konkrét választási névjegyzékbe való felvétel, továbbá a választók előzetes tájékoztatása.

Mindez teljesen különbözik a Fidesz által korábban tervezett regisztrációtól. Magyarországon még mindig eléggé kiterjedt és kötött lakcím-bejelentési rendszer működik, ami egy választási névjegyzék kiváló bázisa. Amíg tehát Amerikában komoly erőfeszítéseket kell tenni a szavazók elérése érdekében, ez Magyarországon kiváló minőségben adott.

 

A regisztráció (választási névjegyzék összeállítása) menete

 

Amerikában a helyi választási bizottságok a korábbi választások adataiból indulnak ki: rendelkezésükre áll az előző évek választási névjegyzéke mint legfontosabb forrás. Csakhogy a négyévente megtartott választások között rengetegen kerülnek be a választói körbe. Elsősorban négyévnyi fiatal korosztály válik választóvá – róluk nincsenek pontos nyilvántartások, ezenkívül számottevő a bevándorlás révén állampolgárságot elnyerők – és idővel szavazásra jogosulttá válók – csoportja. Mint említettem, a területi mobilitás miatt jelentős lehet mind az elköltözés, mind új szavazók érkezése a választási bizottságok területére. (A két választás között elhunytakról pontos állami nyilvántartás áll rendelkezésre.)

Így jár minden áruló – hogyan szívatja Orbán a külföldön élő magyarokat?

A Fidesz csúnyán megnehezítené a külföldön dolgozó magyarok dolgát a jövő évi választásokon. Nem véletlenül.

A választói adatbázisba „beérő” fiatalok leginkább az autóvezetői jogosítvány megszerzésekor-megújításakor jelentkezhetnek be, az útlevéligénylők, -cserélők az útlevél szerzésekor nyilatkozhatnak a szavazásra való hajlandóságukról. A szövetségi és állami segélyben részesülők az éves ellenőrzés során kapnak lehetőséget arra, hogy választóként regisztrálják magukat.

Az előkészületek során rengeteg önkéntes segítségével az utcán is lehet regisztrálni – leginkább forgalmas áruházak, szupermarketek, oktatási intézmények, állami hivatalok bejárata előtt. A cél az, hogy a választások szervezőinek a legnagyobb és lehetőleg legaktuálisabb címlista álljon rendelkezésükre. De ha valaki úgy akarja, írhat levelet is a helyi választási irodának, vagy személyesen kérheti felvételét a címjegyzékbe a helyi polgármesteri hivatalban.

Magyarországon a Fidesz által korábban javasolt „regisztráció” – csak a nevében azonos az amerikai elnevezéssel – leginkább arra irányult, hogy azokat a szavazókat lehetetlenítse el, akik érdektelenségük, közömbösségük miatt egyébként is ignorálják a választásokat. A Fidesz ezt összekötötte egy olyan bürokratikus jelentkezési móddal – jelentkezés rendkívül rövid időszakban, nagyon limitált hivatali időben –, ami még azoknak is nehézzé tette volna a regisztrációt, akikben erős a választási hajlandóság. (A Fidesz a magánnyugdíjpénztárak kiléptetésénél üzemelte be ugyanezt a módszert. A kilépést olyan bürokratikussá tették, hogy csak a legelszántabbak követték ezt az utat.)

A Fideszt az motiválhatta leginkább, hogy az ún. Kubatov-listák révén könnyebben mozgósítani tudja a táborát, mint bármelyik pancser ellenfele – és ha sikerült volna a „regisztrációval” alaposan megszűrni az ellentábor szavazóit, akkor eleve jelentős előnyhöz jut.

Az amerikai regisztráció tehát egy igen egyszerű, de pontosnak tekinthető, kurrens választó címjegyzék összeállítására koncentrál. A választásra jelentkezésnek nincsenek adminisztratív kötöttségei – még a jelentkező személy adatait sem ellenőrzik. Nincs is értelme a dolognak – erre ugyanis kizárólag a szavazáskor lesz majd szükség. A regisztráció célja levelezési címek gyűjtése.

 

A szavazás/választás tartalmi előkészítése

 

Az így összeálló adatbázisokat központilag feldolgozzák, és személyre (lakcímre vagy kézbesítési címre) lebontva eljuttatják a helyi választási irodákhoz, amelyek a választási információkat az adott körzet speciális viszonyaira adaptálják. Mit jelent ez, és miért van így? Ehhez egy kis demokráciakitérőt kell tennünk.

Az elnökválasztással azonos időben újraválasztják a képviselőház és a szenátus bizonyos hányadát. A választóknak tehát a saját törvényhozási képviselőikre és a szenátorukra is szavazniuk kell (ha éppen lejár a mandátumuk), márpedig ez eltérő mind az ötven államban. A szavazólapok tehát más neveket fognak tartalmazni Texas államban, mint mondjuk Floridában.

false

 

Fotó: MTI/EPA

De nemcsak őket választják újra, hanem számtalan állami (ilyen állam például Alabama vagy Nevada), megyei és helyi képviselőt is ilyenkor választanak meg. A konkrét szavazólapok tehát egészen eltérnek majd államonként, megyénként és településenként. Összesen két olyan pozíció van, amely minden amerikai választó szavazólapján azonos: az elnök és az alelnök személye-pozíciója.

A választási bizottságok másik fontos feladata a választók írásbeli tájékoztatása az egyes jelöltek programjáról. Ennek megfelelően minden jelölt leadhatja a bizottságok részére a programja rövid kivonatát, és ebbe a bizonyos tájékoztatóba – amely alkalmaként 100-150 sűrűn nyomtatott oldal terjedelmű is lehet – nemcsak a jelölt neve, hanem az elképzelései is bekerülnek.

És hogy még kacifántosabb legyen a dolog, az elnökválasztással egy időben tartják meg a szövetségi, állami (például Kalifornia vagy New Hampshire) és helyi (például Chicago vagy Boston) népszavazásokat is. Ezek esetében nemcsak a szavazásra feltett kérdésről tájékoztatják a potenciális választót, hanem a javaslat előterjesztői, ellenzői és független értékelői is kifejtik a kérdéssel kapcsolatos rövid véleményüket. A választó tehát egyszerre kapja kézhez a népszavazási kérdést támogató, azt ellenző és pártatlanul bírálók véleményét (például: legyen-e legálisan árusítható a marihuána).

„Észrevétlenül került ki a törvényből” – A külföldön élő magyar állampolgárok nem szavazhatnak levélben

Az új választási törvény diszkriminálja a külföldön élő magyarokat azzal, hogy míg a kettős állampolgársággal rendelkezők levélben is, ők kizárólag személyesen adhatják le voksukat az illetékes konzulátuson. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) az Alkotmánybírósághoz fordult, egy külföldön dolgozó választópolgárt képviselve alkotmányjogi panasszal megtámadta a diszkriminatív szabályozást. A részletekről Szabó Máté Dániel szakmai igazgatót kérdeztük.

 

Természetesen lehetnek olyan népszavazási kérdések, amelyek az egyik választókörzetben fontosak, a másikban érdektelenek. A választásokat előkészítő tájékoztatók tehát választási körzetenként ugyancsak eltérnek egymástól, nemcsak a választható személyek, de a népszavazási kérdések miatt is.

Az én szavazókörzetemben a 2012-es választások előkészítő tájékoztatója 144 oldalas volt (California General Election, Tuesday, November 6, 2012 – Official Voter Information Guide). Ebben 10 állami (kaliforniai) törvénytervezetről kaptam tájékoztatást, az alábbiak szerint:

– a törvényjavaslat háttere,

– a javaslat tartalma,

– a javasolt törvény várható hatása,

– pénzügyi vonzata, ha jóváhagyják,

– pénzügyi vonzata, ha elutasítják,

– jogi háttere,

– összefoglalása, és végül

– a törvényjavaslat végleges és teljes szövege.

A tájékoztató bemutatja az egyes választási körzetek fizikai elhelyezkedését (ki melyik választási körzetbe tartozik, térképpel), továbbá ismerteti a választók törvényi jogait.

A másik kiadvány (Voter Information Guide and Sample Ballot) a személyekre történő szavazás adatait és a személyekre vonatkozó információkat tartalmazza. A 90 oldalas kiadványban szereplők rövid életrajza mellett szerepel a jelöltek programjának összefoglalója.

Ugyanez a kiadvány mutatja be a majdani szavazólapot (hogy a szavazó előre megismerkedhessen azzal), és magyarázza meg a szavazás módját, mikéntjét.

A harmadik kiadvány a levélben történő szavazáshoz szükséges, szigorúan számozott kiadvány. Ebben – az önmagába lezárható, roncsolás nélkül felnyithatatlan – füzetecskében tehettem meg a szavazatomat úgy, hogy a füzet tartalma kívülről védett (olvashatatlan) volt. A lezárt borítékról egy leválasztott igazoló, egyedi sorszámmal rendelkező szelvény maradt a birtokomban. Az így kitöltött borítékot ingyenesen adhattam postára – ez a levélbeli szavazás folyamata.

A választási bizottsághoz postán beérkező borítékokat – a rajtuk szereplő szám regisztrálásával, de felbontatlanul – nyilvántartásba veszik. A választási névjegyzékben így feltüntetik, hogy levélben szavaztam.

A lezárt borítékokat a szavazás napján, a szavazóhelyiségek bezárása után géppel felbontják úgy, hogy a borítékok tartalmát elválasztják a borítéktól. A borítékokat – immár elválasztva a szavazólapoktól – megőrzik. A szavazólapokat gépekkel feldolgozzák, és szintén megőrzik. A szavazók és a szavazatuk a feldolgozás után elválik egymástól, biztosítva a szavazás titkosságát.

 

A választói névjegyzék és a levélbeli szavazás

 

Minden választópolgár – tehát családonként akár több személy is – postán megkapja a levélbeli szavazáshoz szükséges szavazólapot, függetlenül attól, hogy szándékában áll-e a levélben történő szavazás, vagy sem. Minden szavazásra jogosult lehetőséget kapott a levélbeli szavazásra, függetlenül attól, hogy vidéken él – például távol a legközelebbi szavazóhelyiségtől –, vagy nagyvárosban, esetleg külföldön tartózkodik éppen.

Aki a levélbeli szavazás mellett döntött, annak a szavazólapot ki kell töltenie, majd az adott borítékba lezárva postáznia kell. A postázás díját az amerikai állam állja. A borítékon fel kellett tüntetni a szavazó személyes adatait – ami az azonosításához szükséges –, és a szavazólapot alá kell írnia. A beérkezésről a választási bizottságnál személyesen, levélben vagy az interneten lehetett érdeklődni (a választónál maradt azonosító szám alapján).

A szavazást megelőző napon a helyi választási bizottság lezárja a választói névjegyzéket, és ezen a névjegyzéken feltünteti, hogy a választó szavazott-e levélben, vagy sem.

A szavazás napján a szavazóhelyiségben megjelenő választó igazolja a személyes adatait. Ha a neve úgy szerepel a listán, hogy levélben már szavazott, akkor az ismételt szavazást a bizottság nem engedi meg. Aki nem szavazott levélben, az a helyi viszonyoknak megfelelő módon (papíron, számítógépes képernyőn stb.) megteheti a voksát. A rengeteg kérdés és válasz miatt – az én esetemben 11 pozícióra és 10 törvényjavaslatra kellett szavazni – a szavazóhelyiségbe be lehetett vinni egy otthon előkészített „puskát”, ami gyorsította a szavazás menetét. A szavazóhelyiségeket úgy alakították ki, hogy azok mindenki számára 15 percen belül elérhetők legyenek.

 

Összefoglalás

 

Az amerikai választási rendszer alapvetően lehetővé teszi a levélben való szavazást. A rendszer nem tesz különbséget belföldön vagy külföldön tartózkodó szavazó között. Bár ennek indokai mások, mint Magyarországon, de a visszaélést kizáró megoldás kidolgozott. A várakozás az, hogy egyre emelkedjen a levélben szavazók száma és aránya, miközben a szavazóhelyiségben történő szavazás módja a papír alapú megoldás helyett az integrált számítógépes megoldás (érintőképernyős szavazás) felé tendál. Mindkét módszer alapvetően már ma is a gépi feldolgozásra és a szavazás biztonságára, a csalás kizárására törekszik.

A magyar választási technika elavult, és az állam – amelynek a kormányzó párttól, a mindenkori politikai viszonyoktól függetlenül ez lenne a feladata – egyetlen lépést sem tett a választások korszerűsítésére. 2014-ben nem lesznek korszerűbb választási eszközök és megoldások, mint 2010-ben voltak. Sőt.

Az amerikai rendszer a választásokon való minél magasabb részvételt célozza meg. Ennek rendeli alá a választási technikát – amely a számítógépes hálózatok révén a választók egyre jobb elérését és részvételre ösztönzését biztosítja. Az amerikai megoldás távlatilag a kényelmes, otthonról történő szavazás felé irányul, amely vélhetően jól fogja szolgálni a minél magasabb részvételt.

A magyar választási technikába primitív módon beépül a csalás triviális lehetősége (a szomszédos államokban élő magyarok részére megadott kettős állampolgársággal és a kontroll nélküli levélben való szavazással). Tetten érhető az a törekvés, hogy a Fidesz a számára kényes választói közösségeket a szavazásból kizárja (a Fidesz által elképzelt regisztráció), vagy a lehetőségeiket korlátozza (külföldön élő, magyar lakcímmel rendelkezők szavazásának megnehezítése).

Az amerikai választási filozófia alapvetőnek tartja a választók részletes és alapos tájékoztatását, mind személyi, mind tartalmi tekintetben. A tájékoztatás akkor is magas színvonalú, ha arra nem minden választópolgár fogékony, vagy a választásra, szavazásra nem vehető rá. Mindez rendkívül pontos, gazdag és tartalmas választási előkészítést, lényegében személyre szabott felkészítést jelent. Tegyük ehhez hozzá: 310 millió lakosról, hozzávetőleg 250 millió potenciális szavazóról van szó.

Az önmérséklet eredménye – Gulyás Gergely (Fidesz) a külföldön élő magyarok szavazásáról

Az új választási törvény diszkriminálja a magyarországi lakcímmel rendelkező, külföldön élő magyarokat azzal, hogy ők kizárólag személyesen adhatják le voksukat az illetékes konzulátuson. Megkérdeztük a törvénymódosítást kezdeményező Gulyás Gergelyt (Fidesz), hogy is van ez.

 

A magyarországi választók nem ismerik a jelöltek nevét, programját, elképzeléseit – így azt számon sem tudják kérni. A megválasztott politikai elit önjáró – pártpreferenciája fontosabb, mint népképviseleti funkciója. A jelöltek promotálása szinte kizárólag a médiában történik: amely média jelenleg a Fidesz szinte teljesen kizárólagos befolyása alatt áll. A kormányzat a hozzávetőleg 8 millió potenciális szavazó részére mindössze egyetlen – alulmúlhatatlan – szavazólapot képes produkálni, és várhatóan erősen korlátozni igyekszik a szavazás-választás bármiféle kontrollját. A magyar választási rendszerben a pálya nemcsak lejt, hanem egyenesen dől a Fidesz javára.

Az amerikai választási rendszer a kormányzati választásokat összekapcsolja az országos, állami, illetve területi népszavazásokkal – elsősorban költségmegtakarítási meggondolásból. Ennek érdekében a szavazás előtt jelentős idővel lezárja a törvények, javaslatok vitáját és módosíthatóságát, továbbá lehetőséget teremt a választóknak arra, hogy személyes véleményüket kialakíthassák. Ennek érdekében kötelezően előírja a javaslatok melletti és elleni érvek felsorakoztatását, lehetőleg olyan személyek vagy szervezetek által, amelyek és akik az amerikai politikai életben konszenzusosan elismertek.

A magyar alkotmányos rendszer – a Nemzeti Együttműködés Rendszere, illetve a Fidesz által kitalált alaptörvény – lényegében lehetetlenné (és értelmetlenné) teszi a népszavazást, az állampolgárok bármiféle közvetlen beleszólását sorsuk alakításába. A magyar választási rendszer a „képviseleti demokráciát” igyekszik sulykolni, miközben gondoskodik arról, hogy a népképviseletet a pártképviselet helyettesítse.

Amit Gulyás Gergely mond – és amit a „törvényjavaslattal” tesz –, az homlokegyenest ellenkezik bármiféle demokráciával. Láthattuk, hogy az amerikai választási rendszernek milyen sok vetülete van, amely jellemzőkkel a magyar megoldás nem is rendelkezik. Ám a legszomorúbb, hogy miközben Orbán és a Fidesz fizetett talpnyalók hadával veszi körül magát, eszébe sem jut legalább informálódni egy jól működő és valóban demokratikusnak mondható rendszer felől.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.