Olvasói levelek

  • .
  • 2011. október 13.

Olvasói levelek

"Pillanatnyi politikai előnyökért" Magyar Narancs, 2011. szeptember 15. Felcsuti Péter a vele készült interjúban azt mondja, hogy véleménye szerint a lakáshitelek bedőlését elsősorban az állásvesztések miatt bekövetkező jövedelemcsökkenés okozza, de nem tud olyan tanulmányról, amelyik ezt a kérdést vizsgálta volna. Nos, 2010 decemberében az akkori Költségvetési Tanács akkor meg létező stábja egyik utolsó tanulmányában pontosan ezzel a kérdéssel foglalkozott (Gáspár Katalin-Varga Zsuzsa: A nem törlesztő lakáshitelesek számának előrejelzése.
Szimuláció a HKFSZIM modellel: http://www.kfib.hu/uploads/up_20110621_091553_9195_A_nem_torleszto_lakashitelesek_szamanak_elorejelzese.pdf).

Bár az akkor alkalmazott feltevések jelentős része a gazdaság azóta bekövetkezett alakulása miatt már nem állja meg a helyét - úgymint az állásvesztések számának csökkenése és a frankárfolyam stabilizálódása 2010 után -, ennek a cikknek az egyik legfontosabb megállapítása pontosan az volt, amit Felcsuti Péter is gyanít, hogy a lakáshitelek bedőlésének elsődleges oka a háztartások jövedelmének csökkenése, elsősorban az állásvesztések miatt. A tanulmány empirikus alapokra épül, és módszertanilag megalapozott. A KSH Háztartási Költségvetési Felvétele, a PSZÁF és a BAR-lista adatait használja fel, s ezek alapján készít elemzést és előrejelzést. Tudomásom szerint a cikk azóta a Közgazdasági Szemlében is megjelent.

Üdv,

Benedek Dóra

"Pillanatnyi politikai előnyökért"

Magyar Narancs, 2011. szeptember 15.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2011. október 6.

Nincs rosszabb annál, ha a tudatlanság magabiztossággal párosul. Dr. Havast megóvandó ettől, és mert nem esik jól, hogy megkérdőjelezi a jóhiszeműségemet, az alábbiakban egy kicsit részletesebben ismertetem, hogyan lehet forintforrásból svájcifrank-hitelt "csinálni". Tehát: a forintforrással rendelkező bank keres egy másik bankot, amelynek svájcifrank-forrása van, és forintforrásra van szüksége (mert például magyar állampapírt akar venni). Megállapodik vele, hogy elcseréli vele a forintbetétjét a frankbetét ellenében egy bizonyos időszakra (ez egy naptól akár öt évig is terjedhet). A két fél kötelezettséget vállal arra, hogy az időszak végén visszacserélik betétjeiket. A betéteket a bankok mérlegük forrásoldalán tartják nyilván, a visszacserélési kötelezettséget pedig "vonal alatt", azaz mérlegen kívül. A betétcsere időtartama alatt mindkét fél a kölcsönbe vett betét devizanemének kamatát fizeti a másiknak. Ez egy szokványos pénzpiaci művelet, amelyet currency swapnak (devizacserének) neveznek, és a bankok nagyjából harminc éve használják az eszközeik és forrásaik közötti összhang megteremtésére mindenütt a világon, így Lengyelországban és Magyarországon is. Mint a fentiekből látható, ez nem virtuális, hanem nagyon is valóságos fedezet. Látható az is, hogy a hitelnyújtás, illetve az adós szempontjából semmi különbség nincs aközött, hogy a hitelnyújtás pillanatában, vagy bármikor később, a hitelező bank eredetileg is frankbetéttel rendelkezett (például úgy, hogy rövid vagy középlejáratú svájcifrank-hitelt vett fel valamelyik partnerétől, netán betétesétől), vagy belföldön gyűjtött forintbetéteit "felhasználva" currency swap révén jutott frankforrásokhoz. A valóságban a magyarországi bankok a kettő kombinációját alkalmazták. És még egy lényeges mozzanat: amikor a bank az ügyfélnek a fenti források terhére frankhitelt nyújt, ahogy a szakma mondja, nincs nyitott pozíciója, mert mérlegének eszköz- és forrásoldalon egyaránt svájci frankban denominált összegek vannak, azaz a bank helyzete semleges az árfolyamváltozásra, tehát nem nyer és nem veszít, ha az árfolyam változik. Nyitott pozíciója az ügyfélnek van, ami az árfolyamkitettség mellett a forint és a svájci frank közötti kamatkülönbséget is magában foglalja.

A bank árfolyamkockázatot ugyan nem fut, de hitelkockázatot igen, ti. ügyfeleinek nemfizetési kockázatát (ami ezekben az években nagy és növekvő), ami számára veszteséget okoz. Megjegyzendő, hogy a bank számára nemcsak a tényleges, de a várható (feltételezett) nemfizetés is kockázat, illetve veszteség. Ezért nevetséges és értelmetlen arról értekezni, hogy ne csak az ügyfél, de a bankok is vállaljanak kockázatot. Ha meg az állam ebbe a folyamatba belép (ami adott esetben akár indokolt is lehet), nagyon kell vigyáznia, hogy ezt úgy tegye, hogy ne csak a "százezer család" érdekeit védje, de a tízmillió magyart eltartó gazdaságét is, hiszen a bankok hitelezési tevékenysége elengedhetetlenül szükséges a gazdasági növekedéshez. Az állami beavatkozás - mint a jelenlegi példa mutatja - könnyen vezethet a banki hitelezési tevékenység lefagyásához.

Dr. Havasnak ezt nem feltétlenül kell tudni; annak viszont, aki magát bankszakembernek tartja, és a kérdésben folyamatosan szerepel a nyilvánosság előtt, nagyon is.

Felcsuti Péter

Egotrip. Ekotrip. Kamatplafon és uzsora

Magyar Narancs, 2011. szeptember 29.

Tisztelt Szerkesztőség!

Várhegyi Éva szolid kritikát fogalmaz meg a lakáshitel-kamatplafonnal kapcsolatos javaslatunkról. Ebben úgy véli, hogy a referenciakamat + 5 százalékos thm limit nem felel meg az "európai gyakorlatnak", nem eléggé "életszerű". Helyette erősebb versenyszabályozást és fogyasztóvédelmet javasolna, hiszen csak ez kompatibilis a piacgazdasággal. Véleményünk szerint a kritika minden eleme sántít. A brüsszeli bizottság által megrendelt tanulmány (Project No. ETD/2009/IM/H3/87) 432 oldalon tekinti át a különböző európai kamatkorlátozásokat. Azzal pedig egy pénzügykutató nyilván tisztában van, hogy Franciaországtól Lengyelországig léteznek numerikus vagy arányos (de mindenképpen "objektív", nem a bíróságokra bízott) hitelkorlátok a jelzáloghitelekre is. Az 5 százalékos szintet szakértőink az Európában "bevett", avagy átlagos kamatfelárakhoz igazították (ha jól értjük, a szerző is valami ilyesmivel szimpatizálna - mindenesetre a pontos mérték tekintetében nyitottak vagyunk a szakmai vitára). Ezenfelül hadd emlékeztessem, hogy az LMP volt az egyetlen parlamenti párt, amely nemmel szavazott a végtörlesztési javaslatra. Az LMP felelősnek tartja a bankokat a devizahitel-válság előidézéséért, és nagyobb szerepvállalást vár el részükről a helyzet megoldásában, de ez nem szolgálhat indokul arra, hogy egy megalapozatlan, improvizatív intézkedéssel vállalhatatlan módon avatkozzon be az állam két magánfél közötti jogviszonyba, újabb pofont adva a kiszámíthatóságnak és a jogbiztonságnak. Várhegyi érvelése végső soron arra a hamis dichotómiára épül, hogy a magyar hiteles ügyfelek kisemmizéséhez vezető, alig szabályozott kapitalizmus egyetlen alternatívája az államszocialista tervgazdaság (vagy Mária Terézia). A valóságban - ahogy a fenti jelentés is mutatja - számos egyéb árnyalata van a létező kapitalizmusnak. Mivel a diagnózisban egyetértünk ("piaci torzulások miatt elfutott árak"), arra kérjük Várhegyi Évát, hogy a bizonyítottan hatástalan megoldásokkal szemben adjon egy esélyt az LMP kamatplafon-javaslatának is.

Üdvözlettel,

Scheiring Gábor,

az LMP országgyűlési képviselője

Adják az ívet

Magyar Narancs, 2011. szeptember 29.

A MaNcs-ban közölt cikk a népszámlálásról - szokás szerint - messze meghaladta a magyar sajtó más orgánumaiban megjelent cikkek színvonalát. Ez utóbbiak többségükben egy MTI-tájékoztató szintjén álltak. Nem sokkal haladták meg a népszámlálási kérdőív kitöltési útmutatóját, illetve az űrlapokhoz mellékelt, a KSH elnöke által írt levelet. A MaNcs cikke megpróbál a sikamlós témákban választ találni, de úgy érzem, nem ásott elég mélyre.

Ami engem és a legtöbb embert foglalkoztatja, az nem a személyi kérdőív, hanem az ún. lakás-kérdőív. Én úgy találom, hogy ez a kérdőív messze túlmegy egy statisztikai adatgyűjtés szintjén, még akkor is, ha ez esetben az EU által is előírt, tízévente ismétlődő népszámlálásról van szó. Nem értem, hogy mi szükség van a pontos lakáscím megadására, amely a személyi azonosítóval és belépési kóddal együtt az adatgyűjtés anonimitását teljes mértékben felülírja. Természetesen tudom, hogy "a beszerzett adatok csak statisztikai célra használhatók", és a törvény előírja az azonosítók törlését bizonyos idő eltelte után, ez azonban - legalábbis engem - nem nyugtat meg. Érdekes, hogy az adatvédelmi biztos mindent rendben talált, és biztos abban, hogy a KSH valóban eleget tesz a törvényben számára előírt adattörlési kötelezettségének, időben. A lakáskérdőív ugyanis teljes egészében megfelel egy szabályos adóbevallásnak, és ismerjük az adóhatóság mérhetetlen becsvágyát, hogy minden adatot megtudjon rólunk. Ki biztosít engem arról, hogy a lakáskérdőív adatai nem kerülnek előbb-utóbb a NAV-hoz? Manapság, amikor a visszamenőleges jogalkotás nem bűn, sőt gyakorlat, akkor könnyen elképzelhető, hogy a kormány egy egyszerű rendelettel a KSH-t kötelezi/utasítja az adatok megküldésére. Az elektronikus adatbázisok egyébként is bármikor feltörhetők, csak a hekkerek jóindulatán múlik, hogy mikor törik fel a KSH szerverét és a megszerzett adatokkal mikor élnek vissza. Amennyiben a lakáskérdőív nem tartalmazna pontos lakcímet és a személyi azonosítót, akkor a betörésnek nem lenne értelme. A jelen megoldásnál azonban van.

További megválaszolatlan kérdés a népszámlálásban való részvétel kötelező jellegét illeti. A törvény szerint a részvétel, azaz a válaszadás kötelező. Arról a törvényben nem találtam szabályt, hogy mi a helyzet akkor, ha valaki mégsem válaszol, vagy a valóságnak nem megfelelő adatokat közöl. Egyes vélemények szerint ez szabálysértés. A vonatkozó jogszabály, az egyes szabálysértésekről szóló kormányrendelet két hasonló tényállást tartalmaz, az egyik a 31. §-ban az adatszolgáltatással, nyilvántartással, hatósági ellenőrzéssel kapcsolatos kötelezettségek megszegése, a másik pedig a 31/B §-ban a statisztikai adatszolgáltatással kapcsolatos szabálysértés. Nyilvánvaló, hogy az utóbbi tűnik speciálisan megvalósíthatónak, bár ez csak az adatszolgáltatás nem teljesítését és a gondatlanul elkövetett valótlan adatközlést rendeli büntetni. Az első tényállás ugyan tartalmazza a szándékos elkövetést is, de a feljelentés megtételére jogosult szervek köréből a KSH hiányzik, így ebben a szabálysértésben nem a népszámlálásról van szó. További kérdés ezzel kapcsolatban az, vajon hogyan lehetne bizonyítani, hogy valaki elkövette - bármelyik - szabálysértési alakzatot? Különösen kíváncsi lennék arra, hogy az adatok valótlanságát hogyan bizonyítaná a feljelentő? Amennyiben ugyanis a feljelentő bizonyítani tudja, hogy valaki például csak 3 szobát írt be 5 helyett, az csakis úgy tehette ezt, hogy megsértette az adatok titkosságára vonatkozó szabályokat. Így véleményem szerint "az adatszolgáltatás kötelező" formula tipikus lex imperfecta, mert a szankció alkalmazása praktikusan elképzelhetetlen.

Véleményem szerint mindez elkerülhető lett volna, ha a kérdőív elkészítésénél egy olyan szoftvert írnak, ami az adatok összekapcsolhatóságát kizárja. Természetesen egy ilyen szoftver elkészítése csak pénzkérdés. A népszámlálásra kiadott milliárdokat ismerve ez nem lehetett volna valós akadály.

Dr. Sziklai János ügyvéd

Van másik?

Magyar Narancs, 2011. szeptember 22.

Kedves MaNcs!

Schein Gábor identitáscsoportokról (is) szóló publicisztikája a Védegyletet is említi - épp az identitásunkról mond valótlant. "Az identitáscsoportok politikai hatékonysága először Sólyom László államfővé választásakor, majd az LMP választási sikerében mutatkozott meg. Ekkor azonban a cél még az volt, hogy egy olyan természetvédő identitáscsoport, mint a Védegylet, bejuttassa a maga képviselőit a parlamenti politizálás sáncai mögé (...)."

A Védegylet nem "természetvédő", hanem ökopolitikai. A "természetvédő" jelző a Védegylet minimális ismeretére se utal, és még a "környezetvédő" jelzővel is messze járt volna a szerző. A legújabb hír a honlapunkon egy szolidaritási nyilatkozat a szakszervezetekkel, amelyeknek a tervezett tüntetését betiltották. Ennek mi köze lenne a "természetvédelemhez"?

A Védegylet az elejétől azt képviselte, hogy a környezet önmagában védhetetlen, egységes rendszerkritikára van szükség, amelyben ez a szociális és emberi jogi problémákkal együtt kezelendő. A Védegylet munkája sohasem volt azonos a puszta természetvédelemmel. Ki tudná eldönteni, hogy olyan témákban, mint a környezeti igazságosság, az energiaszegénység, a méltányos kereskedelem, a részvételi demokrácia, az élelmiszer-önrendelkezés, hol ér véget a természet- és környezetvédelem, és hol kezdődik a szociális és jogvédő vonal?

A Védegylet elsősorban országos ökopolitikai civil szervezet, és nem "identitáscsoport". A munkánkban nem a közös értékeinkre fölépülő valamiféle partikuláris identitásunk megélése, érvényre juttatása a cél. Nem a tagság vagy egy választott csoport jogvédelme a célunk, hanem a demokrácia radikalizálása, a fenntarthatóság intézményeinek létrehozása - de legalább a jogállam megőrzése úgy általában.

Az ökopolitikánkban alap, hogy a politika nem a pártok kizárólagos játékszere, hanem a közügyekben való részvétel. A politika minden állampolgáré, jogunk van részt venni az életünket meghatározó döntésekben. Ez a politikafelfogás pontosan a politikának az a "parlamenten kívülről" végzett "újradefiniálása", amiben reménykedik Schein Gábor, és amit - ki tudja, miért - az ebben úttörő Védegylet esetében nem vesz észre, hanem természetvédelemre egyszerűsít.

Sólyom László nem egy beépített természetvédelmi ügynöke volt a Védegyletnek, hanem az Alkotmánybíróság volt elnöke, egy autonóm, minden párttól független köztársasági elnök. A Védegylettől is teljesen független volt, nemhogy kivételes, de semmilyen kapcsolatot nem tartottunk meg. Az LMP-vel sem több a kapcsolatunk, mint bármely civil szervezetnek, néha inkább kevesebb. Schein Gábor nem említette, de beépítettünk egy új ombudsmant is a politikai rendszerbe 2007- 2008-ban, a jövő nemzedékek ombudsmanját - vele se volt soha privilegizált helyzetünk, sőt az Alaptörvény miatt a vitát is vállaltuk vele.

Schein Gáborral ellentétben már tíz éve, alakulásunk óta azt gondoljuk, hogy baj van a magyar demokratikus jogrendszer működésével, mi nem egy éve, hanem tíz éve vagyunk elégedetlenek a pártok teljesítményével, teljesen függetlenül attól, hogy melyik párt kormányoz. Beteg politika ellen helyes, de lassan ható gyógyír lesz a nálunk még gyenge civil társadalom, nem pedig egy bekapható pirula.

Vida Viktor

(Védegylet)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."