"Olvasói levelek"

  • .
  • 2010. augusztus 12.

Olvasói levelek

b>Ember, asszony, óvodás Magyar Narancs, 2010. augusztus 5. Tisztelt Narancs! A múltkori Szerk.-cikk pontosan rávilágított, hogyan keveri össze Hoffmann Rózsa szándékosan a társadalmi sztereotípiákat és a férfi-női szerepeket, amikor külön rendeletet hoztak az óvodai alapprogram módosítására.
Találóak azok a humoros példák, hogy a rendelet szellemében milyen rossz sztereotípiákat lehetne átadni gyermekeinknek: "Vedd el, ami kell, fiam, milyen férfi lesz belőled!"

A "romlatlan falu"-ból származó Sánta Ferenc megdöbbentő erővel ír le egy ilyen sztereotip helyzetet Kicsik és nagyok című novellájában, amely 2007-ben érettségi tétel is volt - méltán. Ebben a gyermekek eljátsszák a papa-mama szerepeket, a kegyetlen "vicc" mintájára, ahol a kislány azt mondja: "Jó, játsszunk, de ne üss nagyokat."

Kiemeltem a novella legérzékletesebb mondatait:

Ketten játszottak az udvarban, egészen hátul, a kert első fái között. Egy kislány és egy kisfiú, egyik sem volt idősebb nyolcesztendősnél.

A fiú egy fadarabbal négyszöget rajzolt az agyontaposott földre, három, négy méter lehetett minden oldala. A kislány figyelmesen nézte a fadarab útját. A karjában kis játék baba lapult. - Azt szeretném, ha először az ágyat rajzolnád meg, rettenetesen álmos a kicsi, alig tudja nyitva tartani a szemét.

A fiú felegyenesedett, összehúzott szemekkel vizsgálta a vonalakat, aztán belépett a négyszög közepébe.

- Csak beszélsz összevissza!...

Az egyik vonal mellé három vonallal berajzolta az ágyat.

(...)

A fiú odatekintett. Kezét kivette a zsebéből, és kiegyenesedett. Kigombolta végig az ingét, két tenyerével beletúrt a hajába, fejét hátravetette, és szemét az égnek emelve felkiáltott.

- Huuu... keserves Isten... - és tántorgó lábakkal, erre-arra dülöngélve megindult a szoba felé. Belekezdett valami énekbe, aztán abbahagyta, felordított.

(...)

A kislány felemelkedett, arcát a kezébe temette, vállai rázkódtak, úgy tett, mintha sírna. Tétován, ijedten lépett erre-arra, mint aki nem tudja, mit tegyen. Közben szétnyitott ujjai közül figyelte a fiút.

(...)

A fiú odatámolygott hozzá.

- Elhallgatsz végre?...

Megmarkolta a lány ruháját, és rángatta, míg le nem húzta az ágyról. A kislány felkapta a fejét.

- A hajamat kell fogni - suttogta.

- Amióta levágták, nincs mit fogni rajta - suttogta a fiú is, de elengedte a ruhát, és igyekezett belemarkolni a másik hajába, ami rövidre volt vágva, szinte olyan rövidre, mint a fiúé, mert már nyár volt.

- Bánt az urad, mi? Részeg az urad?

(...)

- Fáj! - kiáltozott a kislány, megfeszítette a testét, és kiszakította magát a szorításból.

A fiú mozdulatlanul nézte, karjait lelógatta az oldala mellett, és szemei egészen megszűkültek. Aztán elindult a lány után.

- Bestia...

A kislány kinyújtott karokkal védekezett. Lábuk alatt felgyűrődött a föld, széttúrták a megrajzolt vonalakat.

- A gyermek!

A kislány megtántorodott. Egyensúlyukat vesztve végigvágódtak a földön.

A fiú mély, hosszú lélegzetet vett, aztán körültekintve, halkan rászólt a leányra.

- Én most elalszom, és te akarj levetkőztetni.

A hasára fordult. Karját a feje alá tette, és dörmögve, érthetetlenül motyogva lehunyta a szemét.

Üdvözlettel:

dr. Gurmai Zita

Miért utáljuk a bankárokat?

Magyar Narancs, 2010. augusztus 5.

Miért utáljuk a bankárokat? Na, vajon miért? Mert az a fajta hitelpolitika, amit képviselnek, égbekiáltó rablás. Egy ismerősöm az OTP-től vett fel hitelt, 650 ezret, amit hétévig kell visszafizetni havi 19 ezerrel, vagyis több mint a dupláját, mert így a 650 ezerből a hét év alatt 1 600 000 re jön ki. És ráadásul, ha ne adj isten időközben nyer a lottón vagy örököl, akkor sem tudja visszafizetni egyben a pénzt, mert a banknak pont ez az érdeke, hogy sokáig fizessen. Ha meg mi teszünk be pénzt, 2-3 százalék a kamat.

Nagyon radikális változások kellenének a banki dolgokban, mert ami most van, az vadkapitalizmus, de nagyon, mindannyiunk kárára, és a bankok nagy hasznára!

Makovics János

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.