Olvasói levelek 2023/46.

  • 2023. november 15.

Olvasói levelek

Bősz Anett főpolgármester-helyettes válasza Benedek Kata írására; Danziger György olvasói levele Szigeti B. Péter publicisztikájához kapcsolódóan

Benedek Kata: Szólás a szabadban – Kiállításmegnyitó beszédem cenzúrázásáról

(Magyar Narancs, 2023. október 26.)

Számos alkalommal adtunk már magyarázatot arra, hogy egy 3 és 23 év közti gyermekekhez és fiatalokhoz szóló galéria miért nem színtere a nyílt politizálásnak – amire ráadásul a Deák17 Galériának írott szabályzata is van. A főváros legfelsőbb vezetése is tartózkodik bármilyen politizálástól a galéria falain belül. Ez a galéria Benedek Katát egy szakmai megnyitóra kérte fel. Másra nem is kérhette volna, a fentiek okán.

A valóság az, hogy Benedek Kata beszédét az intézmény igazgatóhelyettese nem tartalmi ellenőrzés céljából kérte el, hanem azért, mert a felkért beszéd megtartására Benedek Kata egy színészt küldött maga helyett, és az igazgatóhelyettes asszony technikailag szerette volna biztosítani, hogy amikor azt a színész felolvassa, helyben is meglegyen a leírt szöveg. A kérés technikai volt, de helyettes asszony legnagyobb döbbenetére, szakmai megnyitó helyett egy markáns politikai állásfoglalással találta szemben magát.

Kompromisszumos megoldásként, az intézményvezető-helyettes felajánlotta, hogy az épület bejáratánál, a szólás szabadsága szellemében, hangozzék el a beszéd, ne a gyerekek és fiatalok számára fenntartott kulturális térben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.