"Olvasói levelek"

  • .
  • 2011. április 7.

Olvasói levelek

Járdán innen és túl Magyar Narancs, 2011. március 17. Olvasói levelek Magyar Narancs, 2011.
március 31.

Németh György szociológus véleményében megszólította és bírálta az alapítványunk munkáját Tiszavasvári és a szegregáció kapcsán, és mivel a helyzetet jól láthatóan nem ismeri, félrevezeti az olvasókat, ezért kötelességem reagálni, és tényeket megismertetni a cikket olvasókkal.

Szokatlan egy szociológustól, hogy minden előzetes tájékozódást nélkülözve hivatkozik a folyamatban lévő tiszavasvári iskolai szegregációs ügy érintettjeire - tévesen:

- az alapítványunkra, melyről tudni véli, hogyan értelmezi az integrációt, szegregációt ("Az iskola... bűne... az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány szerint, hogy nem úgy értelmezi a szegregáció és integráció fogalmát, ahogy ők"), és tudni véli azt is, hogy alapítványunk kommunikációs stratégiája hogyan épül fel ("...erős és ideológiai-politikai alapon magyarázható konfliktusokra van szüksége a figyelem önmagára irányítására, még akkor is, ha ehhez az érintett cigányokkal kell konfrontálódnia").

- Az EBH-ra, mely hatóság munkáját sem ismeri, hiszen akkor nem állítaná a tények ellenkezőjét: "...panaszt emeltek az Egyenlő Bánásmód Hatóságnál, mely az ügyet bizonyítékok hiányában (sic!) lezárta."

- A helyi roma szülőkre, vezetőkre - akikkel nyilván nem találkozott, hiszen akkor nem állíthatna a nevükben valótlant: "a cigány szülők és gyerekeik ragaszkodnak a Magiszterhez, és a helyi cigány vezetők is így nyilatkoznak."

Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány egy jogvédő alapítvány, nem értelmezheti másképp a roma gyerekek szegregációját, mint ahogyan az egyenlő bánásmód törvény. Nem önmagára igyekszik irányítani a figyelmet, hanem azokra a törvényellenes gyakorlatokra, melyek az ország 900 iskolájában - ide tartozik Tiszavasvári is - a roma gyerekeket jogellenesen elkülönítik.

Az EBH pedig megállapította a szegregációt a vizsgálata során, de mivel Tiszavasvári bírósághoz fordult, ezért a Fővárosi Bíróság 2011. március 9-i tárgyalásán a szegregáció tényét nem vitatva a részletek pontosítása céljából az EBH-t új eljárás lefolytatására kötelezte.

Alapítványunk minden egyes eljárása előtt alapos tényfeltárást végez, minden érintett véleményét kikérve, akik azt KÉRTÉK az alapítványunk munkatársaitól, hogy ne hagyjuk, hogy gyerekeik ott maradjanak a cigányiskolában, amikor attól megszabadulva átadja az önkormányzat a Magiszter Alapítványnak. Az eljárást azért indítottuk Tiszavasváriban, mert a helyi roma vezetők panasszal fordultak az akkori oktatási kormányzathoz, és hozzánk is.

Ha Németh György szociológusnak lett volna igénye a valóság objektív megismerésére, a fentiek tudatában meggondolatlan és indokolatlan állításaival nem csorbíthatná alapítványunk hírnevét. ("Állítom: az alapítvány tevékenysége a cigányság felzárkózása szempontjából is diszfunkcionális, többet árt, mint használ.")

Bevallom, a téma nem egyszerű, nem is könnyű állást foglalni benne, éppen ezért javaslom, hogy bízza ezt olyan szakemberekre, akik ezen a területen dolgoznak már évtizedek óta. A cipészt meg hagyjuk a kaptafánál...

Mohácsi Erzsébet,

az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány elnöke

Zsákutcában

Magyar Narancs, 2011. március 24.

Tisztelt Mészáros úr!

Orvos lévén örömmel és figyelemmel olvastam a cikkét.

Az alapkérdés: gyógyszert vagy beteget kell-e támogatni? Ha az előbbit, tovább tévelygünk, mert az a világon mindenütt megoldhatatlannak tűnik. Legfeljebb vannak gazdagabb országok és emberek, meg a betegbiztosító társaságok, amelyek nagyobb számú beteg számára teszik lehetővé a kezeléshez, így a szükséges gyógyszerhez hozzájutást - de ez nem a hazai helyzet. Hazánkban a támogatási körbe jutásért, annak minél nagyobb mértékéért beláthatatlan, a betegellátásban kívánt célokat (elérhető hatékony, korszerű gyógyszereléssel gyógyuljon a beteg) messze nem szem előtt tartó, föld alatti háború zajlik, némi baksisokkal a gyártóktól/forgalmazóktól ismert célpontok, az engedélyezők és a gyógyszert felíró/utalványt kiállító orvosok felé.

Ha a beteget támogatnánk, az talán beláthatóbb kritériumokkal körülírtan követhetőbb, így célszerűbb lenne. Néhány axióma:

1.) Csak beteg ember, adott orvosszakmai kritériumok alapján szigorúan és ellenőrzötten megállapított betegségéhez kaphat orvosától receptet. Formai, de lényegi kritérium a recept tartalmához: a betegazonosító fejlécen kívül a betegség (korszerűsítendő és karbantartandó) BNO-kódja, a kezelés kezdete, a gyógyszer hatóanyaga, kiszerelés formája (gyors hatású vagy retard készítmény, tabletta, injekció), dozírozás és a kezelés időtartama/a gyógyszer kiszerelési egységszáma szerepelhet. Az orvos felírhat más, nem elfogadott készítményt is, de azt a beteg csak a biztosítójával egyeztetve térítteti meg, vagy fizeti ki saját zsebből.

2.) Szabad választást árban, ellátási kínálatban nyújtó, több-biztosítós rendszer bevezetése indokolt, a fentiekből logikusan és kényszerítőn következően. Hasonlóan a teljesen bruttósított fizetéshez, amiből a kereső társadalom tagja fizeti az ő és családja eltartottjainak betegbiztosítását. (Ez az elv a nyugdíjbiztosításra, a felsőoktatási költségek fedezésére is vonatkozhat.) Ha valaki szegénység, betegség okán nem tud belépni a biztosítotti körbe, annak minimálkörű biztosítását a szükséges és elégséges ellátáshoz külön szolidaritási adó fedezné egy állami biztosítón keresztül.

3.) Értelemszerű feltétel a fenti ellátási rendszer futtatásához olyan államilag nyújtott számítástechnikai háttér, amihez csatlakoztatva a beteg, az orvos, a betegellátó intézmény, a gyógyszertár, a biztosítók a nekik kiszabott jogosítványok birtokában hozzáférhetnek a különböző osztott adatbázisokhoz (pl. az orvos a nála jelentkező beteg kórelőzményéhez, laborjához, a kórház a beteg biztosítotti állapotának megállapításához, kórelőzményéhez stb.).

4.) És végül a legfontosabb: a pénzügyi fedezet. Ha a keresők bruttósított keresetet visznek haza és kötelezően fizetik a fent említett szociális-szolidaritási adót, akkor a keresetükből a betegbiztosításra szánt összeg felől szabadon dönthetnek. És a biztosítók különböző kínálati palettájából is szabadon választhatnak. Még egy kötelező adónem a szolidaritási adón túl nem szabad döntés kérdése: a sürgősségi ellátás fedezetét nyújtó és minden biztosító/biztosított számára egyformán kötelezően térítendő járulék, melynek mértéke egységes. Ha valaki nem fizeti a nem kötelező biztosítást, és igénybe veszi a nem sürgősségi betegellátását, akkor vagy zsebből fizet, vagy APEH-követeléssé változik a tartozása.

Ha év végén a jövő évi ellátásról egy megbeszélést tartanának a betegek, a betegbiztosítók, a kórházi és rendelőintézeti, valamint alapellátást nyújtó betegellátó szolgáltatók, a gyógyszeripar, valamint a gyógyellátást műszer-eszköz oldalról nyújtó ipar/kereskedelem felelős képviselői (a magánrendelésben dolgozókat is beleértve), az orvosszakmai kollégiumok, a pénzügyi és a betegellátásért felelős kormányzat miniszteri szintű képviselői és egy közgazdasági és statisztikai szakértői hátteret nyújtó bizottság, akkor van esély arra, hogy a betegtársadalom követelései és ezek orvosszakmai teljesíthetősége megvalósítható. A fizetőképesség a biztosítói oldalon lenne képviselve, a követelések a betegek oldaláról, a teljesíthetőség a betegellátói és orvosi szakkollégiumi oldalról, az árak, a piaci realitások és a statisztikai-betegséggyakorisági adatok a szakértői oldalról, az állami kritériumrendszer teljesítésének megkövetelése a kormányzati oldalról lenne képviselve a döntésben, kölcsönös vétójoggal.

Semmi esélye nincs a pillanatnyi politikai preferenciák Szküllája és Kharübdisze közt hánykolódó betegellátás hajójának a célkikötő, a jobb betegellátás elérésére, sőt a túlélésre sem, ha a társadalom e szegmensei nem tudják kivonni magukat a kérdés megoldására hivatott, de ezt láthatóan évtizedek óta teljesíteni képtelen kormányzati és politikai erők uralma alól.

Tisztelettel:

Gál István dr.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?