Olvasói levelek 2023/46.

  • 2023. november 15.

Olvasói levelek

Bősz Anett főpolgármester-helyettes válasza Benedek Kata írására; Danziger György olvasói levele Szigeti B. Péter publicisztikájához kapcsolódóan

Benedek Kata: Szólás a szabadban – Kiállításmegnyitó beszédem cenzúrázásáról

(Magyar Narancs, 2023. október 26.)

Számos alkalommal adtunk már magyarázatot arra, hogy egy 3 és 23 év közti gyermekekhez és fiatalokhoz szóló galéria miért nem színtere a nyílt politizálásnak – amire ráadásul a Deák17 Galériának írott szabályzata is van. A főváros legfelsőbb vezetése is tartózkodik bármilyen politizálástól a galéria falain belül. Ez a galéria Benedek Katát egy szakmai megnyitóra kérte fel. Másra nem is kérhette volna, a fentiek okán.

A valóság az, hogy Benedek Kata beszédét az intézmény igazgatóhelyettese nem tartalmi ellenőrzés céljából kérte el, hanem azért, mert a felkért beszéd megtartására Benedek Kata egy színészt küldött maga helyett, és az igazgatóhelyettes asszony technikailag szerette volna biztosítani, hogy amikor azt a színész felolvassa, helyben is meglegyen a leírt szöveg. A kérés technikai volt, de helyettes asszony legnagyobb döbbenetére, szakmai megnyitó helyett egy markáns politikai állásfoglalással találta szemben magát.

Kompromisszumos megoldásként, az intézményvezető-helyettes felajánlotta, hogy az épület bejáratánál, a szólás szabadsága szellemében, hangozzék el a beszéd, ne a gyerekek és fiatalok számára fenntartott kulturális térben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.