Olvasói levél

Véres teknőc, Magyar Narancs, 2012. augusztus 9.

Mi a lényeg? Válasz Majtényi Györgynek

  • 2012. szeptember 30.

Olvasói levelek

("Szerintem is nehezen magyarázható, hogy a kötetből kifelejtették a Horthy-korszakot.") - jegyzi meg zárójelek között Majtényi György az Ungváry Krisztián és Tabajdi Gábor könyvéről (Budapest a diktatúrák árnyékában) írott kritikámmal (lásd: A főváros múltja divatos tárgyalásban, Magyar Narancs, 2012. június 28.) foglalkozó cikkében.

Mindez óvatos, baráti tapintattal ugyanazt állítja, amit én: "A könyv kronológiai és tematikai tagolása teljesen abszurd. A kötetben a Kádár-rendszer (érthetően és helyesen) a diktatúrák között szerepel, ellenben a Horthy-korszak egyszerűen hiányzik. Ha e két jeles történész úgy véli, hogy a XX. századi történelmünk e két korszaka közül csupán a kommunizmus, valójában államszocializmus évtizedei teltek el a diktatúra alatt, akkor nemcsak szakmai hibát vétettek, hanem egyszerűen bedőltek a politikai kalandorság oly csábító divatjának." Ha mindez Majtényi György számára nehezen magyarázható, akkor elég nehezen érthető, hogy vitát nyitott a könyv számos apróságáról. Ungváry és Tabajdi útikönyvének a koncepciója alapvetően téves, s a többi már csak hab a tortán.

Ha nem látok is módot arra, hogy minden egyes panaszra és kifogásra részletesen kitérjek, a legfontosabb pontokon megteszem, amit Majtényi többször kér. Legjobb képességeim szerint, minden személyességet elhagyva fejtem ki, hogy mik voltak a kifogásaim. Érdemes még felidézni, hogy 2011 februárjában az Élet és Irodalom hasábjain közölt írásomban foglalkoztam Majtényi György K-vonal. Uralmi elit és luxus a szocializmusban című könyvével, s jelen szövegében Majtényi tavalyi kritikámat is nehezményezi. Kezdjük hát ezzel.

Majtényi felhívja a figyelmem arra, hogy az ÉS-ben írott kritikámban felsorolt - könyve kapcsán hiányolt - szerzőket minden látható ok nélkül ajánlottam mind az ő, mind az olvasók figyelmébe. Nos, az ott említett, javarészt még a Szovjetunióból, majd Oroszországból többnyire nyugati egyetemekre került szerzők valóban nem történészek: ellenben egymást követő, ismerő antropológusok, művészet-, kultúr- és társadalomtörténészek, akik között a számtalan különbségen túl van egy mélységes azonosság: mindannyian a sztálinizmus ideológiáját, kulturális gyakorlatát bemutató, komoly esettanulmányokon keresztül jutottak általánosabb következtetésekre. Munkáikat azért ajánlottam Majtényi figyelmébe, mert a történettudomány és a kritikai ideológiatörténet közötti összefüggések elemzését hiányolom most is. Meggyőződésem, hogy a magyar szocializmus története csak hiányosan értelmezhető az egykor a Szovjetunióban történtek kortárs elemzésének szoros követése nélkül. Az ideológiai univerzum egészének tudomásul vétele nélkül a jelenkortörténet mégoly szórakoztató leírásait is a társadalomtudományi reflexiót nélkülözően naivnak látom. Álláspontom ennyiben radikálisan eltér attól az ideológiamentes, gyakran szórakoztatónak szánt és vélt jelenkortörténettől, amit Majtényi, Tabajdi vagy Ungváry űznek. Mindez kizárólag tudományos meggyőződés kérdése: távol áll tőlem a szándék, hogy bármelyiküket megbántsam, engem nem ők, hanem a dolog maga érdekel. Az viszont nagyon.

Jelen írásában Majtényi, attól tartok, nem kis részben összekeveri a "public history" és a népszerűsítő történelem fogalmát és gyakorlatát. (Minthogy Majtényi konkrét hivatkozásokat kért: Jürgen Habermas: "Vom öffentlichen Gerbrauch der Historie", Zeit, 1986. november 7., ill. uő.: Concerning the Public Use of History, New German Critique, 44, Spring-Summer, 1988. 40-50.old., Speciel Issue on the Historikersteit.) Majtényi szerint tévedek, amikor azt állítom, hogy "a hasonló tárgyú német kötetekben nem szerepelnek együtt a nemzetiszocializmus és az NDK évtizedei." "Ennek persze, éppen az ellenkezője igaz" - állítja Majtényi. Az egyszerűség kedvéért felsorolok néhány, Ungváry és Tabajdi guide-bookjához részben hasonló munkát.

Main Kopleck: Berlin 1933- 1945, Past Finder: Traces of German History, A Guide Book, CH Links Verlag, Berlin, 2005, ill. uő. Munich, 1933-1945, Past Finder, Traces of German History, CH Links Verlag, Berlin, 2006, Das braune Köln, Ein Stadtführer, durch die Innenstadt in der NS-Zeit, von Severin Roeseling herausgegeben vom NS-Dokumentationszentrum der Stadt Köln, Emons Verlag, 1999, Winfried Nerdinger: Ort und Erinnerung, Nationalsozialismus in München, Architekturmuseum TU München, Verlag Anton Pustet, 2006.

Túl a diktatúra nyomait bemutató történelmi útikönyveken, idéznék egy koncentrációs tábort elemző példát, ami igencsak világossá teszi, hogy egy fontos szerző, Günther Morsch, a Sachsenhausen Gedenkstatte igazgatója milyen érzékenyen elválasztja egymástól a két korszakot. Günther Morsch (Hrsg): Von der Sachsenburg nach Sachsenhausen, Bilder aus dem Fotoalbum eines KZ-Kommandanten, Metropol Verlag 2007, illetve Günther Morsch-Ines Reich (Hrsg): Sowjetisches Speziallager Nr.7./Nr.1 in Sachsenhausen, 1945-1950. Metropol Verlag, 2005.

Túl a bibliográfián: a fenti szövegekben a két tábor/múzeum egymáshoz való viszonyára használt kifejezés, az Asymmetrische Balance világosan megmutatja, hogy milyen komolyan is veszik a német történészek a nemzeti és az államszocializmus közötti interpretációs különbségeket.

Végül pedig a habitusról. Illyés Gyulát a "Kádár-rendszer társutas költőjeként" említeni, mint azt Ungváry és Tabajdi tették, nemcsak - megismétlem - nyegleség, hanem az ideológiai interpretáció komolyan vételére intő érv. A társutas kifejezést a szerzők idézőjel nélkül használják, azaz nem utalnak arra, hogy ez egykoron az MSZMP ideológiai nyelvében volt bevett kifejezés. Ha azért nevezik Illyést társutasnak, mert tréfásnak tartják, hogy épp azzal a jelzővel illetik, amit egykor a Párt ideológusai használtak, akkor ezt kicsit infantilisnak érzem. Ha azért nevezik annak, mert Illyés kompromisszumokat kötött a Kádár-rendszerrel is, akkor viszont nagyon műveletlenek. Illyés bonyolult életének, korszakos művének kritikai értelmezése amúgy tényleg várat magára. S ugyan, mit jelent, hogy Kádár közeli szomszédja volt? Semmit. És van itt még egy apróság Kádárról. Majtényi elironizál azon, hogy Kádár mint is lapozgatta az angol krimiket, ha egyszer nem tudott angolul. A helyzet az, hogy minden valószínűség és jel szerint a felesége tudott. Ilyen magától értetődő apróság akkor nem jut valakinek az eszébe, ha a múlton gúnyolódni akar, s nem megismerni azt.

Maradjunk most ennyiben. A jövőben pedig talán kicsit több tárgyilagosságot, ha javasolhatom.

György Péter

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.