"Olvasói levelek"

  • .
  • 2010. augusztus 12.

Olvasói levelek

b>Ember, asszony, óvodás Magyar Narancs, 2010. augusztus 5. Tisztelt Narancs! A múltkori Szerk.-cikk pontosan rávilágított, hogyan keveri össze Hoffmann Rózsa szándékosan a társadalmi sztereotípiákat és a férfi-női szerepeket, amikor külön rendeletet hoztak az óvodai alapprogram módosítására.
Találóak azok a humoros példák, hogy a rendelet szellemében milyen rossz sztereotípiákat lehetne átadni gyermekeinknek: "Vedd el, ami kell, fiam, milyen férfi lesz belőled!"

A "romlatlan falu"-ból származó Sánta Ferenc megdöbbentő erővel ír le egy ilyen sztereotip helyzetet Kicsik és nagyok című novellájában, amely 2007-ben érettségi tétel is volt - méltán. Ebben a gyermekek eljátsszák a papa-mama szerepeket, a kegyetlen "vicc" mintájára, ahol a kislány azt mondja: "Jó, játsszunk, de ne üss nagyokat."

Kiemeltem a novella legérzékletesebb mondatait:

Ketten játszottak az udvarban, egészen hátul, a kert első fái között. Egy kislány és egy kisfiú, egyik sem volt idősebb nyolcesztendősnél.

A fiú egy fadarabbal négyszöget rajzolt az agyontaposott földre, három, négy méter lehetett minden oldala. A kislány figyelmesen nézte a fadarab útját. A karjában kis játék baba lapult. - Azt szeretném, ha először az ágyat rajzolnád meg, rettenetesen álmos a kicsi, alig tudja nyitva tartani a szemét.

A fiú felegyenesedett, összehúzott szemekkel vizsgálta a vonalakat, aztán belépett a négyszög közepébe.

- Csak beszélsz összevissza!...

Az egyik vonal mellé három vonallal berajzolta az ágyat.

(...)

A fiú odatekintett. Kezét kivette a zsebéből, és kiegyenesedett. Kigombolta végig az ingét, két tenyerével beletúrt a hajába, fejét hátravetette, és szemét az égnek emelve felkiáltott.

- Huuu... keserves Isten... - és tántorgó lábakkal, erre-arra dülöngélve megindult a szoba felé. Belekezdett valami énekbe, aztán abbahagyta, felordított.

(...)

A kislány felemelkedett, arcát a kezébe temette, vállai rázkódtak, úgy tett, mintha sírna. Tétován, ijedten lépett erre-arra, mint aki nem tudja, mit tegyen. Közben szétnyitott ujjai közül figyelte a fiút.

(...)

A fiú odatámolygott hozzá.

- Elhallgatsz végre?...

Megmarkolta a lány ruháját, és rángatta, míg le nem húzta az ágyról. A kislány felkapta a fejét.

- A hajamat kell fogni - suttogta.

- Amióta levágták, nincs mit fogni rajta - suttogta a fiú is, de elengedte a ruhát, és igyekezett belemarkolni a másik hajába, ami rövidre volt vágva, szinte olyan rövidre, mint a fiúé, mert már nyár volt.

- Bánt az urad, mi? Részeg az urad?

(...)

- Fáj! - kiáltozott a kislány, megfeszítette a testét, és kiszakította magát a szorításból.

A fiú mozdulatlanul nézte, karjait lelógatta az oldala mellett, és szemei egészen megszűkültek. Aztán elindult a lány után.

- Bestia...

A kislány kinyújtott karokkal védekezett. Lábuk alatt felgyűrődött a föld, széttúrták a megrajzolt vonalakat.

- A gyermek!

A kislány megtántorodott. Egyensúlyukat vesztve végigvágódtak a földön.

A fiú mély, hosszú lélegzetet vett, aztán körültekintve, halkan rászólt a leányra.

- Én most elalszom, és te akarj levetkőztetni.

A hasára fordult. Karját a feje alá tette, és dörmögve, érthetetlenül motyogva lehunyta a szemét.

Üdvözlettel:

dr. Gurmai Zita

Miért utáljuk a bankárokat?

Magyar Narancs, 2010. augusztus 5.

Miért utáljuk a bankárokat? Na, vajon miért? Mert az a fajta hitelpolitika, amit képviselnek, égbekiáltó rablás. Egy ismerősöm az OTP-től vett fel hitelt, 650 ezret, amit hétévig kell visszafizetni havi 19 ezerrel, vagyis több mint a dupláját, mert így a 650 ezerből a hét év alatt 1 600 000 re jön ki. És ráadásul, ha ne adj isten időközben nyer a lottón vagy örököl, akkor sem tudja visszafizetni egyben a pénzt, mert a banknak pont ez az érdeke, hogy sokáig fizessen. Ha meg mi teszünk be pénzt, 2-3 százalék a kamat.

Nagyon radikális változások kellenének a banki dolgokban, mert ami most van, az vadkapitalizmus, de nagyon, mindannyiunk kárára, és a bankok nagy hasznára!

Makovics János

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.