"Olvasói levelek"

  • .
  • 2010. november 25.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2010. november 4. Kedves MaNcs, az Esztergomban zajló politikai komédiáról szóló cikketekben érintitek a (most már csak volt) Szent István Gimnázium ügyét.
Mindöszsze annyit szeretnék a történethez hozzátenni, hogy az iskola és a városi önkormányzat között feszülő ellentétek nem a tanárok elbocsátásával kezdődtek, hanem jóval korábban, egy ingatlancserével. Az iskola korábbi épületét (ami Esztergom történelmi belvárosában van) ugyanis 2010. január 1-jéig vissza kellett szolgáltatni a Szatmári Irgalmas Nővéreknek. Ezt az önkormányzat mint az iskola fenntartója már 2007-ben megtette, de mire sor került erre az intézkedésre, az iskolavezetés és az önkormányzat viszonya megromlott. Az önkormányzat az esztergomi Kanonok-sorra ígért épület helyett, "háláját kifejezve", az iskola új épületét Esztergom-Kertvárosban jelölte ki (nagyjából hat kilométerre a városközponttól, a külvárosban) egy évek óta üresen álló, leromlott állapotú iskolaépületben. Az új épületbe pedig rövidesen új igazgatót is szerzett - nos, ennek a döntésnek sem volt túl széles a rajongótábora.

Maradok hűséges olvasótok,

Merész Gergő öregdiák

A fehér Pelé

Magyar Narancs, 2010. november 18.

"Most, hogy az ördögi Wayne maradt, mindenki arra vár, hogy sérüléséből felépülve pályára lépjen a szerződése utáni első meccsén. Vajon mit tud mutatni két-háromszor nagyobb fizetésért?" - zárja le e - nyilvánvalóan költői - kérdéssel Dénes Ferenc Wayne Rooney ügyében megfogalmazott mondókáját. Minek, ha jól hüvelyezem ki a velejét, az a fő mondanivalója, hogy túl sokat keresnek a sztárfocisták. S ahhoz képest nem nagyon törik magukat abban sem, hogy igazi sportemberhez méltó magánéletet éljenek, de meglesz ennek még a böjtje, s a közönség majd kimondja a sztár fejére a halálos ítéletet.

Vagy kimondja, vagy nem mondja ki - én erre tippelek. Ilyen a foci manapság, s nem is az az egészben a csodálatos, hogy ilyen, hanem inkább az, hogy ezen Dénes Ferenc (bár ő nem is annyira) és Sir Alex Fergusson csodálkozik.

Az angol labdarúgás az 1966-os világbajnoki cím otthontartása óta folyamatosan vezető szerepet vitt az európai klubküzdelmekben, de hegemóniára finoman szólva sem tett szert. Jelen szakmai állapotában erre alig is van esélye. Az ennyire felvert árakra éppen a túlélés miatt van szüksége, hogy úgy tűnjék, magas a tét.

Váradi Ernő

Budapest

Poszterférfiak, címlapnők

Magyar Narancs, 2010. november 11.

Drága Narancs,

a szokásosnál is nagyobb kíváncsisággal fogtam az olvasásba, amikor láttam, hogy legkedvesebb tévésorozatomról, a Mad Men - Reklámőrültekről közöltök kritikát, ám sajnos tömény keserűséggel kellett az asztalra csapnom kedvenc lapomat. Számomra úgy tűnik, a szerző (- greff -) is azok közé tartozik, akik úgy vélik, egy filmben nem történik semmi sem, ha nincs benne láncfűrész és időutazás, vagy ha a cselekmény nem egy tankhajón játszódik fegyverropogás idején, alulöltözött bakfisok körében. Egy házastársi krízis mély és megrázó ábrázolását közhelyesnek tartani pedig, tartok tőle, csakis a cikkíró meghökkentő éretlenségének leleplezésére alkalmas. Talán nem volna haszontalan, ha a szerző nem csak a GQ-t lapozgatná, hanem előfizetne mondjuk a Kreatívra is...

Bathó Márk

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.